• ihnfsa

Hur länge jobbade ni?

Min tanke är väl att jag ska jobba så länge jag kan och jag har funderat på att jobba fram till två v. innan beräknat nedkomstdatum, utifrån vad jag har hört är detta någon form av riktlinje/att man inte får jobba längre. Såklart kan saker hända som kan göra att jag måste gå tidigare, det är ju svårt att veta innan.

Hur länge planerade ni att jobba och hur länge jobbade ni rent faktiskt?

• Svar på tråden Hur länge jobbade ni?
  • Gladskit

Jag hade bf 29/1 och jobbade till 10 dagar innan.
    Men hade jag vetat att jag skulle få gå 15 dagar över tiden hade jag garanterat fortsatt ett par veckor till, kanske tom förbi bf.

Upplägget och hur man väljer att göra beror ju dock på vad man har för arbetsgivare och hur planeringen ser ut. För mig så kom vikarien redan i början av december så jag satte henne in i saker och vi jobbade parallellt tills jag gick hem. Så för min arbetsgivares del hade det nog inte gjort så mycket om jag jobbat 2v till.
    Men på andra ställen kanske man har en ersättare som kommer ett visst datum och då kanske man inte kan stanna, det blir inte lika flexibelt.

• Lisa1976

1 månad med första och 3 veckor med andra. Så himla skönt att vila upp sig innan!

Son 0804 Dotter 1101
  • Lowika

Gick hem 2 veckor innan UL-BF, vilket var 1 vecka före "mitt" BF.
    En fredag.
    Han föddes på söndagen

• Ninni87

Jag hade planerat att gå två veckor innan bf men blev sjukskriven två månader innan. Det var drygt att gå hemma så länge.

• Flickan och kråkan

Med första barnet så gick vattnet på natten efter min sista arbetsdag. Han kom nästan tre veckor tidigt. Jobbar som lärare så hade julavslutning under dagen och sedan kom bebis . Med andra barnet var jag fortfarande föräldraledig med första barnet. Med tredje barnet hade jag BF 5 dagar efter sista arbetsdagen. Eftersom båda de första barnen tittat ut i v.37+ så trodde jag inte att jag skulle hinna arbeta terminen ut, men vår lilla trea stannande ända till v.40+1.

• älskarlivet81

Med andra ville jag jobba heltid till 2 veckor innan.. Tji fick jag, blev sjukskriven på deltid i vecka 15 och på heltid i vecka 28..

• Tirem

1:a 5 dagar inann han föddes
    2:an: 7,5 timmar innan hon föddes

• ihnfsa

Tack för alla svar, ni som gick väldigt kort tid innan barnet föddes.. hade ni planerat det så eller kom barnet tidigare än beräknat?

• Flickan och kråkan
    ihnfsa skrev 2014-02-21 08:45:36 följande:
    Tack för alla svar, ni som gick väldigt kort tid innan barnet föddes.. hade ni planerat det så eller kom barnet tidigare än beräknat?
    Planerat att jobba tätt inpå. Första kom tidigare än beräknat ändå, men jag vill helst jobba så länge det bara går. Inget kul att bara gå hemma och vänta. Alla mina tre förlossningar har börjat på natten så har inte varit så orolig att det skulle dra igång på jobbet. Och det hade ju heller inte varit någon katastrof. Har haft tre lätta graviditeter.
  • Virriga Vera
    ihnfsa skrev 2014-02-21 08:45:36 följande:

När jag blev mamma s hade man endast 9 månaders ledighet och jag ville vara hemma så länge som möjligt efter födslarna.. Med 1:a barnet blev jag igångsatt och 2:a planerat kejsasnitt.
  • MrsNG

Jobbade fram till 20/1 och hade bf 2/2. Loke kom 30/1. Tyckte först det var trist att vara hemma utan bebis (första barnet) men nu i efterhand förstår jag hur mycket jag behövde varva ner från jobbet.

Svar på tråden Hur länge jobbade ni?