• Anonym (Trött)

Utmattad mamma

Jag har två barn, 2 och 4 år och jag som så många andra är trött. På sistone har jag haft en otrolig huvudvärk vilket inte gör det lättare att vara en glad mamma. Min man har de senaste två veckorna varit bortrest med jobbet (dock var mormor här och hjälpte i några dagar) och sen han kommit hem jobbat 7-7, ibland ännu senare. Jag sköter allt här hemma, han har det mesta serverat (vi har ett stort hus som måste städas osv). Jag jobbar inte alls, dock går barnen i förskola några timmar i veckan (tack och lov). Jag är snäsig åt barnen trots att det inte är deras fel, jag är bara så trött. Jag låter dem titta på tv men då får jag ångest att jag är en dålig mamma. Sen får jag ångest när de vill leka med mig och jag hittar på undanflykter för jag känner mig matt. Vi går alltid ut varje dag och det är nog det som får oss alla att någorlunda fungera. Jag har ingen familj (eller mannens familj) här, vi har aldrig barnvakt, har bra kompisar runt omkring men ingen som vet hur jag känner. Jag har dock bestämt mig för att inte skrika och hota med straff när barnen är jobbiga, det får mig bara att må ännu dåligare. Jag har inga fritidsintressen utan när mannen väl kommit hem är jag helt slut och vill bara titta på tv eller läsa. Dock älskar jag inredning och kikar gärna på sånt. När jag barnen bråkar och jag vet att en av dem kommer att komma rusandes till mig känner jag som en tyngt i mig. Det är ju jag som ska vara deras klippa och trygghet, inte vara avvikande. Jag kramar och tröstar men vill helst skrika. Jag ler och försöker ha en glad tillvaro. Får aldrig en ledig stund och märker att jag gör allt i rekordfart då jag vet att jag kommer bli avbruten. Försöker bjuda hem kompisar med barn ibland men har nästan slutat med det också då jag inte har ork för att passa upp på andra och städa ihop miljontals av uttdragna leksaker. Jag vet att det är många som känner sig som mig men det vore intressant att höra lite andra åsikter och tips på hur jag kan hantera saker lättare. Alla runt omkring mig verkar ha såna perfekta liv. Alla går till gymmet, är aktiva som tusan, själv hänger jag knappt ihop. Ge mig tips och några kommentarer. Tack!

• Svar på tråden Utmattad mamma
  • mamaleona

Du e duktig, men de ska man inte behöva vara på bekostnad av sitt mående. Du drar ett enormt stort lass o med barn i den åldern ÄR det jobbigt. Försök att inte ha så höga krav på att det skall vara superstädat jämt o det är inte dåligt att barn äter färdig köpt mat ibland. Tala med din man, vad är viktigare i er livssituation - en välmående mamma o att alla mår bra eller karriären? Just det. Han hinner satsa på jobbet om några år då barnen lite större. Inte kan väl han heller gilla att inte se sina barn alls, för det är ju så det är nu....

• Anonym (nej)

Säg ifrån. Hade aldrig gått med på att ha det sådär.

Och kolla upp ditt blodtryck ,det kan ge huvudvärk och med tanke på hur stressad du är så....

• Anonym (Trött)

Tack vad snälla ni är. Uppmuntrande ord uppskattas. Fler åsikter mottages gärna!

• Anonym (jag med)

Känner så igen mig, lite samma här hemma, har en 1,5 åring och en 3,5 åring.
    Känns som man kommer kollapsa ibland, sambon jobbar jämt, jag gör allt hemma, och barn i den åldern är tufft, jag tappar också orken och skäller onödigt mycket.
    Tror mitt största problem är att jag aldrig hinner göra något annat än vara städerska, barnvakt, kokerska, upplockare av leksaker och kläder mm.
    Livet blir så tråkigt..........älskar mina barn över allt annat det är helt säkert :)
    Men är så trött trött trött....
    Jag har valt att vara hemma så här länge men blir ofta avundsjuk på min sambo som får vara på jobbet och umgås med kollegor och sitta och äta sin lunch i lugn och ro.
    Samtidigt som jag älskar att kunna ha möjligheten att njuta av tiden med barnen önskar bara man fick lite mer avlastning, men nån måste ju jobba så jag ska inte klaga, men inser även att min "arbetsdag" är betydligt mer påfrestande än sambons.
    Har inga tips tyvärr mer än dom som gör massa utanför hemmet på kvällar och dylikt har avlastning, ser inte hur jag ska gå ut och ens ta en promenad och lämna två sovande barn hemma själv....
    Haha vilken osammanhängande text, lite trött ikväll :)

Det kommer bli bättre och ha inte dåligt samvete//kram

• Anonym (jag med)

ps, huvudvärken kan ju även vara spänningshuvudvärk, eller liknande, vätskebrist? prova dig fram, hoppas den släpper

• Anonym (j)

Börja jobba så du kommer ut bland vuxna.

• anyXX

Vad gör du när barnen är på fsk? Kanske skulle hjälpa att börja träna eller nåt :)

flicka 2008 & pojke 2010
  • Anonym (Också trött)

Skaffa städhjälp och beställ hem mat på nätet. Försök se till att du får någon egen stund på helgen när mannen kan ta barnen. Har själv en 1-åring och en 3-åring som jag älskar men skulle gärna åka iväg hemifrån och vara lite ensam ibland, gå i affärer, träna eller något.

• Anonym (känner samma)

Hej ts,

det kunde varit jag som skrev det där. Har två barn i samma ålder som dig varav den äldsta går på utredning för adhd just nu och som konstant är på sin lillasyster, vilket tesulterar i bråk och gråt 80% av våra dagar, blandat med städning/matlagning och allt vad det innebär. Restrerande tid går han på dagis och då blir det lite lugnare hemma. Tar en otrolig energi på mig i vardagen och kan knappt känna mig glad på riktigt längre..maken jobbar helatiden och jag har inte haft en ensam stund på över ett år..och maken kan inte heller förstå min utmattning för "det är så det är" kan lika gärna kalla mig ensamstående nu för tiden..tror min man rymmer till jobbet för att slippa stöket hemma..

söker ivrigt jobb men där finns inget för mig ännu så jag kan inte hitta mig en "frizoon" där heller för stunden..känske inget peppande inlägg, men "skönt" att man är långt ifrån ensam om sin situation. Älskar mina barn över allt, men vad dom tar på mina krafter..

• Vill orka mer

Hej, jag har en 2 & en 4 åring, killar, och känner igen mig väldigt väl. Dock jobbar jag heltid i skolan och min man har normala arbetstider, ibland lite helger, men jag är där du är ändå. Gråter lite när som helst, orkar inte höra alla nej och gnäll och höga ljud. Känner mig som att jag kan hantera mitt jobb(förutom idrotten i mellanstadiet), men är sämre på att vara mamma. Kan inte förstå hur jag ska kunna klara av flera år till som ska fortsätta såhär. Har samma dåliga samvete för tv:n, har svårt för att vara närvarande i deras/vår lek, gör allt superfort för att bli klar och inte avbruten, vilket gör att jag gör illa mig en hel del, skär mig, slår i, och då tappar jag fokus... igen. Tips till dig? Läs Martin Forsters "Fem gånger mer kärlek", få mer hjälp av din man och börja jobba, men inte 100%. Lycka till!

Svar på tråden Utmattad mamma