• Anonym (anonym)

Vad gör ni när ni är hemma med era 1-åringar?

Hej!

Skulle vara kul med nya idéer på vad man kan hitta på hemma med sin 1-åring. Hur aktivera 1-åringen en hel eller halv dag hemma så att h*n inte blir uttråkad?

Att hitta på saker utanför hemmet tycker jag inte är så svårt. Vi går till öppna förskolan, åker till stan, går på babysim, träffar andra småbarnsmammor och barn, etc. Så jag skulle alltså enbart vilja ha tips på vad man hittar på hemma eftersom det lätt blir samma saker hela tiden och han tröttnar fort.

• Svar på tråden Vad gör ni när ni är hemma med era 1-åringar?
  • Eisa

Jag stod inte ut att vara hemma med en 1-åring. Han fick börja på förskolan.

• cher82

Gör "fingerfärg" av filmjölk och låt hen kladda loss ordentligt på lämpligt ställe (duschen). Min 1,5åring älskar det! ð???
    "Dega" med trolldeg/playdohdeg brukar också vars uppskattat! Och minst lika roligt att vara med och göra degen, är så mysig när den är varm och go sen! ð???
    Packa matsäck och gå på utflykt!
    Det vanliga som rita, måla, pussla är också alltid roligt!
    Gipsavgjutningar.

• Anonym (anonym)
    Eisa skrev 2014-02-20 17:17:12 följande:
    Jag stod inte ut att vara hemma med en 1-åring. Han fick börja på förskolan.
    Förstår dig. ;) För mig är det inga problem om jag har orken att ta mig ut och hitta på saker utanför hemmet. Men nu när jag är höggravid så blir det tyvärr ibland dagar då jag måste vara hemma en hel dag, och då skulle det vara skönt med tips på hur man roar honom utan att trötta ut sig själv för mycket. 
  • Anonym (anonym)
    cher82 skrev 2014-02-20 17:39:30 följande:
    Gör "fingerfärg" av filmjölk och låt hen kladda loss ordentligt på lämpligt ställe (duschen). Min 1,5åring älskar det! 😉
    "Dega" med trolldeg/playdohdeg brukar också vars uppskattat! Och minst lika roligt att vara med och göra degen, är så mysig när den är varm och go sen! 😉
    Packa matsäck och gå på utflykt!
    Det vanliga som rita, måla, pussla är också alltid roligt!
    Gipsavgjutningar.
    Hur gör man den färgen? Eller menade du bara filmjölk? :) Det låter i alla fall som en lämplig grej att testa som han kanske skulle gilla. :)
    Han är nog för liten för att förstå vitsen med lera/trolldeg eftersom han är precis 12 månader. Samma med rita/måla.
    Utflykter gör vi, men här ville jag ha tips på vad man kan göra hemma de dagar som man inte orkar/kan ta sig ut. :)
  • Anonym (:-:)

Dansa till barnmusik är populärt här.
    Jag brukar gömma några leksaker och ta fram typ en vecka senare så funkar de igen ett tag. Brukar ha några på rotation.
    Busa/gosa i dubbelsängen är också mysigt.

• Amanda84
    Anonym (anonym) skrev 2014-02-20 17:51:12 följande:
    Hur gör man den färgen? Eller menade du bara filmjölk? :) Det låter i alla fall som en lämplig grej att testa som han kanske skulle gilla. :)
    Han är nog för liten för att förstå vitsen med lera/trolldeg eftersom han är precis 12 månader. Samma med rita/måla.
    Utflykter gör vi, men här ville jag ha tips på vad man kan göra hemma de dagar som man inte orkar/kan ta sig ut. :)
    Karamellfärg häller du i filmjölken. Det är inte säkert att han är för liten. Jag har målat med fingerfärg (läs: kladda/äta) med 12-månaders på mitt jobb många gånger. :)

Prova att måla med honom! Färg på pensel! Det kan faktiskt gå, trots att han är liten. Fast han målar nog mest på sig själv. Men det är också roligt!

Det här är saker som vi gör med ettåringarna på förskolan där jag arbetar:

Sätt barnet i matstol och låt honom "diska" plastbunkar, skedar, muggar. Eller lek med vatten i handfatet på toaletten! (Detta är överlägset roligast av alla saker man kan göra - en del barn kan stå där i tio minuter-en kvart)

Rulla boll, bygg torn, låt honom plocka i och ur lådor med klossar/bilar i.

Sjung och dansa till musik!

Titta i böcker, titta på fotografier av sig själv och släkten.

Riv tidningspapper i strimlor och kasta upp i luften.

Blås såpbubblor! Jätteroligt, och det går att göra inomhus! (Glöm inte att torka då och då om det kommer på golvet så att det inte blir halt)

Låt honom sopa golvet, duka bordet (tja, duka och duka, låt honom ställa sin tallrik, som inte går sönder på när den rasar i golvet, på bordet)

Om ni har lättavtorkat plastgolv hemma, lägg ut ett stort papper och måla med färg på händer och fötter och låt honom kliva runt på pappret. Galet spännande när det blir fotspår! Och de finaste delarna av hand- och fotavtrycken kan du klippa ut och rama in. Blir riktigt snyggt!

• ShinMama

Min son är snart 17 månader men vi gör tot school på eftermiddagen och fredagsmornar när ÖF är stängt. Finns massor att googla om det och pinterest har massor med idéer :)

Förutom det så är han med på alla mina sysslor sen han var i den åldern och intresserade sig för det :)

• Anonym (anonym)
    Amanda84 skrev 2014-02-20 18:10:53 följande:
    Karamellfärg häller du i filmjölken. Det är inte säkert att han är för liten. Jag har målat med fingerfärg (läs: kladda/äta) med 12-månaders på mitt jobb många gånger. :)

Prova att måla med honom! Färg på pensel! Det kan faktiskt gå, trots att han är liten. Fast han målar nog mest på sig själv. Men det är också roligt!

Det här är saker som vi gör med ettåringarna på förskolan där jag arbetar:

Sätt barnet i matstol och låt honom "diska" plastbunkar, skedar, muggar. Eller lek med vatten i handfatet på toaletten! (Detta är överlägset roligast av alla saker man kan göra - en del barn kan stå där i tio minuter-en kvart)

Rulla boll, bygg torn, låt honom plocka i och ur lådor med klossar/bilar i.

Sjung och dansa till musik!

Titta i böcker, titta på fotografier av sig själv och släkten.

Riv tidningspapper i strimlor och kasta upp i luften.

Blås såpbubblor! Jätteroligt, och det går att göra inomhus! (Glöm inte att torka då och då om det kommer på golvet så att det inte blir halt)

Låt honom sopa golvet, duka bordet (tja, duka och duka, låt honom ställa sin tallrik, som inte går sönder på när den rasar i golvet, på bordet)

Om ni har lättavtorkat plastgolv hemma, lägg ut ett stort papper och måla med färg på händer och fötter och låt honom kliva runt på pappret. Galet spännande när det blir fotspår! Och de finaste delarna av hand- och fotavtrycken kan du klippa ut och rama in. Blir riktigt snyggt!

Tusen tack för alla tips! Kände att jag hade fastnat lite i invanda rutiner. Ska prova flera av dina tips! Skriv gärna fler om du kommer på! ;) 
  • Anonym (anonym)
    ShinMama skrev 2014-02-20 18:23:31 följande:
    Min son är snart 17 månader men vi gör tot school på eftermiddagen och fredagsmornar när ÖF är stängt. Finns massor att googla om det och pinterest har massor med idéer :)

Förutom det så är han med på alla mina sysslor sen han var i den åldern och intresserade sig för det :)
    Tot school var nytt för mig, ska läsa mer om det. Tack! :)
Svar på tråden Vad gör ni när ni är hemma med era 1-åringar?