Anonym (anonym) skrev 2014-02-20 17:51:12 följande:
Hur gör man den färgen? Eller menade du bara filmjölk? :) Det låter i alla fall som en lämplig grej att testa som han kanske skulle gilla. :)
Han är nog för liten för att förstå vitsen med lera/trolldeg eftersom han är precis 12 månader. Samma med rita/måla.
Utflykter gör vi, men här ville jag ha tips på vad man kan göra hemma de dagar som man inte orkar/kan ta sig ut. :)
Karamellfärg häller du i filmjölken. Det är inte säkert att han är för liten. Jag har målat med fingerfärg (läs: kladda/äta) med 12-månaders på mitt jobb många gånger. :)
Prova att måla med honom! Färg på pensel! Det kan faktiskt gå, trots att han är liten. Fast han målar nog mest på sig själv. Men det är också roligt!
Det här är saker som vi gör med ettåringarna på förskolan där jag arbetar:
Sätt barnet i matstol och låt honom "diska" plastbunkar, skedar, muggar. Eller lek med vatten i handfatet på toaletten! (Detta är överlägset roligast av alla saker man kan göra - en del barn kan stå där i tio minuter-en kvart)
Rulla boll, bygg torn, låt honom plocka i och ur lådor med klossar/bilar i.
Sjung och dansa till musik!
Titta i böcker, titta på fotografier av sig själv och släkten.
Riv tidningspapper i strimlor och kasta upp i luften.
Blås såpbubblor! Jätteroligt, och det går att göra inomhus! (Glöm inte att torka då och då om det kommer på golvet så att det inte blir halt)
Låt honom sopa golvet, duka bordet (tja, duka och duka, låt honom ställa sin tallrik, som inte går sönder på när den rasar i golvet, på bordet)
Om ni har lättavtorkat plastgolv hemma, lägg ut ett stort papper och måla med färg på händer och fötter och låt honom kliva runt på pappret. Galet spännande när det blir fotspår! Och de finaste delarna av hand- och fotavtrycken kan du klippa ut och rama in. Blir riktigt snyggt!