• attlangta01

    Fler som gör hormonbehangling för att få ägglossning, utan IVF?

    Hej

    Vi försöker nu få till nr 2. Är inne på andra försöket, stimuleras med menopur för att få en ägglossning, men gör sen "jobbet" själva. Hittar inte alls många trådar om såna som använder menopur eller puregon endast för ägglossningsstimulering, utan att sen gå vidare till IVF.
    Skulle vilja byta lite erfarenheter eller helt enkelt följas åt med någon annan, om det finns någon där ute som är i liknande sits??

  • Svar på tråden Fler som gör hormonbehangling för att få ägglossning, utan IVF?
  • trina

    Hej,

    Vi kör samma behandling fast med gonal-f istället. Vår behandling är som IVF med på nya protokollet eftersom jag inte har mens naturligt. Om en vecka får jag förhoppningsvis börja med sprutor! Det är vårt andra försök, första gången fick jag för många ägg som växte så vi fick avbryta. Beroende på utfallet av denna behandling så kanske vi går vidare till IVF.


  • attlangta01
    trina skrev 2014-02-22 08:46:17 följande:
    Hej,
    Vi kör samma behandling fast med gonal-f istället. Vår behandling är som IVF med på nya protokollet eftersom jag inte har mens naturligt. Om en vecka får jag förhoppningsvis börja med sprutor! Det är vårt andra försök, första gången fick jag för många ägg som växte så vi fick avbryta. Beroende på utfallet av denna behandling så kanske vi går vidare till IVF.

    Hej!

    Vad kul med ett svar : )

    Så ni stimuleras med gonol- F för att du ska få ägglossning och sen gör ni sk "jobbet själva"?
    Vilken dos fick du när du fick för många ägg?
    Vi kommer troligen få avbryta vår behandling nu då inget händer, men får svar på det på tisdag...: /
  • trina
    attlangta01 skrev 2014-02-22 19:00:32 följande:
    Hej!

    Vad kul med ett svar : )

    Så ni stimuleras med gonol- F för att du ska få ägglossning och sen gör ni sk "jobbet själva"?

    Vilken dos fick du när du fick för många ägg?

    Vi kommer troligen få avbryta vår behandling nu då inget händer, men får svar på det på tisdag...: /



    Precis :) Började med 50IE och ökade till 75IE ett par dagar innan det konstaterades att det var för många ägg...

    Vilken dos går du på?
  • attlangta01
    trina skrev 2014-02-22 19:44:17 följande:


    Precis :) Började med 50IE och ökade till 75IE ett par dagar innan det konstaterades att det var för många ägg...
    Vilken dos går du på?

     75IE, har alltid gjort det. Har en lång historia med behandlingar. Oftast har jag dock fått till en ägglossning, vet inte varför inte min kropp reagerar nu. Hur många dagar sprutade du? Vet du vlken dos du ska ta nu vid andra försöket, med tanke på att du blev överstimulerad trots så låg dos....

    Vart går du någonstans?
  • trina

    Detta är min andra omgång med sprutor och vi får börja med 50IE precis som tidigare. Ungefär tretton dagar tror jag det blev med sprutor. Vi fick köra tre omgångar med pergotime (enkel, dubbel och trippel) men inget hände. Känns lite surt att sprutor fungerat för bra... Är på sahlgrenska. Du då?


  • lindavik

    Hej,

    Jag och min sambo har påbörjat en utredning då jag fick veta att jag hade PCO. Hamnade på en privat klinik i Uppsala (bor själv i Stockholm) som även dem kunde konstatera PCO. Har precis genomgått min första behandling med Provera (för att få en mens) och Letrozol (för att få en äggblåsa att mogna och förhoppningsvis ägglossa). Jag är på dag 11 i menscykeln idag och var därför på återbesök för att göra ett vul på kliniken. Goda besked kunde levereras! En äggblåsa hade vuxit till sig och mognat, dock "bara" till 14 mm som förväntas växa till 20-25 mm och därefter ägglossa. Läkaren trodde att jag förhoppningsvis kommer ägglossa inom en vecka och ska därför börja äl-testa mig fr.o.m. torsdag. Spännande! :)

    Om jag lyckas ägglossa nu kommer vi börja försöka bli gravida under maj månad (d.v.s. påbörja den "riktiga" kuren Provera och Letrozol) i mitten av april. Denna omgång vill vi bara se om behandlingen fungerar. Jag är såååå nyfiken, men än så länge verkar det fungera.

    Vad spännande att ni också försöker och går under behandling. Hur ser planerna ut för er?

  • trina
    lindavik skrev 2014-02-24 22:54:12 följande:
    Hej,

    Jag och min sambo har påbörjat en utredning då jag fick veta att jag hade PCO. Hamnade på en privat klinik i Uppsala (bor själv i Stockholm) som även dem kunde konstatera PCO. Har precis genomgått min första behandling med Provera (för att få en mens) och Letrozol (för att få en äggblåsa att mogna och förhoppningsvis ägglossa). Jag är på dag 11 i menscykeln idag och var därför på återbesök för att göra ett vul på kliniken. Goda besked kunde levereras! En äggblåsa hade vuxit till sig och mognat, dock "bara" till 14 mm som förväntas växa till 20-25 mm och därefter ägglossa. Läkaren trodde att jag förhoppningsvis kommer ägglossa inom en vecka och ska därför börja äl-testa mig fr.o.m. torsdag. Spännande! :)

    Om jag lyckas ägglossa nu kommer vi börja försöka bli gravida under maj månad (d.v.s. påbörja den "riktiga" kuren Provera och Letrozol) i mitten av april. Denna omgång vill vi bara se om behandlingen fungerar. Jag är såååå nyfiken, men än så länge verkar det fungera.

    Vad spännande att ni också försöker och går under behandling. Hur ser planerna ut för er?



    Fast den här tråden är ju inriktad för oss som kör sprutor och inte pergotime liknande tabletter... Finns ju hur många trådar som helst för Pergotime där du säkert får mer utbyte av erfarenheter och biverkningar än här. Det är ganska stor skillnad på behandlingarna.
  • attlangta01
    trina skrev 2014-02-23 07:05:40 följande:
    Detta är min andra omgång med sprutor och vi får börja med 50IE precis som tidigare. Ungefär tretton dagar tror jag det blev med sprutor. Vi fick köra tre omgångar med pergotime (enkel, dubbel och trippel) men inget hände. Känns lite surt att sprutor fungerat för bra... Är på sahlgrenska. Du då?

    Vi är på Sophiahemmet nu. Har du börjat spruta ännu? Du får berätta hur det går för dig sen när du sätter igång.
  • attlangta01
    lindavik skrev 2014-02-24 22:54:12 följande:
    Hej,

    Jag och min sambo har påbörjat en utredning då jag fick veta att jag hade PCO. Hamnade på en privat klinik i Uppsala (bor själv i Stockholm) som även dem kunde konstatera PCO. Har precis genomgått min första behandling med Provera (för att få en mens) och Letrozol (för att få en äggblåsa att mogna och förhoppningsvis ägglossa). Jag är på dag 11 i menscykeln idag och var därför på återbesök för att göra ett vul på kliniken. Goda besked kunde levereras! En äggblåsa hade vuxit till sig och mognat, dock "bara" till 14 mm som förväntas växa till 20-25 mm och därefter ägglossa. Läkaren trodde att jag förhoppningsvis kommer ägglossa inom en vecka och ska därför börja äl-testa mig fr.o.m. torsdag. Spännande! :)

    Om jag lyckas ägglossa nu kommer vi börja försöka bli gravida under maj månad (d.v.s. påbörja den "riktiga" kuren Provera och Letrozol) i mitten av april. Denna omgång vill vi bara se om behandlingen fungerar. Jag är såååå nyfiken, men än så länge verkar det fungera.

    Vad spännande att ni också försöker och går under behandling. Hur ser planerna ut för er?
    Jag vet faktiskt inte vag Letrozol är för något.... Menar du att ni inte ska försöka bli gravida vid den här behandlingen alltså?
  • LindaML

    Hej!:) Jag är inne på min andra omgång av puregon 75ie. Förra omgången fick jag bra äggblåsor (2st) på 20mm men verkar inte ha reagerat på ovitrelle sprutan för jag fick inte mens och var ej gravid. Så den här omgången ska vi ev köra med två ovitrelle sprutor så att äggen släpper 👍 Jag har en mild variant av PCOS och opererade bort dermoid cystor på äggstockarna i feb 2013. Fick kvar mkt av äggstockarna så de är skönt men de stängde stängdes av pga cystorna. Så vi försöker nu bara få igång ägglossningar så vi kan få ett syskon till vår son. Kul att hitta en tråd som inte handlar om IVF då väldigt många om puregon landar där :) Kanske hamnar vi där också men skönt att bolla tankar och erfarenheter med några i det här stadiet.

Svar på tråden Fler som gör hormonbehangling för att få ägglossning, utan IVF?