• scorpionan

Rottweiler som familjehund ?

nu är jag i 16 veckan.

jättesugen på att skaffa hund och det självklara valet för mej är en rottis, har alltid älskat den rasen.

nu vet jag att jag kommer vara hemma länge/flera år framåt, .jag studerar nu, sedan blir jag ju mammaledig och kommer fortsätta studera efteråt ..så jag tycker läget är perfekt nu, samt bebben kommer ju inte förrens i slutet på juli så det finns ju massa tid nu i början till valpen

(ni behöver inte skriva att det blir jobbigt med valp och bebis sedan för det är jag fullt införstådd med )(min sambo jobbar hemma så jag bli själv max 3 dgr i veckan.

men nu har jag hört av en kompis att det är inte alls bra att skaffa rottisar om man sedan ska ha barn, för de var inga småbarnshundar och bara enmanshundar osv?

jag blev lite paff för jag har flera vänner som har rottis samt var tillsammans med en kille förut med rottis och han accepterade mej o min son (som var mkt liten då) utan problem ?

finns det någon här som har rottis o sedan fått barn , hur har det gått ?

• Svar på tråden Rottweiler som familjehund ?
  • Tindrande

Jag har då bara hört tvärtom....att rottisar är väldigt bra familjehundar. Väldigt bra med barn.
    Däremot så är det viktigt att kolla höfterna, de har ofta fel där, vilket resulterar i att de kan ha ont, och därför visa lite ilskna tendenser, speciellt mot barn, eftersom de klänger lite.

Men att de skulle vara farliga eller opålitliga som familjehund har jag svårt att tro

• L J K

en hund blir ju vad man gör den till kan man nästan säga Rottis är visst en familje hund om du lär upp den på ett bra sätt ,Dom kräver mycket tid! min farbror har 3 barn 2 "små" och 2 rottisar vovvarna älskar barnen , barnen älskar vovvarna sköter man hunden som man ska så blir den inte "farlig" för barnet.... Lycka till med lillen + vovven!

• mini97

Det går ypperligt att ha rottis och småbarn.
    Bara man vet vad man har i kopplet och att man aktiverar Rottisen.
    Rottisen är ingen soffpotatis utan en arbetande hund som behöver mycket stimulans, men det vet du säkert redan.

• scorpionan

mm tack

det är ju min uppfattning med, så jag blev rätt paff när jag fick höra det av tjejen som haft 2 st själv ? så de har skaffat en annan ras denna gång.

jag har varit inne på ridgeback, eller amstaff och liknande, men nä, det är en rottis jag vill ha, annars får det vara känns det som.

jag vill inte skaffa hund..jag vill skaffa rottis

• minislängtan

det fungerar bra med en rottis som familjehund

• L J K

Håller med dig, jag älskar Rottisar sååå fina, vill oxå ha men jag skulle aldrig orka med det nu vi ska flytta + att vi ska ha barn om ca 2 månader men det blir en sen det har jag bestämt.....

• scorpionan

ljk
    jo precis, därför jag vill ha en valp så man får ha den från början

mini 79

mm det passar mej då jag själv tränar 2 ggr per dag, samt har haft egen häst o jobbat som hästskötare/ridlärare o gud vet allt i massa massa år, så jag är van med full fart, jag vill ju ha en hund som kan hänga med, (så man slipper bära dom *fniss* )

sedan gillar jag deras psyke, de är ju lite tuffa, kan slå dövörat till när det passar dom, det lite kungliga *Ler*

den kontakten jag fick med mitt ex rottis kommer jag nog aldrig att få med ngt djur igen..underbar hund, saknar honom än efter nästan 7 år.

• Gossensmamma32

Funkar skit bra med rottis som familjehund om man jobbar med hunden, lydnad eller någon anna aktivitet, där den får använda hjärnan.

• Miss W

Jag har träffat rottisar av "båda" sorterna. Som med alla populära hundraser så är det viktigt att du tittar runt och hittar en bra och seriös uppfödare. Det är bra att du tänkt igenom hur mycket din hund kommer att vara ensam, aldrig mer än 5 timmar. Tänk på att du kommer att börja jobba sen oxå, jag skaffade min första hund medan jag pluggade vilket är bra eftersom jag hade mer tid hemma då. Det är blev mycket pusslande med arbetstider för att våra hundar skulle slippa vara själva mer än 5 timmar/dag totalt. Jag har inget generellt emot rottisar, många av de jag stött på under hundkurser och på brukshundklubbarna är ok, men det jag tänker på är att det är en brukshund som kräver MYCKET mental och fysisk aktivering och det tar tid, massor av tid. Jag har 2 boxrar som jag tränar och tävlar och det är svårt med en bebbe att hitta tid till att aktivera hundarna så mycket som de kräver för att må bra. Mitt råd är skaffa gärna hund för de är underbara men välj en annan ras som inte kräver lika mycket stimulans som en rottis.

• R Mutt

INGA hundar är pålitliga som valpar, skulle absolut inte skaffa hund samtidigt med småbarn. Särskilt inte en hundras som kräver extra mycket arbete. Innan ditt barn är fött vet du inte hur mycket tid och energi barnet kommer att kräva, du kan helt enkelt inte bedöma om du har tid för att fostra en hundvalp innan barnet är fött.

Svar på tråden Rottweiler som familjehund ?