• scorpionan

Rottweiler som familjehund ?

nu är jag i 16 veckan.

jättesugen på att skaffa hund och det självklara valet för mej är en rottis, har alltid älskat den rasen.

nu vet jag att jag kommer vara hemma länge/flera år framåt, .jag studerar nu, sedan blir jag ju mammaledig och kommer fortsätta studera efteråt ..så jag tycker läget är perfekt nu, samt bebben kommer ju inte förrens i slutet på juli så det finns ju massa tid nu i början till valpen

(ni behöver inte skriva att det blir jobbigt med valp och bebis sedan för det är jag fullt införstådd med )(min sambo jobbar hemma så jag bli själv max 3 dgr i veckan.

men nu har jag hört av en kompis att det är inte alls bra att skaffa rottisar om man sedan ska ha barn, för de var inga småbarnshundar och bara enmanshundar osv?

jag blev lite paff för jag har flera vänner som har rottis samt var tillsammans med en kille förut med rottis och han accepterade mej o min son (som var mkt liten då) utan problem ?

finns det någon här som har rottis o sedan fått barn , hur har det gått ?

• Svar på tråden Rottweiler som familjehund ?
  • Tindrande

Jag har då bara hört tvärtom....att rottisar är väldigt bra familjehundar. Väldigt bra med barn.
    Däremot så är det viktigt att kolla höfterna, de har ofta fel där, vilket resulterar i att de kan ha ont, och därför visa lite ilskna tendenser, speciellt mot barn, eftersom de klänger lite.

Men att de skulle vara farliga eller opålitliga som familjehund har jag svårt att tro

• L J K

en hund blir ju vad man gör den till kan man nästan säga Rottis är visst en familje hund om du lär upp den på ett bra sätt ,Dom kräver mycket tid! min farbror har 3 barn 2 "små" och 2 rottisar vovvarna älskar barnen , barnen älskar vovvarna sköter man hunden som man ska så blir den inte "farlig" för barnet.... Lycka till med lillen + vovven!

• mini97

Det går ypperligt att ha rottis och småbarn.
    Bara man vet vad man har i kopplet och att man aktiverar Rottisen.