• replica

Äcklig smak i munnen, hjälp!!

Hej! Jag är gravid i v9+5 och har fått en grymt äcklig smak i munnen.. Är det någon som har varit med om samma och som har något tips att ge? Jag blir tokig snart!! Käkar halstabletter och dricker vatten hela tiden för att lindra något.. Smaken i munnen är det enda jag tänker på.....! Tips någon?

• Svar på tråden Äcklig smak i munnen, hjälp!!
  • Fosfor

Du har inte ätit pinjenötter på sistone?

• supersötasilversara

Jag har haft så under mina tre graviditeter, har släppt efter v15-20. Det är vidrigt, det spelar liksom ingen roll vad man äter eller hur man borstar tänderna. Det är nog hormonerna. Jag tuggade tuggummi och åt smaksatta halstabletter jag också

• Funderar05

Samma sak här, haft en sån jävla vidrig smak i munnen sen vecka 10 och är i 15 nu. Man blir typ deppig av det för det är så jävla irriterande :p för mig hjälper det lite att undvika "starka" smaker, t e x vitlök, röd och gul lök, ost, starka kryddor osv.

Jag borstar tänderna efter varje gång jag ätit, tuggar minttuggummi eller suger på fishermabs friend med mintsmak. Hjälper litegrann!

• replica

Problemet är att jag jobbar som pedagog.. Svårt att ha t.ex. halstabletter i munnen eller något att dricka hela tidenFörvånad Mycket enklare på helgerna när jag har något till hands mer eller mindre hela tiden.. Hoppas verkligen detta försvinner snart. Hade aldrig hört talas om att man kunde ha en sådan äcklig smak i munnen vid en graviditet tidigare...!

• O Z

Så har jag också och det är däri mitt illamående bottnar. Smaken gör att jag går och hulkar hela tiden. Det är hemskt. Att dricka vatten fungerar inte heller och det kommer oftast mest efter mat. Undvik starkt kryddad mat med mycket vitlök och liknande. Den här graviditeten har jag kommit på att citronvatten hjälper något. Sug på en Läkerol eller liknande, allt för att få annan smak i munnen.

• Kuben

Jag också! Framförallt på kvällarna, och det är delvis därifrån mitt illamående kommer! Vatten funkar inte för mig heller, måste äta konstant för att få bort känslan. Måste hela tiden ha något i munnen (kul tycker tandläkaren och min figur) för att få bort det. Minns inte att det var så här med mina andra grav. Tror egentligen inte att andra märker det, utan att det snarare är min egna överkänslighet...

• replica

Är i v14 nu och har fortfarande en grymt äcklig smak i munnen, framförallt på kvällarna.. Hade hoppats på att det skulle minska eller försvinna men icke.....

• sagström

Jag har också haft det så där, sjukt jobbigt. Även för mig var detta mycket av orsaken till illamående. Allt smakade konstigt ovh mycket har gett riktigt dålig eftersmak. För mig har mejeriprodukter gett den där hemska smaken (suttit i länge) men även sötningsmedel så alla tuggummin och halstabletter (de flesta i alla fall) har gått bort. Som nån annan skrev, inte bra för tänder och figur...

Vatten har tyvärr också gått bort (som nästan är det enda jag dricker annars). Har druckit citronvatten och smaksatt Loka o dyl. När det var som värst, typ v 8 -18, var det bara julmust som funkade men kunde dricka light.

Apelsin funkade och väldigt salta godisar. De nästan bedövade i munnen, typ turkisk peppar. Åt ofta också.

Är i v 32 nu och det är i princip helt borta och har nyligen vågat börja äta fil och glass mm. Efter v 25 har jag varit nästan skonad från det här. Håll ut, småät och håll god munhygien är väl mina tips.

Svar på tråden Äcklig smak i munnen, hjälp!!