• Aruba

Hade dippat i vikt - tips?

Vi har en dotter på ett år som alltid varit en smal tjej, men dock alltid följt sin kurva. Hon började gå när hon var 10,5månad om det har någon påverkan på det jag kommer att skriva nedan.

Hon älskar sin Nan 3 och är lite svårare att få att äta riktig mat,även om denna erbjudits henne sedan hon var sex månader.

Vi har nyligen tagit bort hennes nattmål, hon har vaknat varannan timme och velat ha mat (eller kanske rättare sagt inte unnat somna om riktigt om hon inte fick flaskan. Vi klarade dock att vänja henne av med den utan större problem och numera äter hon alltså allt på dagen (sista mål ca 18.30)

Vid ettårskontrollen visade det sig dock att hon dippat i vikt. BVC tanten menade att det var för att hon äter så mycket ersättning, att kalorimängden i denna är för låg och att hon behöver mer riktig mat. Frågan är dock hur vi ska kunna få henne att VILJA ha det då? Hon skriker efter ersättningen om hon inte får den och de tär inte alltid hon vill äta något annat utan blir jätteledsen tills vi tar fram flaskan. Hon erbjuds som sagt mycket annat också samtidigt, men ofta vill hon ha lite av det andra och mycket ersättning,

Hon gillar korv, vindruvor, bröd, apelsin, men ratar för det mesta både burkmat och hemlagad mat. Gröt är OK, välling är nej. Vi ger henne av vår mat som plockmat som hon får äta om hon vill.

Hur kan vi få henne mer intresserad? Har ni tips på väldigt näringstäta livsmedel som vi kanske kan få henne sugen på, eller andra tips?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-02-20 22:29
    Vi lägger rapsolja i gröten för extra kalorier

• Svar på tråden Hade dippat i vikt - tips?
  • Gryntroll

Vår lilla grabb är ingen tungviktare heller. Han brukar få ostrullar (oskskiva med smör som rullas ihop) och oststavar till mellanmål och som tilltugg vilket han gillar. Annars är även den Ryska yoghurten poppis (17%) tillsammans med lite äppelmos eller mosad/tärnad banan. All mat förstärks även hos oss med en extra smörklick, en skvätt grädde eller lite extra olja...

• Lowika

Växer hon på längden skulle jag ta det ganska lugnt och fortsätta försöka introducera mat i en lugn takt. Vikten kan ju som du själv misstänker, ha att göra med att hon lärt sig gå.

Banan, avokado och turkisk yoghurt (10%) är ju bra energirika saker som barn brukar uppskatta.

• Ramborg

Nu vet jag inte om välling är bättre än ersättning. Men när vi gick över från ersättning till välling började vi med att blanda en sked vällingpulver i ersättningen. Det accepterade barnet. Efter någon dag ökade vi mängden vällingpulver jämfört med ersättningspulver och till slut gillade hon "ren" välling.

42.
  • Ramborg

Nu vet jag inte om välling är bättre än ersättning. Men när vi gick över från ersättning till välling började vi med att blanda en sked vällingpulver i ersättningen. Det accepterade barnet. Efter någon dag ökade vi mängden vällingpulver jämfört med ersättningspulver och till slut gillade hon "ren" välling.

42.
  • liol1973

Vår tjej var också liten i maten första året, så vi berikade allt med rapsolja, smör, grädde. Det som passade bäst helt enkelt. I hennes fall visade sig mjölkallergi ligga bakom den dåliga aptiten så i efterhand känns väl inte smör och grädde så lyckade val ;), men även ersättningen kan ni alltså berika med rapsolja.

Sedan blev det också bättre när jag inte längre var lika rigid med socker till henne; en hembakad kanelbulle kan man gömma en massa nyttigheter i (tex berikningspulver), att dem sedan får i sig lite extra socker på kuppen är inte hela världen om alternativet är att inte äta något alls... Och ibland kan lite sött innan maten trigga aptiten (ex lite clementin, ta bort skinnet om hon inte klarar det än), så våga vänd på ordningen någon gång och se om hon äter mer mat då.

• Aruba
    Gryntroll skrev 2014-02-21 08:17:06 följande:
    Vår lilla grabb är ingen tungviktare heller. Han brukar få ostrullar (oskskiva med smör som rullas ihop) och oststavar till mellanmål och som tilltugg vilket han gillar. Annars är även den Ryska yoghurten poppis (17%) tillsammans med lite äppelmos eller mosad/tärnad banan. All mat förstärks även hos oss med en extra smörklick, en skvätt grädde eller lite extra olja...

Rysk yoghurt ,,, hmm, det har jag inte ens tänkt på att den finns i hyllan. Hon gillar verkligen turkisk yoghurt, så det vore kanske en ide att prova, då den ryska ju hade än mer kalorier.
  • Aruba
    Lowika skrev 2014-02-21 08:18:13 följande:
    Växer hon på längden skulle jag ta det ganska lugnt och fortsätta försöka introducera mat i en lugn takt. Vikten kan ju som du själv misstänker, ha att göra med att hon lärt sig gå.

Banan, avokado och turkisk yoghurt (10%) är ju bra energirika saker som barn brukar uppskatta.

De hade inga synpunkter på längden utan det var just vikten. Jag är själv lite tveksam till att liksom "tvinga" henne att äta annat än ersättning (hon gör ju det, men fokus ligger ju på ersättningen). Jag inbillar mig att försöka locka henne och hitta nya roliga saker för henne att prova, borde vara mer givande än att ta ifrån henne hennes erättning och truga med annat. Jag har t ex hittat en ny favorit på sistone, vindruvor, som hon glatt knaprar i sig. Jag skulle själv liksom vilja "vänta" på att hon själv signalerar att hon vill ha mer av annat och bara fortsätta erbjuda, tills den dagen kommer.

Men, det är mitt första barn och jag vet ju inte om jag gör henne en björntjänst med det. Jag vill ju såklart att hon ska få den näring hon behöver på bästa sätt. Har bara svårt för mat och "tvång", jag tycker att ätande ska vara lustfyllt, för alla, även småbarn. Däri borde ligga att ha lite påverkan på vad man stoppar i munnen, och inte. Först på sistone har hon börjat peka på våra tallrikar och då får hon alltid smaka av det vi har, och det är liksom DET jag vill. Att hon själv är med och tar initiativ.
  • Sara1985

Menar du inte NAN 2? NAN 3 är väl ingen moderamjölkersättning utan ett alternativ för vanlig mjölk?

• Sous

Vi har haft samma problem med sonen (som snart är 18 mån). Så fort vi slutade nattmata dippade han i vikt. Han åt alltså inte mer på dagen för att vi inte matade på natten, och det han fick i sig var inte tillräckligt. Vi började alltså nattmata igen en period. Fråga bvc om en dietistkontakt, där kan ni få vettiga tips på vad man kan komplettera med. Vi kör hårt på jordnötssmör, exempelvis.

• Tildis

Ingen tungviktare här heller... Välling på kvällen. Lite extra smör eller rapsolja i maten. Smoothies med banan, bär, yoggi och lite cashewnötter till mellisen. Och vill han äta makaroniskruvar i en hel vecka, då får han det. ;)

• fluu

Så länge ungen inte var farligt smal och mådde bra i övrigt hade jag skitit i bvc "följa kurvan-hets" och INTE stressat matsituationen.
    Min unge är en riktig smalis som länge hade problem med maten. Ibland går hon ner i vikt, ibland upp och ibland står hon stilla.
    Hon började äta ordentligt först när vi gav henne plockmat och lät henne hållas och inte stressade eller trugade. Vi fettberikar också allt vad vi kan fortfarande vid två års ålder.
    Vi lät också dottern styra hur hon skulle äta. Ibland ville hon äta plockmat från tallrik med händerna, ibland satt hon i vårt knä och åt från våra tallrikar, ibland fick hon mat på bricka osv.
    Hon var med vid matlagning, testade att lägga upp maten själv. Då åt hon bättre.

Gillar hon mackor så testa rediga grejer som pålägg som avocado, ägg, tonfisk.

Men kanske är hon som min unge, smal helt enkelt. Min äter som en häst, men går inte upp för det. Men är glad och frisk ändå.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
Svar på tråden Hade dippat i vikt - tips?