• Anonym (ARG!)

Min sambo kör runt med min avställda bil trots att jag sagt åt honom

Hej!
    Nu måste ni hjälpa mig. Jag veckopendlar och bor borta på veckorna i en annan stad och på helgerna bor jag tillsammans med min sambo. Vi har två bilar, den ena är min bil och den andra är vår tillsammans. Eftersom jag tågpendlar och är borta hela veckorna ställde jag av min bil innan vintern kom. Därmed är det inga vinterdäck på den, den är ej heller försäkrad och som sagt då avställd. Vår andra bil blev påkörd häromveckan och vi fick en tid där bilen skulle åtgärdas, och det skulle ta en vecka att åtgärda, sade verkstaden. Jag frågade då sambon hur han skulle lösa det med bil, vi bor utanför stan och han är i behov av bil. Jag sade då att ska han använda min bil får han ställa på den och försäkra den under tiden han använder den och sätta på vinterdäcken. 
    Bilen lämnades in i måndags. Eftersom jag varit borta hela veckan så frågade jag honom hur han tar sig. Han säger då att han blir skjutsad av en arbetskollega (vilket visar sig vara en lögn). Sen idag berättar han att han varit iväg med dottern och shoppat på ett ställe som ligger tio mil bort. Jag frågar då hur de tagit sig dit och det blir tyst i luren. "Med din bil". Jag blir förbannad och frågar hur fan han tänker. Han säger "VI HÖRS IMORGON" och lägger på i mitt öra. 

Det första är att jag blir så jävla förbannad på honom som inte respekterar vad jag säger, skiter fullständigt i säkerhet (vinterdäcken) och vad händer om han kör på någon? Vem blir skyldig att betala, är det han som förare eller är det fordonets försäkring, som ju inte finns? Sen att HAN lägger på i mitt öra när jag blir arg. IDIOT!!! Hur hade ni reagerat?

• Svar på tråden Min sambo kör runt med min avställda bil trots att jag sagt åt honom
  • Ramborg

Jag hade blivit mest orolig för att dottern varit ute och åkt i bil med sommardäck. Självklart hade jag också blivit förbannad och nästa gång jag lämnade hemmet skulle jag ta med mina bilnycklar.

42.
  • Anonym (ARG!)
    Ramborg skrev 2014-02-20 23:16:16 följande:
    Jag hade blivit mest orolig för att dottern varit ute och åkt i bil med sommardäck. Självklart hade jag också blivit förbannad och nästa gång jag lämnade hemmet skulle jag ta med mina bilnycklar.
    Håller jag fullständigt med om ang dottern.
    Men jag undrar också om hur det fungerar, låt säga att han pga att det inte finns sommardäck på bilen kör på en annan bil som blir demolerad och någon kanske skadas. Normalt sett finns ju en försäkring som täcker detta. Nu gör det ju inte det. Vem åker på att betala? Jag som är fordonsägare eller föraren av bilen?
  • Anonym (0000)

Om han blir stannade blir det dyrt 800 däcket. Sen händer de en olycka så kommer du få anmäla honom för stöl å han får ta på sig det. Blir riktigt dyrt. Varit med om de där fenomenet några gånger i jobbet.

• Anonym (ARG!)
    Anonym (0000) skrev 2014-02-20 23:31:03 följande:
    Om han blir stannade blir det dyrt 800 däcket. Sen händer de en olycka så kommer du få anmäla honom för stöl å han får ta på sig det. Blir riktigt dyrt. Varit med om de där fenomenet några gånger i jobbet.
    Ja nog är det dyrt att åka utan vinterdäck, tänker mest på hur idiotiskt det är ur säkerhetssynpunkt med tanke på allt som kan hända och hur mycket det kan kosta och framförallt risken han utsätter sig själv och andra för.
  • Lindsey Egot the only one

Du får ju köra på sommardäck om det inte är snö eller is ute. I Göteborg är det ingetdera just nu så här skulle det inte vara olagligt. Däremot att köra i en bil som inte är försäkrad eller påställd kan bli oerhört kostsamt om man är med i en bilolycka.

• Anonym (0000)

Får inte köra med sommardäck i gbg nu. Snöa idag på dagen hade åkt dit derekt i en kontroll. Vid fem plus börjar dem varna för halka.

• Anonym (Däckad)
    Lindsey Egot the only one skrev 2014-02-21 00:54:56 följande:
    Du får ju köra på sommardäck om det inte är snö eller is ute. I Göteborg är det ingetdera just nu så här skulle det inte vara olagligt.
    Va? Är det inte lag på att det ska vara vinterdäck på alla fyra hjul from 1:a november tom sista mars i hela landet?
    Oavsett vägunderlag? Eller står Gbg över lagen?
  • Tow2Mater
    Anonym (Däckad) skrev 2014-02-21 02:00:54 följande:
    Va? Är det inte lag på att det ska vara vinterdäck på alla fyra hjul from 1:a november tom sista mars i hela landet?
    Oavsett vägunderlag? Eller står Gbg över lagen?
    1:a decemebr till sista mars, vid vinterväglag.

"Vinterväglag anses råda när det finns snö, is, snömodd eller frost på någon del av vägen. Det är Polisen som avgör om det råder vinterväglag på platsen."
    www.transportstyrelsen.se/sv/vag/fordon/fordonsregler/dack/vinterdack/

• MuppinCowboy
    Ramborg skrev 2014-02-20 23:16:16 följande:
    Dumhet diskriminerar inte
  • yndra

Ring och stall pa bilen igen, forsakringen fixar du med ett telefonsamtal ocksa! Far han boter for dacken nar han aker omkring sa far han val betala dem.

• Anonym (Trafikvett)

Detta kan bli en dyr historia för dig ts, om din kille krockar med bilen eller blir stoppad av polisen angående däcken.
    Det är alltid ägaren som får betala, men det är föraren som har ansvaret. 

• Anonym (ARG!)
    Lindsey Egot the only one skrev 2014-02-21 00:54:56 följande:
    Du får ju köra på sommardäck om det inte är snö eller is ute. I Göteborg är det ingetdera just nu så här skulle det inte vara olagligt. Däremot att köra i en bil som inte är försäkrad eller påställd kan bli oerhört kostsamt om man är med i en bilolycka.
    Det där kände jag inte till, trodde det var sista mars som gällde. Hur som haver har vi snö och minusgrader så vinterdäck är att föredra.
  • Anonym (ARG!)
    Tow2Mater skrev 2014-02-21 02:59:41 följande:
    1:a decemebr till sista mars, vid vinterväglag.

"Vinterväglag anses råda när det finns snö, is, snömodd eller frost på någon del av vägen. Det är Polisen som avgör om det råder vinterväglag på platsen."
    www.transportstyrelsen.se/sv/vag/fordon/fordo.../

Ja där vi bor har vi fortfarande vinterväglag och idag snöar det rejält.
  • Anonym (ARG!)
    yndra skrev 2014-02-21 04:38:58 följande:
    Ring och stall pa bilen igen, forsakringen fixar du med ett telefonsamtal ocksa! Far han boter for dacken nar han aker omkring sa far han val betala dem.
    Tack för tipset! (y)
  • Anonym (Prick)

Håller med tidigare inlägg om att det viktigaste/värsta är att han kör med barnet i bilen.

Att köra en bil som är avställd är rätt allvarligt. Det är körförbud på bilen. Och i det sammanhanget är det nog en pyttesak att det bara är sommardäck på bilen.

Det är han som förare som har ansvaret att känna till att bilen inte har körförbud. Men efter att skattemärket har försvunnit så vet jag inte hur ansvaret ligger på föraren. Men då han är sambo med dig borde han ju känna till detta.

Googlade polisens hemsida "Fordon brukats trots körförbud"   1500kr

Tycker det var bra lösningar DU fått. Ställ på bilen eller ta med alla nycklar. (så vida han inte kopierat).

• Anonym (kjm)

Finns det ingen försäkring på bilen så torde det ju vara bilens ägare som alla kostnader vid en olycka hamnar på, gäller det däremot böter så är det han som förare som får stå för dem. 

Men säg att han krockar, och demolerar en annan bil... då blir det ju du som får stå kostnadsmässigt för skadorna av den andra bilen och din egen bil får du inte ut någonting för. Eftersom du står som ägare på en bil som inte är försäkrad. 
    Är han vållande till olyckan så är det han som bär ansvaret för den och han som kan få böter eller bli åtalad. 

• Anonym (Prick)

Om/när bilen är avställd och framförd av annan än ägaren så lär det vara förarens ansvar. En avställd bil behöver inte vara besiktigad och skatten och försäkringen fryses. Hur man nu för tiden utan skattemärket har koll på om en bil inte är avställd framgår inte men man bör/har skyldighet att kolla mot bilregistret.

Oroväckande att så få känner till detta.

TS, ring anonymt och kolla med polisen.

Svar på tråden Min sambo kör runt med min avställda bil trots att jag sagt åt honom