• Anonym (Hårlös)

Jag har alopeci - fråga mig vad ni vill

Vad vill ni veta?

• Svar på tråden Jag har alopeci - fråga mig vad ni vill
  • Anonym (Hårlös)

Det är en sjukdom som gör att man tappar håret. Det kan vara allt från små hårlösa fläckar till att man tappar allt hår på hela kroppen.

• Anonym (?)

Finns det någon behandling som hjälper dig?

• Anonym (Hårlös)
    Anonym (?) skrev 2014-02-21 10:00:28 följande:
    Finns det någon behandling som hjälper dig?
    Nej.
  • Lady Paraplyh
    Anonym (Hårlös) skrev 2014-02-21 09:50:44 följande:
    Det är en sjukdom som gör att man tappar håret. Det kan vara allt från små hårlösa fläckar till att man tappar allt hår på hela kroppen.

Okej, jag tror att en bekant till mig hade det. Han saknade ögonbryn och nästan allt hår på huvudet. Jag vågade inte fråga, jag tänkte att han nog får så många kommentarer i alla fall.

Hur mycket hår har du tappat? Bär du peruk?
  • Anonym (Hårlös)

Jag tappade allt hår på kroppen t o m håret i näsan. Sedan har det kommit tillbaka lite och då framförallt på huvudet. Jag rakar huvudet regelbundet för att inte se alltför konstig ut.

Nej, jag har inte peruk och har faktiskt aldrig funderat på att skaffa någon.

• Orcha

Fläckvist håravfall har jag för mig har prefixet "areata" med risk för att ha stavat fel.

Är du man eller kvinna?

Allt har en mening och korven den har två. Eller är det ändor? Jo ändor menar jag nog.
  • YokohamaNr2

Stämmer det att den sjukdomen mest  drabbar kvinnor? Och vet man vad det beror på?

• Anonym (Hårlös)

Orcha skrev 2014-02-21 13:00:23 följande:
    Fläckvist håravfall har jag för mig har prefixet "areata" med risk för att ha stavat fel.

Är du man eller kvinna?
    Precis. Alopeci är indelad i tre undergrupper beroende på hur mycket hår man tappar

Areata- fläckvis håravfall
    Totalis- allt hår på huvudet försvinner
    Universalis- allt hår på hela koppen försvinner

Jag är man.
  • Anonym (Hårlös)
    YokohamaNr2 skrev 2014-02-21 13:02:11 följande:
    Stämmer det att den sjukdomen mest  drabbar kvinnor? Och vet man vad det beror på?
    Det har jag aldrig hört att det ska vara vanligare för kvinnor. Däremot så kan nog kvinnor uppleva sjukdomen som värre. Om man nu inte kan glädjas över att slippa raka benen.

Det är en ärftlig autoimmun sjukdom.
  • Orcha
    Anonym (Hårlös) skrev 2014-02-21 13:14:38 följande:
    Precis. Alopeci är indelad i tre undergrupper beroende på hur mycket hår man tappar

Areata- fläckvis håravfall
    Totalis- allt hår på huvudet försvinner
    Universalis- allt hår på hela koppen försvinner

Jag är man.
    Då lärde man sig nåt nytt idag med.

Kom i kontakt med areata i min tidigaste karriär som frisör, inte konstigt att man missade de andra två grupperna...
    Drömmer
    Allt har en mening och korven den har två. Eller är det ändor? Jo ändor menar jag nog.
  • Anonym (Hårlös)
    Orcha skrev 2014-02-21 13:21:14 följande:
    Då lärde man sig nåt nytt idag med.

Kom i kontakt med areata i min tidigaste karriär som frisör, inte konstigt att man missade de andra två grupperna...
    Drömmer
    Ja, till frisören slipper jag gå och det är en av de bra biverkningarna av sjukdomen.
  • Anonym (Universalis)

Har du några autoimmunasjukdomar i släkten? Har du fått ut pengar från försäkring?

Har nämligen en dotter med universalis.

• Anonym (Hårlös)

Min mormor har också alopeci om än "bara" areata. Nej det har jag inte och jag har förvisso inte gjort någon sådan framstöt. Om din dotter är ung och du har en barnförsäkring kan det kanske vara möjligt. Jag hade passerat 30 när det började för mig.

• Orcha
    Anonym (Hårlös) skrev 2014-02-21 13:49:56 följande:
    Ja, till frisören slipper jag gå och det är en av de bra biverkningarna av sjukdomen.
    Det.
    Och självinsikt.
    Bara bra saker.
  • Anonym (Hårlös)
    Orcha skrev 2014-02-21 22:15:39 följande:
    Det.
    Och självinsikt.
    Bara bra saker.
    Glad
  • Anonym (Aunt Fester)
    Anonym (Hårlös) skrev 2014-02-21 13:18:09 följande:
    Det har jag aldrig hört att det ska vara vanligare för kvinnor. Däremot så kan nog kvinnor uppleva sjukdomen som värre. Om man nu inte kan glädjas över att slippa raka benen. Det är en ärftlig autoimmun sjukdom.

Nja, det är väl inte helt fastställt att det är ärftligt. Man har dock något större risk att få det om någon i familjen har det. Jag har också alopecia och har ingen i släkten som har det. Jag är kvinna och har både haft peruk och haft skinheadsfrisyr.
  • Anonym (Hårlös)
    Anonym (Aunt Fester) skrev 2014-02-23 10:43:51 följande:

Nja, det är väl inte helt fastställt att det är ärftligt. Man har dock något större risk att få det om någon i familjen har det. Jag har också alopecia och har ingen i släkten som har det. Jag är kvinna och har både haft peruk och haft skinheadsfrisyr.
    Jag vet ju inte vad du har för källor, men det jag läst om sjukdomen och vad läkare sagt till mig så är den ärftlig.
Svar på tråden Jag har alopeci - fråga mig vad ni vill