• Anonym (bada)

Bada i "varm källa" på spa, gravid.

Hej!

Är gravid i v. 20 och skall på spa ikväll, tänkte bada i deras varma pool, är det ok eller inte??

Alla säger olika... Har gjort Fvp men det är tre veckor sedan nu och hade inga komplikationer.

Badade bubbelpool i flera timmar innan jag visste att jag var gravid i v.5, då det tydligen kan vara farligt och ge ökade risker för ryggmärgsbråck enligt vissa barnmorskor (Barnmorskan Therese på gravid.se tex) .

Detta gjorde/gör mig väldigt nervös, men nu har jag även läst att vissa säger att det "bara" är risk för infektioner osv. och denna poolen ikväll har inga bubblor..

Vad hade ni gjort?

• Svar på tråden Bada i "varm källa" på spa, gravid.
  • isolande

Min BM hävdade bestämt att en "vanlig" graviditet utan blödningar och annat inte riskerades av vare sig varma bad/bubbelpoolar eller bastu. Så jag badade varmt och bastade, men klarade inte av längre stunder Skäms.

Vet dock andra här på FL som tyckte jag var dum i huvet, men nåja, alla är ju saliga i sin tro....

• Anonym (bada)
    isolande skrev 2014-02-21 11:06:34 följande:
    Min BM hävdade bestämt att en "vanlig" graviditet utan blödningar och annat inte riskerades av vare sig varma bad/bubbelpoolar eller bastu. Så jag badade varmt och bastade, men klarade inte av längre stunder Skäms.

Vet dock andra här på FL som tyckte jag var dum i huvet, men nåja, alla är ju saliga i sin tro....

Det är alltid några som skall vara på en.... Min BM sa samma sak. Ska på UL idag, kan ju fråga där kanske.
  • Anonym (bada)

puffar på,, fick inget tillfälle att fråga på UL Men eftersom 37 grader är samma som kroppen borde väl det vara lugnt?

• Björnmossa

Kan ju utveckla hur jag tänker också.

37 grader har man inne i kroppen, inte på huden. Att sitta i ett 37-gradigt rum skulle kännas väldigt varmt efter ett tag. I ett bad blir det ännu varmare eftersom svetten sköljs bort direkt istället för att kyla huden. Jag inbillar mig att man skulle bli varm, som feber, och det är inte bra för fostret.

• Anonym (bada)

Fick tag i en barnmorska och det var helt okej...

• Anonym (bada)

Även 1177 säger att det är ok.

• Lady Paraplyh

Det är inte farligt alls, så bada på du. Det finns så många som håller på med sina hemsnickrade råd, skulle man följa alla skulle man inte få göra något alls.

• Anonym (:))

Ts, skulle det vara farligt att sitta i 37 grader under graviditeten så skulle en majoritet av alla gravida i världen ha fått problem.

• emsapemsa

Jag jobbar i en simhall och det är absolut ingen fara! Man ska undvika att sitta några längre stunder i bastu eller allt för varmt vatten. Vad gäller bubbelpool så kan det vara bra att undvika innan v 12 (som med så mycket annat) men har man en komplikationsfri graviditet är det ingen fara att bada efter tolfte veckan. Mot slutet av grav (de sista veckorna) ska man undvika både varm pool och bastu på grund av bakterier som kan smyga sig in om man har börjat öppna sig. Jag har badat 1-2 gånger i veckan under hela graviditeten och avslutat med bubbelpool ca 10 min. Nu är jag i v 38 och kommer inte bada något mer innan förlossning :)

• Björnmossa
    Anonym (:)) skrev 2014-02-21 17:44:46 följande:
    Ts, skulle det vara farligt att sitta i 37 grader under graviditeten så skulle en majoritet av alla gravida i världen ha fått problem.
    Fast är ju skillnad om man sitter i vatten och inte kan svettas.
  • Sandra SAN

Hej!

Läste den här tråden och blev lite orolig eftersom jag har badat i tunna två gånger under de fem veckor jag varit gravid. Vi ska på spa i helgen och de vi ska åka med vet inte om att jag är gravid. På 1177 står det att förhöjd kroppstemperatur kan orsaka missbildningar. Tror ni det kan hjälpa om man ofta sätter sig på kanten och svalkar sig?

Svar på tråden Bada i "varm källa" på spa, gravid.