• Anonym (abcd)

Hjälper Lergigan mot ångest?? Atarax funkar inte ett skvatt!

Jag har det senaste året lidit av extrem ångest, nästan konstant pga en sak som hände.

Fick först Atarax, men det hjälpte bara första dagen typ. Så läkaren skrev ut Lergigan, och nu hoppas jag på att den ska hjälpa mig.

Ni som äter den, hur många tabletter per dag tar ni för att få effekt? Och har den hjälpt?

Jag får ta 4 tabletter per dag.

• Svar på tråden Hjälper Lergigan mot ångest?? Atarax funkar inte ett skvatt!
  • mira05

Lergigan innehåller prometazin och tillhör gruppen antihistaminer.

dvs den blockerar effekten av histamin, ett ämne som finns i kroppens vävnader och som bland annat utlöser klåda vid allergiska reaktioner. Liksom många histaminblockerande ämnen har den även en lugnande effekt, precis som atarax. Lergigan är inte beroendeframkallande och det är säkert varför du fått dem istället för riktiga anti-ångest tabletter som läkare är livsrädda för att skriva ut.

jag har själv bara erfarenhet av atarax, men dessa verkar vara lite mer lugnande och beskrivs på fass ;

Lergigan används mot:

Spänning och ångest vid nervösa besvär.

Alkoholmissbruk.

Sömnrubbningar.

Svår oro och som lugnande medel före operation och tandingrepp.

Rörelsesjuka, till exempel sjösjuka.

Hudklåda och allergier.

Illamående och yrsel.

Överdriven upprymdhet.

då den används mot svår oro, tror jag och hoppas du bliver mer hjälpt av dem.

annars får du gå tillbaka och be om något annat/nytt/något att kombinera med....
  • janni90

Hjälper mig inte ett skit, det enda som lugnar mig är stesolid men dom är vanebildande så kan inte ta dom ofta utan bara i kris.

• Anonym (abcd)
    janni90 skrev 2014-02-21 13:59:19 följande:
    Hjälper mig inte ett skit, det enda som lugnar mig är stesolid men dom är vanebildande så kan inte ta dom ofta utan bara i kris.
    Ajdå, men jag hoppas dom hjälper mig. Jag är ju inte van vid att ta några starkare tabletter som benzo, så för mig kanske de funkar. Har aldrig tagit något lugnande nån gång i mitt liv. Är första gången nu.
  • janni90
    Anonym (abcd) skrev 2014-02-21 14:05:50 följande:
    Ajdå, men jag hoppas dom hjälper mig. Jag är ju inte van vid att ta några starkare tabletter som benzo, så för mig kanske de funkar. Har aldrig tagit något lugnande nån gång i mitt liv. Är första gången nu.

Jag är heller ej van vid starka tabletter, är extremt biverkningskänslig. Jo alla är olika, en tablett som hjälper dig hjälper kanske ej mig så du ska absolut testa dom icke beroendeframkallande tabletterna först:)
  • Anonym (Anna)

Jag tycker Lergigan hjälper jättebra, jag tar 10 mg vid behov. Hur många tabletter man tar säger inte så mycket då de finns i olika styrkor. Jag har också provat Atarax innan, det hjälpte inte alls. Nackdelen med Lergigan är att jag blir trött av dem, jag skulle inte kunna jobba efter jag har tagit en tablett.

• janni90
    Anonym (Anna) skrev 2014-02-21 18:45:05 följande:
    Jag tycker Lergigan hjälper jättebra, jag tar 10 mg vid behov. Hur många tabletter man tar säger inte så mycket då de finns i olika styrkor. Jag har också provat Atarax innan, det hjälpte inte alls. Nackdelen med Lergigan är att jag blir trött av dem, jag skulle inte kunna jobba efter jag har tagit en tablett.

Jo jag blir med grymt trött av dom och det är inte roligt:/
  • Anonym (abcd)

Jag tog en tablett (25 mg) igår vid 18.00, och det hjälpte faktiskt, ångesten lättade och jag kunde ligga och kolla på film :) Blev lite skönt avtrubbad i huvudet liksom.

Känner mig ganska trött idag, men inte värre än att jag kan ta det, hellre trött än massa ångest.

• janni90
    Anonym (abcd) skrev 2014-02-22 11:05:49 följande:
    Jag tog en tablett (25 mg) igår vid 18.00, och det hjälpte faktiskt, ångesten lättade och jag kunde ligga och kolla på film :) Blev lite skönt avtrubbad i huvudet liksom. Känner mig ganska trött idag, men inte värre än att jag kan ta det, hellre trött än massa ångest.

Jätte skönt och höra att dom funkar på dig:) Jo man blur skit trött tycker jag, blir jobbigt i längden då man alltid är trött.
  • jeanette02
    Anonym (abcd) skrev 2014-02-22 11:05:49 följande:
    Jag tog en tablett (25 mg) igår vid 18.00, och det hjälpte faktiskt, ångesten lättade och jag kunde ligga och kolla på film :) Blev lite skönt avtrubbad i huvudet liksom.

Känner mig ganska trött idag, men inte värre än att jag kan ta det, hellre trött än massa ångest.
    Har lergigan 5 mg vid behov för sömn får ta upp till 15 mg. Så du kan ju prova att dela den du kommer säkert ha god effekt ändå men kanske inte bli så trött dagen efter?
    Tycker man blir väldigt seg i huvudet av dem så det fungerar bara för mig att ta till natten. Vid ångest dagtid får jag ta sobril om det är illa...
    Men bra att den fungerar vid ångesten för dig. Bra slippa de starkare medicinerna i den mån det går.
  • Anonym (abcd)
    jeanette02 skrev 2014-02-22 14:00:43 följande:
    Har lergigan 5 mg vid behov för sömn får ta upp till 15 mg. Så du kan ju prova att dela den du kommer säkert ha god effekt ändå men kanske inte bli så trött dagen efter?
    Tycker man blir väldigt seg i huvudet av dem så det fungerar bara för mig att ta till natten. Vid ångest dagtid får jag ta sobril om det är illa...
    Men bra att den fungerar vid ångesten för dig. Bra slippa de starkare medicinerna i den mån det går.
    Jag ska testa och ta en halv tablett nästa gång, jag har varit ganska tung och seg i huvudet hela dagen. Det är lite jobbigt.
Svar på tråden Hjälper Lergigan mot ångest?? Atarax funkar inte ett skvatt!