• Anonym (Spikad)

Operera ut märgspik i benet efter benbrott?

Jag bröt underbenet (tibia samt fibula) på fem olika ställen för ca 7 månader sedan. Det är helt läkt sedan en lång tid tillbaka, men nu har jag problem med märgspiken och skruvarna som opererades in vid ingreppet.

- Det ilar i hela benet vid kyla.
    - Jag har ingen känsel alls i knäet.
    - Halva knäet är svullet, det känns svampigt i det området och man ser att det är en vätskekyld bula där.
    - Det gör ont när jag går, trots att rörligheten i sig inte är begränsad.
    - Jag upplever att benet "låser sig" ibland.
    - Jag har sammanlagt fyra skruvar i benet och kan känna dem genom huden (är väldigt smal).

Jag har funderat på att kontakta ortopeden igen, då jag funderar på om det kanske inte är bättre att jag opererar ut mina reservdelar. Undrar därför om nån annan här har haft märgspik som den sen plockat ut.

- Gick de då in i samma ärr som innan, eller blev det nya ärr?
    - Blev resultatet bra?
    - Gjorde operationen lika ont som den första?
    - Var du tvungen att äta smärtstillande efter ingreppet? Kunde du gå som vanligt direkt?

• Svar på tråden Operera ut märgspik i benet efter benbrott?
  • Hedrasaga1

Ska opereras 2.10 är orolig fö läkarna vet inte vad ska göra hur det ska gå ..

• AbbyTheTabby

Usch, det kan inte ha varit trevligt... Fick 2 frakturer i foten samt en i underbenet för snart två veckor sedan och opererades också och fick spikar, skruvar och grejer. Jag frågade om spikarna ska sitta kvar för alltid och fick svaret att om det inte blir några problem ska de det. Men du verkar ju ha många problem, så du bör nog se till att få spikarna borttagna.

Kan tyvärr inte svara på dina frågor, men jag håller tummarna för att du får hjälp och att du blir bra sedan! Glad

En hund har ägare, en katt har personal.
  • AbbyTheTabby

Angående ärr kan jag säga att jag blev snittad när jag fick mina barn, när det andra föddes gick de in i det gamla ärret. Några år senare opererades min livmoder bort, då gick de in i samma ärr. Så jag tror de försöker göra så för att man ska slippa fler ärr. Nu är ju kejsarsnitt och ortopediska operationer inte riktigt samma sak, men som sagt; jag tror de försöker att i möjligast mån göra så.

Annars är det väl inte hela världen med lite ärr - du kan alltid skylla på gamla stridsskador! Flört

• Anonym (Spikad)
    AbbyTheTabby skrev 2017-09-28 23:18:18 följande:

Usch, det kan inte ha varit trevligt... Fick 2 frakturer i foten samt en i underbenet för snart två veckor sedan och opererades också och fick spikar, skruvar och grejer. Jag frågade om spikarna ska sitta kvar för alltid och fick svaret att om det inte blir några problem ska de det. Men du verkar ju ha många problem, så du bör nog se till att få spikarna borttagna.

Kan tyvärr inte svara på dina frågor, men jag håller tummarna för att du får hjälp och att du blir bra sedan! Glad

Hej! Tråden är tyvärr rätt gammal och jag gick tillbaka till de som opererade mig men fick svaret att de inte tänker operera ut min spik och skruvarna. De konstaterade att jag hade blivit så bra man kunde önska ungefär, med given skada, och att det enbart skulle ge mig större smärta att operera ut.
  • Anonym (Också reservdelar)

Hej!

Nu har jag ingen erfarenhet att dela med mig av vad gäller skruvar och spikar, däremot har jag andra reservdelar i kroppen som under inga omständigheter går att ta bort. Lider också av kronisk värk av dessa plastdelar så vill bara säga att jag förstår din känsla och frustration...! Lycka till!

• Heroqw

På barn tar man nästan alltid ut spikarna eftersom deras ben växer och det kan bli obehag som du beskriver.

Min son bröt benet och fick spikar, efter ca 6 mån togs de bort. Se gick in på samma ställen och snyggade också till ärren som blivit lite fula vid första op.

Han hade väl lite ont nån vecka, men inte ens i närheten så mycket som vid själva benbrottet. Det var dagkirurgi, tog kanske 1 timme plus uppvak och återhämtning.

Han har inga men av benbrottet eller från att spikarna togs bort.

Svar på tråden Operera ut märgspik i benet efter benbrott?