• Aftonstjärna

Foglossning i vecka 7, är det möjligt?

Jag är i vecka 6+0 och har i två nätter haft grymt svårt att sova pga smärta i korsryggen som strålar ner i benen. Hittar ingen ställning som inte gör ont, funderade till och med på att sitta och sova i min desperation! Känner då och då av små ilningar i blygdbenet också. Har haft foglossning i mina tidigare graviditeter, men absolut inte såhär tidigt och det är länge sen jag var gravid så tycker ju kroppen borde ha återhämtat sig. Kan också bero på att vi sovit i bäddsoffa (dålig madrass) ett par veckor pga sovrumsrenovering, men att smärtan strålar ner i låren känns inte som vanligt ryggont och att smärtan strålar när jag vänder mej i sängen.

Nån som har erfarenhet av tidig foglossning?  

• Svar på tråden Foglossning i vecka 7, är det möjligt?
  • Emmalinnéa

jag har det, ibland kan det vara en av de första tecknen vid graviditet så som ömma bröst och illamående.
    Kroppen börjar utsöndra hormonet relaxin vid befruktning och det mjukar upp fogarna.
    Nu är detta tredej gången jag är gravid och jag fick smärtan från och med vecka 5 , hade det inte med mina två första graviditeter då kom det runt vecka 20 första gången och runte vecka 15 andra gången.

• Aftonstjärna
    Emmalinnéa skrev 2014-02-21 17:54:03 följande:
    jag har det, ibland kan det vara en av de första tecknen vid graviditet så som ömma bröst och illamående.
    Kroppen börjar utsöndra hormonet relaxin vid befruktning och det mjukar upp fogarna.
    Nu är detta tredej gången jag är gravid och jag fick smärtan från och med vecka 5 , hade det inte med mina två första graviditeter då kom det runt vecka 20 första gången och runte vecka 15 andra gången.
    Ok, då kanske det faktiskt är det jag lider av. Är också min tredje graviditet, hade ganska mycket besvär andra gången, men det är 8 år sedan så har svårt att komma ihåg i vilket skede det satte igång! Inte såhär tidigt i alla fall! 
  • norrlandsflicka

Tredje graviditeten kände jag av början till Foglossningar redan före BIM. Tog ju ett tag innan det blev så illa jag blev ordentligt handikappad. Andra kände jag av början vecka 10.

• Dimitra

Efter första barnet brukade jag ha foglossning mellan ÄL och mens. När jag blev gravid med andra barnet så försvann aldrig foglossningen (mensen kom ju aldrig ) och höll i sig till långt efter att han var född. Ljuvliga tider Drömmer

Kan alltså intyga att foglossning kan komma riktigt tidigt

The Dimitra universe.
  • Aftonstjärna

Tack för svar kära medsystrar! Vet inte om jag ska vara ledsen eller glad över att få veta att detta antagligen inte är vanligt ryggont... Jag brukar faktiskt också känna av små ilningar även om jag inte är gravid och min mor som fött 4 barn har haft mycket besvär "där", så I guess it runs in the family också. 

• Mortisfru83

Min läkare på mvc sa att foglossning tidigast kan komma efter v 12.. Vet inte vad hon grundade det på men sen pratade jag med vc och sa att jag haft besvär av foglossning sen v 12 och den läkaren bara skrattade åt mig och sa att det är fysiskt omöjligt att ha foglossning så tidigt.

• Jill 79

Jag hade också känningar väldigt tidigt i lin senaste graviditet. Men det gick tillbaka och jag fick inte större problem än att jag fick gå med lite mindre steg och hålla i hop benen när jag skulle kliva i och ur sängen och sånt. Så bar för att du känner redan nu kanske du har samma tur som mig, att det inte eskalerar till jätte problem.

• Aftonstjärna
    Mortisfru83 skrev 2014-02-21 23:49:15 följande:
    Min läkare på mvc sa att foglossning tidigast kan komma efter v 12.. Vet inte vad hon grundade det på men sen pratade jag med vc och sa att jag haft besvär av foglossning sen v 12 och den läkaren bara skrattade åt mig och sa att det är fysiskt omöjligt att ha foglossning så tidigt.
    Ganska oproffsigt att skratta, tycker jag... Visa läkare har väldigt bestämda åsikter om hur saker och ting ligger till. Dessvärre är det ju så att de inte alltid har rätt. Har man fött barn tidigare tycker jag inte alls att det är speciellt konstigt att man får besvär tidigare, en del har ju kvar symptom även efter de fött barn. Var det ditt första barn?
    Vi har en barnmorska här i stan som ger behandlingar bl.a. mot foglossning, ska gå till henne nästa vecka om det inte går om och höra vad hon anser! 
  • Aftonstjärna
    Jill 79 skrev 2014-02-21 23:54:38 följande:
    Jag hade också känningar väldigt tidigt i lin senaste graviditet. Men det gick tillbaka och jag fick inte större problem än att jag fick gå med lite mindre steg och hålla i hop benen när jag skulle kliva i och ur sängen och sånt. Så bar för att du känner redan nu kanske du har samma tur som mig, att det inte eskalerar till jätte problem.
    Skönt att höra! Det hoppas jag verkligen att det gör, symptomen kommer ju och går såhär i början.
  • til

Tyvärr kan det börja himla tidigt :( Jag är i v 13 och har nu såpass mkt besvär att jag har bälte dygnet runt, kilkuddar att sitta på och tens-apparat på kvällen. Och så tusen kuddar mellan knän och runt kroppen då, väldigt tjusigt! ;) 

Så den läkare som skrattade här ovan borde ju bara ha en spark någonstans.. 

Men hoppas att det inte blir värre för dig iaff! Båda fötterna på varje trappsteg, små korta steg, inga promenader, inget böja sig.. det är bara att jobba på ! ;)

• Kuben

Är det lättare att få foglossning desto fler graviditeter man har haft?

• tovelinan

Jag tror jag har foglossning nu trots att jag gick in i vecka 8 idag. Jag har sån obeskrivlig värk i ryggen som strålar ner till mina ben. Första graviditeten så märkte jag ingenting i ryggen men såg redan höggravid ut  vecka 25. Kan man ta alvedon mot foglossning?

• Aftonstjärna
    tovelinan skrev 2014-04-02 15:56:00 följande:
    Jag tror jag har foglossning nu trots att jag gick in i vecka 8 idag. Jag har sån obeskrivlig värk i ryggen som strålar ner till mina ben. Första graviditeten så märkte jag ingenting i ryggen men såg redan höggravid ut  vecka 25. Kan man ta alvedon mot foglossning?
    Låter ju exakt som det jag hade! Tror det höll på 4-5 dagar, eller speciellt på nätterna, sen gick det om, som tur var. 
  • til
    tovelinan skrev 2014-04-02 15:56:00 följande:
    tovelinan, uppsök en sjukgymnast istället! är det foglossning så behöver du hjälpmedel och information om hur du rör dig på bästa sätt så att det inte blir värre, inte bara smärtlindring. Sen har det ju tyvärr kommit nya rön om att man bör undvika även alvedon vid graviditet.. :( Men tens funkar mot foglossning för mig iaf så be om det! :)

Lycka till!
  • tovelinan
    tovelinan, uppsök en sjukgymnast istället! är det foglossning så behöver du hjälpmedel och information om hur du rör dig på bästa sätt så att det inte blir värre, inte bara smärtlindring. Sen har det ju tyvärr kommit nya rön om att man bör undvika även alvedon vid graviditet.. :( Men tens funkar mot foglossning för mig iaf så be om det! :)

Lycka till!

til skrev 2014-04-04 22:12:32 följande:

Lycka till!
    tack så mycket, til! Nej! inte alvedon också! :( Nu får man väl leva med sin smärta men min rygg har blivit bättre, tack och lov! Under den senaste veckan har jag fightas med en kraftig förkylning som aldrig vill gå bort. Det kan vara också "gravidnästäppan". Imorgon ska jag på inskrivningssamtalet på mvc så det känns skönt :) 

• Aftonstjärna

Akupunktur kan också hjälpa! Det kan man få på min mvc vet jag. Jag får nålar mot mitt illamående och det lindrar faktiskt.

• tovelinan
    Aftonstjärna skrev 2014-04-06 07:21:16 följande:
    Akupunktur kan också hjälpa! Det kan man få på min mvc vet jag. Jag får nålar mot mitt illamående och det lindrar faktiskt.
    Åh, akupunktur! Det fick jag på min första förlossning och funkade asbra på mig :) Jag tänkte fråga om det imorgon.
Svar på tråden Foglossning i vecka 7, är det möjligt?