• Gert

Handtvätta kläder i destillerat vatten?

Jag har köpt nya och dyra ull och kashmir tröjor som givetvis måste handtvättas. Men jag vågar inte tvätta dem i vanligt kranvatten då sånt vatten är full med kalk, rost, kemikalier, klor och bakterier. Då tänkte jag om man kan använda destillerat vatten, batterivatten. Eller kan kläderna skadas av det?

• Svar på tråden Handtvätta kläder i destillerat vatten?
  • Eleonor01

Vågar du dricka vattnet i kranen så vågar du nog använda det till att tvätta i....

• Frontline

Näää köp billigt vatten på flaska på typ ICA och skaka ur kolsyran i den, sen så lägger du den i blöt under natten i det..

Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Gert
    Frontline skrev 2014-02-21 19:15:04 följande:
    Näää köp billigt vatten på flaska på typ ICA och skaka ur kolsyran i den, sen så lägger du den i blöt under natten i det..
    Fast då är batterivatten billigare. Det brukar kosta ca 10kr/litern.
  • Frontline
    Gert skrev 2014-02-21 19:17:49 följande:
    Fast då är batterivatten billigare. Det brukar kosta ca 10kr/litern.
    Jag ger runt 10:- för 1½ av Coops egna så det känns ju billigare...
    Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE

Borde knappast ta skada av det. Mineralvatten är nog minst lika dåligt som kranvattnet med tanke på den förhöjda salthalt som finns i det vattnet.

An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
  • MallaL

Svenskt kranvatten är rent, naturligtvis kan du tvätta i det. Antar att du duschar i det?

• Gert
    MallaL skrev 2014-02-21 19:45:26 följande:
    Svenskt kranvatten är rent, naturligtvis kan du tvätta i det. Antar att du duschar i det?
    Jag vet inte var du får din information ifrån, för svenskt kranvatten är inte rent. Destillerat vatten är rent och det är inte destillerat vatten som kommer ur kranen.
  • Erika 146

Om inte de dyra kläderna fixar vanligt svenskt kranvatten måste jag säga att du slängt pengarna i sjön, vem köper dyra märkeskläder som inte tål det?? Det är väl för sjutton hela eller iaf del av poängen med att handla dyrt, att det ska hålla för att tvättas om och om igen..... Men det är ju min åsikt, tycker de till och med ska fixa ett handtvättprogramm på tvättmaskinen men du gör ju så klart som du vill. jag har iaf aldrig förstört nåt plagg med handtvätt genom att använda vanligt vatten. 

• Gert
    Erika 146 skrev 2014-02-21 22:24:29 följande:
    Om inte de dyra kläderna fixar vanligt svenskt kranvatten måste jag säga att du slängt pengarna i sjön, vem köper dyra märkeskläder som inte tål det?? Det är väl för sjutton hela eller iaf del av poängen med att handla dyrt, att det ska hålla för att tvättas om och om igen..... Men det är ju min åsikt, tycker de till och med ska fixa ett handtvättprogramm på tvättmaskinen men du gör ju så klart som du vill. jag har iaf aldrig förstört nåt plagg med handtvätt genom att använda vanligt vatten. 
    Klart att kläderna tål kranvatten. Men om kläderna ska hålla i 10-tals år är det nog bättre att tvätta dem i rent vatten. Inte kranvatten som innehåller kalk och klor.
  • Chianti
    Gert skrev 2014-02-21 22:50:35 följande:
    Klart att kläderna tål kranvatten. Men om kläderna ska hålla i 10-tals år är det nog bättre att tvätta dem i rent vatten. Inte kranvatten som innehåller kalk och klor.
    Men om du redan har din tes klar för dig, vad vill du med tråden?
    Min egen variant av babystepsen: www.familjeliv.se/Bloggar-9-38/b128698.html
  • HerrNilsson

Det skötselråd jag har fått är att man helst ska vädra dem då de är självrengörande.

• Gert
    HerrNilsson skrev 2014-02-21 23:16:15 följande:
    Det skötselråd jag har fått är att man helst ska vädra dem då de är självrengörande.
    Ja, det är sant om ullkläder. Men man ska helst tvätta ur kemikalierna innan man använder kläderna första gången. Nu vet jag inte hur mycket kemikalier det finns i ull och kashmir kläder. Kläderna luktar inte så starkt men de är ju färgade så lite kemikalier borde finnas i dem.
  • MallaL
    Gert skrev 2014-02-21 22:08:37 följande:
    Jag vet inte var du får din information ifrån, för svenskt kranvatten är inte rent. Destillerat vatten är rent och det är inte destillerat vatten som kommer ur kranen.

Gaaah, svenskt kranvatten är rent nog att dricka, duscha i och tvätta i. Sen finns det naturligtvis partiklar, spår av kemikalier och annat i det. Vilket det också finns i all mat du äter.
  • Gert
    MallaL skrev 2014-02-22 09:03:11 följande:

Gaaah, svenskt kranvatten är rent nog att dricka, duscha i och tvätta i. Sen finns det naturligtvis partiklar, spår av kemikalier och annat i det. Vilket det också finns i all mat du äter.
    Som tur är tvättar jag inte mina kläder i mat.
  • Grande Rock

Verkar vara opraktiskt att ha kläder som inte tål vatten.
    Hur menar du att kläderna skulle skadas av destillerat vatten?

It's Good But It Just Ain't Right
  • Godnatt
    Gert skrev 2014-02-21 18:50:50 följande:
    Jag har köpt nya och dyra ull och kashmir tröjor som givetvis måste handtvättas. Men jag vågar inte tvätta dem i vanligt kranvatten då sånt vatten är full med kalk, rost, kemikalier, klor och bakterier. Då tänkte jag om man kan använda destillerat vatten, batterivatten. Eller kan kläderna skadas av det?
    Glöm inte bort att dina händer är fulla av bakterier. Kvicksilver har jag hört är det bästa att tvätta ull i. Ingen rost, inget kalk och inga bakterier.
    Promota din sida, skriv en artikel på fria-katalogen.se
  • MallaL
    Gert skrev 2014-02-22 09:14:23 följande:
    Som tur är tvättar jag inte mina kläder i mat.

Så du är mer noga med vad du tvättar dina kläder i än vad du äter? Låter jobbigt.
  • solstol

Batterivatten är väl för det mesta bara avjoniserat vatten, vilket inte är samma sak som destillerat. Så det får du ju vara noga med när du köper vattnet då, att det verkligen är destillerat.

• Gert
    MallaL skrev 2014-02-22 10:26:26 följande:

Så du är mer noga med vad du tvättar dina kläder i än vad du äter? Låter jobbigt.
    Jag äter ekologiskt så mycket jag kan.
  • Gert
    solstol skrev 2014-02-22 10:30:14 följande:
    Batterivatten är väl för det mesta bara avjoniserat vatten, vilket inte är samma sak som destillerat. Så det får du ju vara noga med när du köper vattnet då, att det verkligen är destillerat.
    Jag vet, det är svårt att hitta riktigt destillerat vatten. Det finns mest avjoniserat vatten att köpa.
Svar på tråden Handtvätta kläder i destillerat vatten?