• Loppsan

Övernaturliga/svårförklarliga händelser?

Jag har själv aldrig varit med om något konstigt/kusligt/övernaturligt som exempelvis att se gestalter i sovrummet, höra fotsteg i trappor, vakna med ett ryck mitt i natten för att på morgonen få beskedet att någon dog den tidpunkten. Sådant man ofta läser och hör om.

Är väldigt intresserad av att höra andras erfarenheter och upplevelser. Dela gärna med er av obehagliga, mysiga och skrämmande saker som skett er som inte går att förklara.

• Svar på tråden Övernaturliga/svårförklarliga händelser?
  • PandaaN

Har upplevt jätte mycket oförklarliga saker i livet sedan barndomen men här kommer lite händelser.

12 april förra året kommer jag och sambon hem. Mattan och soffbordet har flyttats en bit framåt att det syns tydligt. Mattan ligger liksom under soffan och soffbordet på varav soffbordet väger ca 40 kg.. Vi ställde tillbaka allt med bådas hjälp. Vi kunde inte förklara hur det kunde hända..

14 april förra året dvs 2 dagar efter. Jag sitter med sambon i vardagsrummet och tittar på tv varav vi hör en rejäl duns från köket. Allt som ligger på fläkten hade rasat ner. Vi sa inte så mycket utan blickarna talade för sig själva.

Augusti förra året har dock inte noterat datumet Men tiden Vaknar jag kl 03.32 av att jag får ett slag i pannan och flyttas bakåt med huvudet och vaknar. Direkt efter att vaknar av det ser jag en svart skugga snabbt svepa förbi. Jag var själv hemma den dagen då sambon var borta. Går in till badrummet och det har rodnat lite. Tar en bild och skickar till sambon. Han ville därefter att vi flyttar men vi bor kvar här.

Ibland när jag ligger i sängen kan jag frysa till dvs inte kunna röra mig eller prata, det försvinner oftast efter ett par minuter men det är obehagligt.

Små händelser men jag är rätt så van vid att det händer små saker hela tiden men är inte rädd för det.

• HerrLök
    PandaaN skrev 2014-02-22 00:19:43 följande:
    Har upplevt jätte mycket oförklarliga saker i livet sedan barndomen men här kommer lite händelser.
    12 april förra året kommer jag och sambon hem. Mattan och soffbordet har flyttats en bit framåt att det syns tydligt. Mattan ligger liksom under soffan och soffbordet på varav soffbordet väger ca 40 kg.. Vi ställde tillbaka allt med bådas hjälp. Vi kunde inte förklara hur det kunde hända..
    14 april förra året dvs 2 dagar efter. Jag sitter med sambon i vardagsrummet och tittar på tv varav vi hör en rejäl duns från köket. Allt som ligger på fläkten hade rasat ner. Vi sa inte så mycket utan blickarna talade för sig själva.
    Augusti förra året har dock inte noterat datumet Men tiden Vaknar jag kl 03.32 av att jag får ett slag i pannan och flyttas bakåt med huvudet och vaknar. Direkt efter att vaknar av det ser jag en svart skugga snabbt svepa förbi. Jag var själv hemma den dagen då sambon var borta. Går in till badrummet och det har rodnat lite. Tar en bild och skickar till sambon. Han ville därefter att vi flyttar men vi bor kvar här.
    Ibland när jag ligger i sängen kan jag frysa till dvs inte kunna röra mig eller prata, det försvinner oftast efter ett par minuter men det är obehagligt.

Små händelser men jag är rätt så van vid att det händer små saker hela tiden men är inte rädd för det.
    Ajajaj, Har du glömt ta din medicin nu igenSpöke
  • kivirush

Varför får jag aldrig uppleva något övernaturligt / oförklarligt. Har välkomnat det sedan jag var barn. Men icke!

• Jo907

Jag har upplevt en del saker som bara inte finns någon logisk förklaring till.

När jag var tonåring och bodde hemma kände jag mig alltid iakttagen när jag gick ut i hallen. Alltid. Det är en känsla som inte går att beskriva riktigt. Väldigt obehagligt.

I samma lägenhet minns jag två konstiga händelser. 1. Jag och min kompis sitter inne på mitt rum som är precis vid hallen. Det knackar på min dörr. Vi båda hör det. Sen börjar min tv att stängas av och på flera gånger. Samtidigt som min musik på datorn höjs och sänks. Min kompis gömmer sig under täcket och jag springer ut till min mamma som är i v-rummet. Frågade om hon knackat på min dörr och det hade hon inte.

En annan gång var jag och en kompis ensamma hemma. Låg och kollade på tv mitt i natten. Hon hade slumrat till. Notera att alla fönster var stängda så det fanns inget drag i hemmet. Plötsligt flyger en kruka i fönstret ca en meter ut och kraschar i golvet. Min kompis vaknade av det och vi båda satt där och förstod inte alls hur det kunde hända. Den flög alltså som om någon drog till den rejält.

En natt när jag arbetade (jobbar på serviceboende) hörde jag och min kollega hur det lät precis som om det flyttades runt möbler ovanför oss. På demensavdelningen, där alla har både sänglarm och dörrlarm. Alla låg och sov. Går upp och då hade ett par stolar flyttat sig några meter ifrån matbordet och stod parkerade mitt framför en boendes dörr. Rätt kusligt. Var bara att ställa tillbaka stolarna :)

• Östlund

Jag och min familj var med om häpnadsväckande saker efter min mormors bortgång.

Det första sm hände, var när min mamma skulle gå ifrån äldreboendet. Hon såg ett vitt sken i halsen, men lamprona var inte tända, och det var ingen fullmåne ute.

Nästa gång såg min moster att hennes ugn var igång och ingen i familjeb hade rört den.

Men det mest otroliga hände mig. Jag, min mor och min bror gick inne på ett köpcentrum, på väg ut. Då ringer min mobil.. det var mormors hemnummer.. men grejen var att mormor dog några veckor innan och telefonnumret togs bort.. men ja tänkte svara, men de las på.

• Tengel

När min dotter var liten brukade hon ibland se en man som stod i ett hörn i hennes rum på kvällarna.
    På hennes beskrivning lät det som en person drabbad av svår gomspalt eller liknande, han hade även en hög röd hatt.
    När hon blev rädd och gömde sig under täcket kom han alltid närmare och stod bredvid sängen med ansiktet i höjd med hennes.
    Jag tänkte och tror väl fortfarande mest att det var livlig fantasi.
    Den skumma delen är att jag till slut fick nog eftersom det hände allt oftare, så en dag när min dotter var i skolan gick jag in i hennes rum och sa till på skarpen.
    - Du skrämmer mitt barn, stick härifrån du är inte välkommen här!
    Kände mig som en dåre just då men faktum är att min dotter aldrig nämnde mannen igen.

Jag väljer att tro att det var slumpen eftersom det andra alternativet är för obehagligt ;)

• Kattexmex

Jag har varit med om en hel del. Nu är det länge sedan sist så jag börjar tro att jag förlorat förmågan eller hur man ska säga :(. Jag kan beskriva en del, skriver dock från iPad så hur mkt jag än försöker blir det inga styckeindelningar så det kan vara lite trögläst. En av mina tidigaste upplevelser kommer ifrån ett sjukhus där jag jobbade mycket natt. Vid åtskilliga tillfällen när jag var på väg in i personalrummet, tyckte jag att jag såg en skugga som rörde sig onaturligt fort till höger i korridoren. Den var också konstigt svart, alltså mer solid än hur man brukar uppfatta någons skugga. Det hände vid kanske 4-5 tillfällen, sen slutade jag där och glömde bort alltihop. Många år senare läste jag ett reportage i en sk branschtidning, där några journalister spenderat en natt på sjukhuset för att försöka få uppleva några av de mest omtalade "spökerierna" och gissa om jag fick kalla kårar när de beskrev exakt det jag upplevt som en av de vanligaste fenomenen som andra anställda också uppmärksammat.. Journalisterna själva märkte inget alls. Tycker det är lite konstigt att jag aldrig hörde historien när jag jobbade där men de andra kanske inte ville skrämma upp mig, eller så trodde de helt enkelt inte på sånt. Jag kan posta fler berättelser men jag gör ett inlägg/ upplevelse annars blir det så svårläst.

• Kattexmex

En annan sak hände här i vårt hus under en längre tidsperiod. Jag och min sambo hade jobbat natten mot julafton och var glada att få komma hem till barnen, ta en dusch och börja julfirandet. När jag klev in i duschen fanns inget varmvatten. Vi hade en varmvattenberedare på den tiden så jag trampade iväg ner till tvättstugan. Reglaget till beredaren satt bakom en plåt som var lite krånglig att ta bort, men jag lyckades få bort den och konstaterade att vredet var nere på blått, d.v.s. den värmde såklart inte vattnet i tanken. Hur kunde det bli så? Mamma var den enda i huset som rent fysiskt kunnat ta bort plåten och vrida ner vredet men hon hade inte gjort det vilket jag verkligen inte trodde heller, varför skulle hon göra det? Hon är grymt oteknisk och skulle aldrig komma på tanken att röra något sådant. Nu var det som sagt julafton och vi hade inte tid att fundera på det mer. Inget mer hände förrän i augusti. Vi skulle förlova oss och innan vi köpte ringar ville jag göra mig iordning lite. Återigen fanns inget varmvatten. Samma visa, bort med plåten, kolla inställningarna och jodå, vredet är nervridet till blått. Den här gången var jag och sambon ensamma hemma med vår lilla dotter som absolut inte kunnat få bort plåten på egen hand. Hon hade inte ens varit i tvättstugan. Hur som helst, vi hade inte tid att vänta på varmvatten så vi åkte iväg och blev borta i flera timmar. Tänkte att problemet skulle vara ur värden när vi kom tillbaka och gick för att spola upp ett bad. Med iskallt vatten. Konstigt att det inte värmts upp på flera timmar tyckte min sambo och gick för att kolla varmvattenberedaren igen. Efter lite krångel fick han bort plåten och ser att det j-a vredet står på blått IGEN. Huset hade varit tomt medan vi var borta. Vi höll på att renovera när det här hände och hade både elektriker och rörmokare hemma dagarna efter att det hänt. Vi visade dem hur det såg ut bakom plåten till varmvattenberedaren och berättade vad som hänt men de hade ingen förklaring. Omöjligt, sa de bara.

• Lady Unicorn

Jag har varit med om en del saker. En påsk för några år sedan var jag och min nu fd man och vår dotter hemma hos mina föräldrar. Var ute i hallen och pysslade med något och fick plötsligt känslan "någon är i vårat hus". Tänkte inte mer på det men dagen efter berättade en kompis att han varit hemma hos oss och eftersom vi glömt att låsa gick han in och kollade om vi var hemma, han tänkte att vi sov eller något och inte hört hans knackande. Lite konstigt. 
    En otäck sa hände när jag och några tjejer satt och gjorde anden i glaset i en stuga vid vårt stall. Vi satt på vinden och var sådär lagom fnissiga, anden i glaset hade vi gjort många gånger. Plötsligt säger en av tjejerna "jag har blod i handen". Vi andra tittade och jo då, hon hade  typ en liten pöl av blod i handen. Hon och en tjej till gick ner för att tvätta bort det och sen när dom kom upp så sa dom det att det fanns inget sår eller något. Läskigt. 
    Min dotter sa ofta när hon var yngre att hon sett morfar, som då var död, i hennes sovrum och att han kommit och tittat på hennes lillasyster som inte fötts när morfar dog. En gång såg jag henne ligga i sängen och plötsligt log hon och vinkade mot någon som jag inte såg. En annan gång satt hon i sin stol i köket och tittade mot hallen och vinkade fast det inte var någon där. Det var inget som skrämde henne så jag sa inte till dom. 
    En gång såg jag min pappa sitta på sin plats i soffan och då hade han varit död i några år! Hoppade högt och hjärtat rusade och när jag vågade titta igen var han borta och ingen annan var i vardagsrummet. 
    Sen är det att man känner av olika energier när man är ensam. Känner att pappa är med mig, har känt honom bredvid mig när jag kört bil. Såna saker. 

• replica

Jag har bara varit med om en enda sak..

Det var året 2000. Min morfar hade leukemi, halkade i trappen och spräckte mjälten. Han åkte in akut för operation men avled tyvärr på operationsbordet.

Jag var hemma hos min pappa då och hade ingen aning om detta. Satt i mitt rum och spelade tv-spel när plötsligt en tavla/foto på min morfar trillar ner från väggen och går sönder. Några minuter senare kommer min pappa in och säger att morfar precis har avlidit..

Kanske var ett sammanträffande att tavlan på morfar trillade ner och gick sönder i samband med hans bortgång.. Men jag vet inte.. Tycker fortfarande det är lite kusligt..

"Practise makes perfect"
Svar på tråden Övernaturliga/svårförklarliga händelser?