• Anonym (orättvist)

    Antagande inkomsten

    Väntar på att min sjukersättning ska gå igenom. Det som jag inte riktigt förstår är vilken inkomst kommer sjukersättning att baseras på. Något som jag har förstått är den skattereglerade inkomsten, alltså det behöver inte vara löneinkomst.


    Hur blir det då när man har varit långtidssjukskriven med 486kr/dag för att man har varit arbetslös. För max beloppet är ju 486kr/dag vid arbetslöshet och detta speglar inte min SGI alls. För min SGI hade legat strax kring maxtaket om jag hade haft anställning. Här förlorar jag väldigt mycket ekonomiskt och det handlar om ett par tusen kronor i handen varje månad.

    Jag har inte klarat av att arbete i tre år, utan när jag fick ett skov i min sjukdom så sparkades jag samtidigt från min sista anställning. Här har jag verkligen försökt komma tillbaka till att arbeta.


    Då om det är den skattedeklarerade årsinkomsten, då kommer ju antagande inkomsten beräknas på dessa 486kr/dag. Detta är ju inte alls rättvist, genom att jag kommer hamna kring garantinivån på 8800kr i månaden före skatt. Här kommer jag då att bli beroende av bostadstillägg.


    Då ska dessa 8800kr i månaden före skatt spegla den lön jag skulle ha, om jag hade kunnat arbeta i framtiden. Det är ju stor skillnad på 30000kr i månaden skulle jag då haft i lön och dessa 8800kr före skatt.


    Med detta sättet att beräkna fram, så är jag nog en av de största förlorarna. Då först förlora ett par tusen månaden vid sjukpeng och då ytterligare igen när sjukersättning ska räknas fram.
    .


     


     


     

  • Svar på tråden Antagande inkomsten
  • Försäkringskassan

    Hej!


     


    Man utgår från vilken arbetsinkomst som har varit under de senaste 5-8 åren före det


    fastställda sjukfallsåret. Har man under denna tid fått ersättning från Försäkringskassan


    t.ex sjukpenning jämställs denna ersättning som arbetsinkomst eftersom den är


    pensionsgrundande.


    Ersättningen baseras sedan på ett snitt av de tre bästa inkomståren och och vid hel


    sjukersättning blir ersättningen ca 64 % av snittinkomsten.


     


    Har du en personlig handläggare på Försäkringskassan kan du be denne om en preliminär


    uträkning av sjukersättningen eller också kan du ringa oss på Kundcenter tel 0771-524 524


    så förmedlar vi din begäran till Försäkringskontoret.


     


    Hälsningar


    Emil, handläggare


     


     

  • Anonym (orättvist)
    Försäkringskassan skrev 2014-02-22 11:21:43 följande:

    Hej!


     


    Man utgår från vilken arbetsinkomst som har varit under de senaste 5-8 åren före det


    fastställda sjukfallsåret. Har man under denna tid fått ersättning från Försäkringskassan


    t.ex sjukpenning jämställs denna ersättning som arbetsinkomst eftersom den är


    pensionsgrundande.


    Ersättningen baseras sedan på ett snitt av de tre bästa inkomståren och och vid hel


    sjukersättning blir ersättningen ca 64 % av snittinkomsten.


     


    Har du en personlig handläggare på Försäkringskassan kan du be denne om en preliminär


    uträkning av sjukersättningen eller också kan du ringa oss på Kundcenter tel 0771-524 524


    så förmedlar vi din begäran till Försäkringskontoret.


     


    Hälsningar


    Emil, handläggare


     


     


     


    Då vet jag på ett ungefär vad jag kommer att hamna, alltså att min antagande inkomst kommer då att baseras på dessa 486kr/dag och inte den reella SGI som jag skulle ha haft om jag hade en anställning.


    Suger....


    För jag har aldrig bett om att bli varken sjuk och på det arbetslös.


     


     


     

Svar på tråden Antagande inkomsten