• Anonym (?)

Vikariat går ut. Fast tjänst?

Jag har ett vikariat som går ut i slutet av månaden. Jag har blivit lovad en förlängning till juni och därefter fått ett vagare löfte om jobb över sommaren tills jag blir LAS:ad.
    Jag vet att chefen vill ha mig kvar men jag ä trött på att jobba på vikariat.
    När jag läste lite arbetsrätt för tre år sedan lärde jag mig att om man är schemalagd utan att ha ett kontrakt så blir man tillsvidareanställd. Detta eftersom man utgår från "normen" när man inte har kontrakt och normen i detta fall är tillsvidare. Min chef har efter flera påminnelser från mig fortfarande inte förlängt min tjänst. Det borde väl rimligtvis betyda att jag är tilsvidareanställd den 1:a mars om inget hänt.
    Men var hittar jag information om den här regeln? Och är det någon som vet mer?

• Svar på tråden Vikariat går ut. Fast tjänst?
  • Anonym (LAS)

LAS 4 § Anställningsavtal gäller tills vidare. Avtal om tidsbegränsad anställning får dock träffas i de fall som anges i 5 och 6 §§. Träffas i annat fall ett sådant avtal, kan arbetstagaren på det sätt som anges i 36 § få domstols förklaring att avtalet ska gälla tills vidare.

"Kommentar

Det presumeras att en anställning gäller tills vidare (fast anställning) om inget annat anges. Bevisbördan ligger på den som hävdar att annan anställningsform än tillsvidareanställning föreligger."

lagen.nu/1982:80
  • Anonym (LAS)

kom inte med

6 c § Senast en månad efter det att arbetstagaren har börjat arbeta skall arbetsgivaren lämna skriftlig information till arbetstagaren om alla villkor som är av väsentlig betydelse för anställningsavtalet eller anställningsförhållandet. Om anställningstiden är kortare än tre veckor, är arbetsgivaren inte skyldig att lämna sådan information.

Informationen skall innehålla åtminstone följande uppgifter:

1. Arbetsgivarens och arbetstagarens namn och adress, anställningens tillträdesdag samt arbetsplatsen. 2. En kort specificering eller beskrivning av arbetstagarens arbetsuppgifter och yrkesbenämning eller tjänstetitel. 3. Om anställningen gäller tills vidare eller för begränsad tid eller om den är en provanställning samt a) vid anställning tills vidare: de uppsägningstider som gäller, b) vid anställning för begränsad tid: anställningens slutdag eller de förutsättningar som gäller för att anställningen skall upphöra och vilken form av tidsbegränsad anställning som anställningen avser, c) vid provanställning: prövotidens längd. 4. Begynnelselön, andra löneförmåner och hur ofta lönen skall betalas ut. 5. Längden på arbetstagarens betalda semester och längden på arbetstagarens normala arbetsdag eller arbetsvecka. 6. Tillämpligt kollektivavtal, i förekommande fall.
  • Anonym
    Khaleesi skrev 2014-02-22 10:47:55 följande:

Prata med facket så får du hjälp och stöd.

Har jag gjort, de hade ingen koll:)
  • Anonym
    Anonym (LAS) skrev 2014-02-22 10:50:49 följande:

LAS 4 § Anställningsavtal gäller tills vidare. Avtal om tidsbegränsad anställning får dock träffas i de fall som anges i 5 och 6 §§. Träffas i annat fall ett sådant avtal, kan arbetstagaren på det sätt som anges i 36 § få domstols förklaring att avtalet ska gälla tills vidare.

"Kommentar

Det presumeras att en anställning gäller tills vidare (fast anställning) om inget annat anges. Bevisbördan ligger på den som hävdar att annan anställningsform än tillsvidareanställning föreligger."

lagen.nu/1982:80
    Tack för hjälpen. Men jag känner mig som en idiot, betyder det att jag är fast anställd den 1a mars om inget annat skrivs?
  • Anonym (Cloe)
    Anonym skrev 2014-02-22 12:33:42 följande:
    Tack för hjälpen. Men jag känner mig som en idiot, betyder det att jag är fast anställd den 1a mars om inget annat skrivs?

Men ni har ju ett muntligt avtal?
  • Anonym
    Anonym (Cloe) skrev 2014-02-22 17:01:41 följande:

Men ni har ju ett muntligt avtal?
    Nja, det är väl tveksamt att vi har det. Jag har fått muntliga löften om förlängning och det har även varit tal om att jag ska få en tillsvidaretjänst direkt nu 1:a mars. Det enda jag blivit lovad är alltså att jag ska få vara kvar, inte vilken sorts tjänst det blir.
  • Anonym (Qwe)
    Anonym skrev 2014-02-22 12:33:42 följande:
    Nej, har har minst två, kanske till och med 4, veckor på sig att ge dig ett kontrakt.

Så länge kan man arbeta utan kontrakt, dock ska startdatumet vara korrekt (från 1:e mars i ditt fall)
  • Anonym
    Anonym (Qwe) skrev 2014-02-22 19:37:56 följande:
    Nej, har har minst två, kanske till och med 4, veckor på sig att ge dig ett kontrakt.

Så länge kan man arbeta utan kontrakt, dock ska startdatumet vara korrekt (från 1:e mars i ditt fall)
    Men gäller det verkligen när det är en förlängning av ett kontrakt? Jag har ju redan jobbat mycket mer än en månad hos arbetsgivaren.

Sist jag blev förlängd fick jag inte ett nytt kontrakt utan chefen förlängde bara min anställning hos kommunens hr-avdelning. Är det att jämställa med att få ett nytt kontrakt?

Tack för svaren förresten, jag förstår att jag greppar efter halmstrån här men jag är så fruktansvärt trött på att gå på vikariat efter att alltid haft fasta anställningar innan jag började på mitt nuvarande arbete.
  • Anonym (Qwe)
    Anonym skrev 2014-02-22 19:45:42 följande:
    Men gäller det verkligen när det är en förlängning av ett kontrakt? Jag har ju redan jobbat mycket mer än en månad hos arbetsgivaren.

Sist jag blev förlängd fick jag inte ett nytt kontrakt utan chefen förlängde bara min anställning hos kommunens hr-avdelning. Är det att jämställa med att få ett nytt kontrakt?

Tack för svaren förresten, jag förstår att jag greppar efter halmstrån här men jag är så fruktansvärt trött på att gå på vikariat efter att alltid haft fasta anställningar innan jag började på mitt nuvarande arbete.
    Nu är jag inte 100 på just ditt facks regler men Unionen fungerar så och jag tror att detta är standard.

Låt säga att beslutet om din förlängning tas 28 feb, arbetsgivaren kanske skriver kontrakt på huvudkontoret i en annan stad. Då tar det lite tid innan själva kontraket är klart och påskrivet av berörda parter.

Därför har de rätten att ha en fördröjning på själva kontraktet.
Svar på tråden Vikariat går ut. Fast tjänst?