• Anonym (Kronisk smärta)

Tradolan eller Tramadol - ordination?

Är lite förbryllad. Hade tidigare Tramadol med ordination 1 kapsel 1-4 ggr/dygn. Men jag fick magknip av kapslarna och började med Tradolan istället. Då blev ordinationen 1tablett 1-3 ggr/ dygn. Det räcker inte riktigt till, så jag har kontaktat vc om en ev ändring på Tradolan, kanske prova Retard.
    Tycker att det är knepigt att det är så olika rek ordinationer enligt Fass trots att det är samma verksamma ämne.
    Det är alltså 50mg som jag använder nu. Jag brukar ta Alvedon 1g till, men det gör varken till eller från.

Hur ser era ordinationer ut? Fungerar det bra för er? Jag har fibro och överrörlighet samt nackbesvär som gör att jag behöver Tradolan. Efter några år med Citodon så tål jag dom inte längre pga gallbesvär.

• Svar på tråden Tradolan eller Tramadol - ordination?
  • Aricept

Fast Tramadol kapsel är inte samma som Tradolan tablett.

• Aricept

Fast Tramadol kapsel är inte samma som Tradolan tablett.

• Aricept

Missade lite text. Eftersom det ena är en kapsel och det andra tablett så är det helt olika ordinationer även om båda är på 50mg. Kapsel löses upp i magsäcken och ta bletten på vägen dit ner.

Det är ju samma verksamma ämne? Sen kan det även skilja på ordinationer mellan olika tillverkare trots att det är kapslar.

• Aricept

Ja, det är samma verksamma ämne. Men antagligen så har väl läkaren valt att du ska ha en mindre dos Tradolan än du fick vid Tramapdol... Kanske för magknipet? Trodde du tog Tradalan i tablett form, för då bruker ordinationen skilja eftersom det är just tablett.

• Aricept

Nej, det är inte tillverkarna som sätter ordinationen. Det gör läkaren, oavsett vad för tillverkare det är.Priset kan däremot skilja beroende på tillverkare...

Aricept skrev 2014-02-22 16:22:00 följande:
    Ja, det är samma verksamma ämne. Men antagligen så har väl läkaren valt att du ska ha en mindre dos Tradolan än du fick vid Tramapdol... Kanske för magknipet? Trodde du tog Tradalan i tablett form, för då bruker ordinationen skilja eftersom det är just tablett.

Det är ju enligt Fass och deras rekommendationer som står där för varje tillverkare. Och läkarna skriver ordinationen efter vad som står där. Sen att det skiljer mellan tillverkarna är ju konstigt. Jag får tabletter enbart för att slippa kapslar. Men jag får väl kanske gå tillbaka till det då det är bättre med magknip än andra smärtor.
    Aricept skrev 2014-02-22 16:22:58 följande:
    Nej, det är inte tillverkarna som sätter ordinationen. Det gör läkaren, oavsett vad för tillverkare det är.Priset kan däremot skilja beroende på tillverkare...

Jag menar vad tillverkarna skriver som normal dosering. Självklart skriver läkaren annat om denne tycker det, men jag har alltid fått samma ordination som stoår i fass.
  • Aricept

Ja, läkarna tar ordinationerna efter vad fass rekomenderar. Men det är inte tillverkarna som sätter rekomendationera på ordinationerna...

• Aricept

Du har haft kapslar och tar nu tabletter? Och undrar varför ordiantionen inte är samma? Det svarade jag på i inlägg 3.... Att ordinationerna kan skilja mellan tillverkarna är för att hjälpämnerna är olika och då kan ordinationerna skilja! Fast det är inte tillverkarna som bestämmer vad som är normal dosering... Det är läkare som gör det, forskare som jobbar för de olika läkemedelsbolagen.

Svar på tråden Tradolan eller Tramadol - ordination?