Allergi eller IBS?
Jag är allergisk mot komjölkprotein. Mina symtom är gaser i magen, ont i magen, lös i magen och trötthet/utmatthet. I flera år har jag även fått gaser i magen (mindre än när jag intar komjölkprotein, och det gör inte ont) när jag äter mycket kohydrater, t.ex. två portioner pasta under en dag, mycket bröd etc. Jag misstänker att detta är en typ av IBS och har inte gått vidare med det, då jag har vetat hur jag skall äta för att må bra.
Men under den senaste tiden har jag börjat må illa varje gång jag har ätit bröd, speciellt surdegsbröd. Jag äter inte bröd regelbundet, men det kommer efter att jag ätit det. Jag tänkte att det var en del av min IBS (eller vad det är), och försökt undvika det. Men jag mår också smått illa under dagarna då jag inte ätit bröd.
Jag har nu lagt ihop dessa två aspekter och undrar om det här kan vara en allergi? Kan det vara så att jag är allergisk mot något i bröd som jag äter i liten mängd till vardags? Vad tror ni? Är det någon som har en allergi med liknande symtom?
Vad kan det vara i så fall? Råg? Vete? Gluten?
Vad tror ni?