• Elviraa97

    Ni som fick barn mellan 15-17 hur löste ni det?

    Hur löste ni det ekonomiskt? Lägenhet? Jobb? Skola? Hur gjorde pojkvännen? Är ni tsm? M.m önskar hemskt gärna svar från er.. Jag är 16 och min kille är 20. Han önskar att kunna läsa på högskola och samtidigt ha en lägenhet med mig och "tjelle" som vi kallar den. Har ni något tips på hur vi ska lösa de?

  • Svar på tråden Ni som fick barn mellan 15-17 hur löste ni det?
  • Mammasol
    Elviraa97 skrev 2014-02-22 16:36:15 följande:

    Hur löste ni det ekonomiskt? Lägenhet? Jobb? Skola? Hur gjorde pojkvännen? Är ni tsm? M.m önskar hemskt gärna svar från er.. Jag är 16 och min kille är 20. Han önskar att kunna läsa på högskola och samtidigt ha en lägenhet med mig och "tjelle" som vi kallar den. Har ni något tips på hur vi ska lösa de?


    Jag är 17, fyller 18, är gravid i v19, min sambo och pojkvän sen 2 år tillbaka fyller 21. Vi har bott tillsammans i vår bostadsrätt i 1 år i april och har nu köpt en större lägenhet som vi flyttar in i i april. Han har ett väldigt bra stabilst bra betalt heltidsjobb och jag har ett jobb som väntar på mig när jag blir 18, vi har pengar på ett gemensamt sparkonto också som vi reser för och köper de dyrare sakerna till bebis för. Vi har råd med det vi vill och nöjen. Förstår inte dina frågor riktigt! Är du gravid? Bor ni ihop?

    Lycka till!
  • Elviraa97

    Vi är tillsammans 24 timmar om dygnet men båda bor hemma. Han vill kunna gå på högskola och ha egen lägenhet samt ha barnet. Jag är gravid i vecka 6:) han vet inte om han kommer kunna läsa och ha barn? Förslag på lösning?

  • Mammasol
    Elviraa97 skrev 2014-02-22 17:35:35 följande:

    Vi är tillsammans 24 timmar om dygnet men båda bor hemma. Han vill kunna gå på högskola och ha egen lägenhet samt ha barnet. Jag är gravid i vecka 6:) han vet inte om han kommer kunna läsa och ha barn? Förslag på lösning?


    Står ni i bostadskön? Har ni råd att köpa lägenhet? Kan du börja jobba? På kvällar och helger? Han kommer ju definitivt behöva få CNN bidrag. Och ni kommer att få det väldigt knapert, är det inte bättre att bo kvar hemma? Så får han börja jobba och skjuta på pluggandet kanske ett år eller två? Allt kanske inte går samtidigt men det går att lösa!
  • Elviraa97

    Mamma vill nog inte ha oss hemma och inte hans häller så de är ett problem, önskar det gick att lösa..:/

  • Mammasol
    Elviraa97 skrev 2014-02-22 17:58:21 följande:

    Mamma vill nog inte ha oss hemma och inte hans häller så de är ett problem, önskar det gick att lösa..:/


    Jobbar han? Jobbar du? Står ni i bostadskön? Har ni råd att köpa lägenhet? Ska ni behålla får han nog skjuta upp pluggandet och fokusera på att jobba och försörja er
  • Elsssi

    Jag hade en vän på 15 år som fick sitt första barn då. Hon flyttade hem till sin kille som var äldre och hade en egen lägenhet. De bodde ihop i något år sedan tog det slut och hon flyttade hem igen antar jag (tappade kontakten med henne när hon fick barnet). Idag har hon en annan man och ett till barn. 


    Tror att när det gäller flytt osv så får du nog prata med dina föräldrar, de är dem som bestämmer tills du är 18 var du ska bo? Jag har absolut inga som helst tips på hur ni ska lösa det eftersom jag inte vet ett dugg om er, jag rekommenderar er istället att prata med dina föräldrar. 

  • Mammasol
    Elsssi skrev 2014-02-22 18:07:09 följande:

    Jag hade en vän på 15 år som fick sitt första barn då. Hon flyttade hem till sin kille som var äldre och hade en egen lägenhet. De bodde ihop i något år sedan tog det slut och hon flyttade hem igen antar jag (tappade kontakten med henne när hon fick barnet). Idag har hon en annan man och ett till barn. 


    Tror att när det gäller flytt osv så får du nog prata med dina föräldrar, de är dem som bestämmer tills du är 18 var du ska bo? Jag har absolut inga som helst tips på hur ni ska lösa det eftersom jag inte vet ett dugg om er, jag rekommenderar er istället att prata med dina föräldrar. 


  • Elviraa97
    Elsssi skrev 2014-02-22 18:07:09 följande:
    Jag hade en vän på 15 år som fick sitt första barn då. Hon flyttade hem till sin kille som var äldre och hade en egen lägenhet. De bodde ihop i något år sedan tog det slut och hon flyttade hem igen antar jag (tappade kontakten med henne när hon fick barnet). Idag har hon en annan man och ett till barn. Tror att när det gäller flytt osv så får du nog prata med dina föräldrar, de är dem som bestämmer tills du är 18 var du ska bo? Jag har absolut inga som helst tips på hur ni ska lösa det eftersom jag inte vet ett dugg om er, jag rekommenderar er istället att prata med dina föräldrar. 



    Jag är ju nästan 17 så man är ju "större" än när man var 15:)
  • Censur
    Elviraa97 skrev 2014-02-22 17:35:35 följande:
    Vi är tillsammans 24 timmar om dygnet men båda bor hemma. Han vill kunna gå på högskola och ha egen lägenhet samt ha barnet. Jag är gravid i vecka 6:) han vet inte om han kommer kunna läsa och ha barn? Förslag på lösning?
    Båda mina föräldrar studerade på högskola med 3 barn när dem var i 30 års åldern och det fungerade utmärkt! =)

    Ni får skaffa något billigt boende tills vidare och ni båda kommer behöva ha inkomst (även efter att din mammaledighet tar slut). Din sambo blir nog illa tvungen att ta högsta möjliga studielån under sin tid på skolan. Tillsammans med barnbidraget får ni då ut ca 10 000. Ni skulle behöva åtminstone någon tusenlapp till för ett hyfsat värdigt liv där ni har råd till annat än enbart hyra, mat och blöjor (t.ex. internet, försäkringar, busskort, telefon, sparande, kläder och saker till ert barn).

    Så ett jobb för dig eller om du också vill studera att ni båda får kombinera med lån/bidrag och deltidsjobb så ska ni nog få det att gå runt. Går nog att söka bostadsbidrag också när ni inte har någon inkomst. :)

    All lycka till er!
Svar på tråden Ni som fick barn mellan 15-17 hur löste ni det?