• Lukka

Var söker man jobb som fiskare?

Vi funderar på att flytta till Sverige och min man är intresserad av att arbeta på sjön med fiske. Finns det bra med sådana jobb och vart vänder man sig? Hittade inget på arbetsförmedlingens hemsida. Något förslag på fiskeföretag där man kanske kan ha en chans? Hur är lönen inom den branschen?

• Svar på tråden Var söker man jobb som fiskare?
  • studentska

Dom flesta har sina egna båtar som de går ut med och anställningar är nog ganska ovanligt. Så i så fall så är det väl att köpa sin egen båt som gäller. Däremot kan det vara idé att bosätta sig nära Norge och söka jobb där som fiskare, det blir bra lön då norska kronan är stark och man kan leva rätt gott i Sverige på en norsk lön utan att behöva jobba heltid. Läs mer här: sverige-norge.se/jobba-pa-bat-i-norge/

Det kan ju vara idé att kontakta yrkesfiskarnas organisation www.yrkesfiskarna.se/ för att höra er för om möjligheterna att eventuellt jobba i Sverige men jag har mest hört talas om egna båtar för yrkesfiskare.

• Flash Gordon
    Lukka skrev 2014-02-22 18:01:05 följande:
    Vi funderar på att flytta till Sverige och min man är intresserad av att arbeta på sjön med fiske. Finns det bra med sådana jobb och vart vänder man sig? Hittade inget på arbetsförmedlingens hemsida. Något förslag på fiskeföretag där man kanske kan ha en chans? Hur är lönen inom den branschen?

Östkusten eller västkusten?

På östkusten är det generellt sett mindre båtar med kanske en eller två ägare. Pratar man ihop sig med dem kan man kanske få jobba ihop.

På västkusten finns det flera större fiskeriföretag som driver hela rederier. Jag antar att det går att få jobb hos dem.

Dessutom tror jag att man numer måste ha yrkesfiskarlicens för att få jobba med fiske.
  • Flash Gordon

Många fiskare är dessutom på väg att lägga ned pga ålder och olönsamhet.

Din man kanske kan köpa ut en sådan fiskare - ta över där han lämnar av?

Svar på tråden Var söker man jobb som fiskare?