Anonym (Undrande) skrev 2014-02-23 12:20:59 följande:
Det svåra ligger i att berörda personer inte ser något fel hos sig själva. Att ifrågasätta dem blir som att prata m en vägg. Felen ligger hos alla andra.
Tufft läge.
Jag hade nog sett det som en extremt rolig utmaning att roa mig kungligt på deras bekostnad. Men jag har ju jobbat med mig själv en del genom åren.
Du har varit där ett tag och tagit det ett tag och då är det extremt lätt att tappa sugen.
Jag vet inte om det hjälper dig.. men jag hade en vän som jobbade och hon har varit mobbad. Hon hamnade i kassan på ett större varuhus och hon var väluppfostrad. Hon var otroligt duktig på kundhantering av just den anledningen.
Hon kunde replikera på vad som helst. Jag blev imponerad och lärde mig mycket av henne.
Desto otrevligare folk blev-desto trevligare blev hon. Desto mer de blev arga-desto mer log hon.
Sen när chefen gav henne en annan avdelning (trots löften om att det inte skulle ske) hämnades hon med att ge bort 5-krs plastpåsar en hel dag. När de bytte system och en praktikant hade tagit hennes pärm med de nya koderna så slog hon in långfredagens samtliga varor som 5-kr. (Mycket lax och det var storhandlingar.)
Det handlar alltså om att byta jobb eller försöka roa dig på deras bekostnad, med humor eller vilken metod som helst. Jag minns när vi gick in på statoil hon och jag en gång och hennes kort var gammalt och fungerade inte alltid. Så säger killen i kassan snobbigt och nedlåtande:
-Jasså...har du redan gjort slut på dina pengar den här månaden?
Hon svarade snabbt som ögat:
JAG gör aldrig slut på mina pengar innan jag får nya.
Med trycket på JAG så syftade hon direkt på att han gjorde det. Hon förolämpade honom tillbaka så snyggt att jag inte tror att han uppfattade det ens.
Vanligen så har det uppstått på grund av avundsjuka eller något annat. Hitta din metod för att hantera dom.
Eller byt jobb och hantera det så gott det går.
De får dig att känna dig mindre -vilket får dom att känna sig större.
Hittade den här nu och vet inte om det kan hjälpa dig:
www.foreningenstopp.se/
blogg.foreningenstopp.se/
Kika runt på sidorna och kolla om du kanske kan hitta mer info här?
HIttade det här med-vilket styrker att det finns något att vara avis på..
350 000
mobbas av chefer eller arbetskamrater enligt Arbetsmiljöverkets senaste undersökning.
De drabbade är oftast högpresterande och och drivande medarbetare på arbetsplatsen.
Grogrunden för vuxenmobbning
Pressad arbetssituation.
Rädsla för uppsägningar.
Dåligt ledarskap.
Auktoritär organisation där handlingsutrymmet är begränsat och de anställda har svårt att påverka arbetssituationen.
För lite stimulans.
Oklara mål, regler och rutiner.
Konkurrens eller avundsjuka som innebär överdriven bevakning av varandra
----
Vad kan man göra om man blir utsatt?
- Det man kan göra är att dokumentera. Skriv ner datum, klockslag, vad som händer, när det händer och så vidare. Det är mycket enklare om man har det när man ska gå och söka hjälp hos till exempel facket. Men allt för få får den hjälp de behöver.
- Om man är utsatt är det viktigt att man behåller livet utanför jobbet. Man ska se till att behålla fritidsintressen, sina vänner och inte stöta bort utan söka hjälp. Det kräver väldigt mycket av en och är jättesvårt att ta sig igenom sådant här.
När ska man ge upp?
- När det kommer till mobbning så finns alltid en maktobalans. Det är svårt att ändra på det faktum och i det läget har det man säger ingen effekt. Saknas uppbackning från kolleger och chefer är det oerhört svårt, det är svårt ändå! Ju mer jag arbetar med det här ju mer känner jag att det är rätt att lämna arbetsplatsen när man råkat ut för mobbning och inte får någon backning. Det är allt för tufft att vara kvar.
---
Jag önskar att du hittar något som kan hjälpa dig vidare.
Och sen...

hittade jag det här...
www.socav.gu.se/digitalAssets/1393/1393044_19kraenkningar.html
Du får leta runt litet och googla mer. Hoppas ngt av det jag skrev kan ta dig lite vidare.
Känner med dig.