• pärla00

    Sex-stress för att bli gravid - hur löser ni? (prestationsångest m.m.)

    Nyligen bestämt oss att försöka. Insett hur stressande det är att "prestera" för oss båda på "beställning". Att behöva ha sex ofta och särskilt före ÄL har nästan blivit en klump i halsen!!! Jag har inte alltid lust till sex! Vi jobbar båda heltid och man kommer ofta hem helt slut. På helgerna är man trött av den långa veckan.... Hur gör ni när ni inte känner lust innan sex men borde ha det pga ÄL?? Spontaniteten och glädjen förtas lite av att han måste prestera och jag känner att jag måste va sugen!!! Hur känner ni andra, är vi konstiga? Ovanliga? Borde vi ha lust oftare? Innan vi bestämde oss hade vi inte heller sex jätteofta men det var alltid avslappnat.

  • Svar på tråden Sex-stress för att bli gravid - hur löser ni? (prestationsångest m.m.)
  • Frontline

    Vill man ha barn så tar det ju inga tider att ta en snabbis...

    Jag åkte till och med hem under arbetstid då jag fick ett sms från frugan att det var dags, tog typ 10 minuter för det var ju bara just för att försöka få ett barn som vi var ute efter då...


    Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Jamtlandstaus

    Håller med, se bebisverkstad för vad det är; verkstad!

    Romantik o äkta känslor kan ni göra när ni kan, vill o har lust o tid.

    Håll reda på när ägglossning sker med ÄL-stickor eller investera i en fertilitetsmonitor, så ni inte behöver känna "pressen" i onödan! Lycka till!!

  • EnEnkelTulipan

    Känner lite igen det du skriver. Vi ville också ha bebis och på ett sätt kändes det kul att påbörja bebisverkstaden men samtidigt var det inte så spontant och lustfyllt alla gånger (men vissa såklart). Det var ett försök till att bli en familj så vi ville inte låta bli heller :) för oss gick det fort, blev gravid på första försöket, men kan tänka mig vad jobbigt det blir om man får ha det så månad efter månad. Men då finns ju ägglossningstester så är man lite mer säker på att man får till det rätt dag/dagar(?). Vi helgarderade och började typ två dar efter mensen slutat och hade varannan eller varje dag i 1,5 vecka typ. Lite oftare än vad det var innan bebisverkstaden drog igång ;)

  • 1Familj

    Hur mycket har ni pratat med varandra om lösningen? Finns denna "klumpen" hos er båda eller kan det vara just att ni kanske inte har pratat igenom hur vida ni ska se på sexet nu när ni försöker bli gravida? Som någon skrev så kanske det inte måste va så romantiskt utan man får tänka mer på vad det är ämnat till just för stunden. Eller är ni överens om att ni inte vill ha det så och att lusten och romantiken är väldigt viktig för er båda även nu när det är "bebisverkstad" som är syftet? Då kanske lusthöjande preparat kan vara ett alternativ? Eller som jag tror hjälper många: prata prata prata, hur svårt det än är så kanske vi ångrar att vi inte tog mod till oss och lättade våra hjärtan, detta tror jag gäller i många situationer i livet. Det kanske kan vara det bäst fungerande lusthöjande alternativet? Skriv gärna och berätta hur det går för er! =)

  • Kookie

    Jag känner av min ägglossning, och brukar bli mer sugen själv vid den tiden av månaden, men jag har löst prestationsbiten genom att inte tala om för min man när jag har min ÄL. Dock får man vara lite påhittig och planera lite ;) speciellt om det sker mitt i vardagsstressen. Och sedan har jag själv släppt kravet på "sex varje/varannan dag" från mens slut till ÄL utan mer när lusten faller på, vilket brukar bli dagarna runt ÄL. ;) dock inte så mycket innan, eller efter, så mitt tips är att känn efter själv! men jag kände att genom att det är jag som sitter på vetskapen om ÄL så minskade prestationen avsevärt! För då är det jag som bestämmer, och vill jag inte, så behöver jag inte ;) och vill jag, så tar jag insiativet och förhoppningsvis får vi till det ;) (det är där planeringen måste ske, ex inte äta pizza till middag ;) ) vi har inte heller sex jätte ofta, och jag skulle aldrig ha det om inte lusten finns, bebisverkstad eller inte!

  • EnEnkelTulipan
    Kookie skrev 2014-03-08 11:36:50 följande:

    Jag känner av min ägglossning, och brukar bli mer sugen själv vid den tiden av månaden, men jag har löst prestationsbiten genom att inte tala om för min man när jag har min ÄL. Dock får man vara lite påhittig och planera lite ;) speciellt om det sker mitt i vardagsstressen. Och sedan har jag själv släppt kravet på "sex varje/varannan dag" från mens slut till ÄL utan mer när lusten faller på, vilket brukar bli dagarna runt ÄL. ;) dock inte så mycket innan, eller efter, så mitt tips är att känn efter själv! men jag kände att genom att det är jag som sitter på vetskapen om ÄL så minskade prestationen avsevärt! För då är det jag som bestämmer, och vill jag inte, så behöver jag inte ;) och vill jag, så tar jag insiativet och förhoppningsvis får vi till det ;) (det är där planeringen måste ske, ex inte äta pizza till middag ;) ) vi har inte heller sex jätte ofta, och jag skulle aldrig ha det om inte lusten finns, bebisverkstad eller inte!


    För min del var det så att jag hade lust att ha sex ofta för jag hade lust att bli gravid ;) men hade vi inte haft bebisverkstad hade vi inte pippat lika mycket på kort tid. Svårt att förklara :)
  • Biatch

    Jag och min sambo planerar barn men vi försöker ha sex som vanligt, vi har alltid haft 3-6 gånger per vecka förutom "lingonveckorna". Mitt tips är att: Ha roligt och slappna av, varför inte testa på lite nya saker.
    För jag tror det kan bli tråkigt i längden om ni bara fokuserar på att bli gravida.

  • meelis

    jag och min man har aldrig haft problem att bli gravida.
    första gången vi använder oss av ägglossnings stickor och tänker påå dagarna då jag kan bli som mest gravid.
    allt pga sent missfall i vecka 22- har redan två friska barn.
    men detta krossa oss o vi vill bli gravida snabbt igen.
    är mest orolig att bli besviken när man testar i slutet.'
    läser att många får hålla på verkstan länge innan resultat..
    sexet är dock inte tråkig vi är lika kära som första dagen vi träffades.

  • hannis

    Är ni väldigt gamla eller varför har ni så bråttom? Sluta ha sex på beställning och strunta i ägglossningstester. De allra flesta blir gravida utan att hålla på och stressa så. Ha i stället sex när ni känner för det och låt barnet komma när det kommer. Var rädd om erat sexliv!

  • fyrabarnsmor4

    Jag har hört historier om "klumpan" som många känner av. Att man måste ha sex för att få ett barn (eller några om man bär tvilling?)

    Det betämde jag o min man tidigt att vi inte ska känna av det. Vi "sexar" när vi vill o har lust.
    Första barn tog det oss ca 8 månader från "start-diskussion" fram till  grav-test som visar +.
    2a barn till 4e barn. ca 1 månad efter "start-diskussion" visar grav.test att jag är med barn igen.

    Jag kunde känna när jag får ägglossning. Efter 4e barn född hade jag olika p-medel som INTE funkar på mig tex p-stav, p-spiral m.m.
    Så till slut fick jag nog o bestämde mig vada UTAN nåt skydd. slutet av februari tog spiralen ut. Den 28 november 2013 är min första dag på senast mens. Jag kunde inte känna när jag har ägglossning så jag tog ägglossningstester. Det funkar på mig. Så jag tror efter förlossningen kan jag kanske känna igen när jag har ägglossningen.
    Men vi får se hur det blir.

    Till TS
    Ha sex när ni vill. Låt det ta tid det som behövs. Ha sex med varandra när ni har lust inte bara för att du ska bli gravid. Det kan bli stress så du kanske inte kan bli med barn snabbt?? Vem vet?

    Ha så kul!!! önskar er lycka till!

  • pärla00

    Kloka inlägg, tack! Vi är runt 36 båda. Det är första barnet vi försöker med. Vi har aldrig haft sex så ofta förut heller,främst pga att vi bott på olika orter. Nu har vi båda bytt jobb, flyttat m.m. Jag är ofta trött av jobb och långa resor, så vi har kanske lite mindre sex än snittet.... Dock känner man ju att tiden rinner iväg, om vi ska bli gravida är finns det inte utrymme för "tidsbrist" eller "dåliga dagar" veckan före ÄL. Jo, vi har pratat om det, men kanske inte tillräckligt mycket? Ska ta upp det...

  • fyrabarnsmor4
    pärla00 skrev 2014-05-06 19:47:57 följande:
    Kloka inlägg, tack! Vi är runt 36 båda. Det är första barnet vi försöker med. Vi har aldrig haft sex så ofta förut heller,främst pga att vi bott på olika orter. Nu har vi båda bytt jobb, flyttat m.m. Jag är ofta trött av jobb och långa resor, så vi har kanske lite mindre sex än snittet.... Dock känner man ju att tiden rinner iväg, om vi ska bli gravida är finns det inte utrymme för "tidsbrist" eller "dåliga dagar" veckan före ÄL. Jo, vi har pratat om det, men kanske inte tillräckligt mycket? Ska ta upp det...
    Mysa mer när ni har sex på semester? på kvällen när ni kollar på TV. Tafsa på varandra, det kanske inte leda till sex men ni kanske känner nåt av det så ni kan ha sex MED lust.
    Önskar dig lycka till.
  • Krishna

    Jag kan hålla med dig! Jag känner mig stressad att vi inte blivit gravida efter en månads försök. Men jag försöker att inte tänka på det. Ägglossningsstickor tänker jag aldrig använda då jag vet att jag kommer bli jättestressad av det. Jag vill skaffa barn av kärlek med skön och njutbart samlag. Men tankarna finns alltid där när han kommer i mig och hoppas det blir något nu :) Då vi inte behöver stressa pga ålder (26 och 32) så får det bli när det blir :)

  • tilde72
    Kookie skrev 2014-03-08 11:36:50 följande:

    Jag känner av min ägglossning, och brukar bli mer sugen själv vid den tiden av månaden, men jag har löst prestationsbiten genom att inte tala om för min man när jag har min ÄL. Dock får man vara lite påhittig och planera lite ;) speciellt om det sker mitt i vardagsstressen. Och sedan har jag själv släppt kravet på "sex varje/varannan dag" från mens slut till ÄL utan mer när lusten faller på, vilket brukar bli dagarna runt ÄL. ;) dock inte så mycket innan, eller efter, så mitt tips är att känn efter själv! men jag kände att genom att det är jag som sitter på vetskapen om ÄL så minskade prestationen avsevärt! För då är det jag som bestämmer, och vill jag inte, så behöver jag inte ;) och vill jag, så tar jag insiativet och förhoppningsvis får vi till det ;) (det är där planeringen måste ske, ex inte äta pizza till middag ;) ) vi har inte heller sex jätte ofta, och jag skulle aldrig ha det om inte lusten finns, bebisverkstad eller inte!


    Kookie kan du ge några bra och konkreta tips på hur ni gör mitt i vardagsstressen påhittigheten och planerandet?
Svar på tråden Sex-stress för att bli gravid - hur löser ni? (prestationsångest m.m.)