• Anonym (anhörigass)

Vad tjänar ni som personligassistent?

Har ni timlön?  Månadslön?  Någon annan ersättning?   OB?  Väntetid?

Det beror ju väldigt mycket på brukaren men vad anser ni är en ok lön?

Som det ser ut för mig så har jag timlön 135 kr 24 kr ob på alla vakna timmar, så timlönen är 159 kr och väntetiden är en fjärdedel av det 39,75 kr.

Pga denna lönen så finns det inga pengar över till övriga saker som skall täckas, tex vidarutbildning, resor, mm ( alla sådant här har vi tidigare betalat själva)

Kan säga att jag är förälder till ett nu nästan vuxet barn och det är dags för flytt från föräldrahemmet.

Jag och min man skall inte vara kvar som assistenter utan nu skall vi äntligen bara vara föräldrar.

Vi vet att vårt bar kan vara en svår brukare om bla inte får lämnas ensam och som hela tiden behöver hjälp för att komma framåt i livet.

Nu kommer jag ifrån grundfrågan :)  Vi skall nu börja anställa assistenter för dygnet runt jobb och för oss är det väldigt viktigt att dom är drivande, kunniga och engagerade och vill vara kvar och ser detta som ett bra yrke, ett framtidsyrke en då måste de ju också få skäligt betalt.

Så vad är ni nöjda med och hur ser era löner ut?

Tack för hjälpen :)

• Svar på tråden Vad tjänar ni som personligassistent?
  • marre 84

Jag jobbar som personligassistent och älskar mitt jobb.. Jag har jobbat i några år. Idag har jag 136kr i Tim och 24kr extra på helger och så. Jag jobbar bara dagtid.
    Jag är timanställd tills uppdraget varar.

När man anställer någon bror det på om de är utbildade eller hur lång erfarenhet man har. Efter det går man på lönen.
    Vi hat fått extra personal utan utbildning men de har inte samma lön som mig.

• marre 84

Kan även säga att jag har haft en funktionshindrad son som hade assistenter och jag var arbetsledare. Min son gick bort när han var 2 1/2 år.

• Anonym (anhörig)

Jag har 135:- i timmen plus ob och väntetidsersättning enligt kollektivavtal. Jobbar också åt en familjemedlem och är arbetsledare. Vi ser till att alla nya som kommer in får en lön på minst 120:- timmen.

• Ninidja

Jag har endast 116 kr/h + OB i mitt jobb som personlig assistent.

Då är jag dock rätt ung, och saknar adekvat utbildning.

• Anonym (PS)

Jag har nu slutat som assistent men arbetade i 2 år, hade 140kr/h och Ob enligt kommunals.. ca 20kr efter 19 (slutade kl 20) på helgerna 45kr/h i OB och storhelg 91kr/h i Ob, hade ingen utbildning eller erfarenhet, anser att jag hade överbetalt men det var väl det som fick mig att vara kvar så pass länge oxå..

hade timanställning fast var fast anställt, skitupplägg för mig som anställd när SGI skulle fastställas på FK och även när lån skulle tas osv... 

• Anonym (Anonym1)

Jobbar som personlig assistent, i sthlm. Har en lön på 190kr timmen. Ob är inte inräknat i lönen. Utbildad uska. 

• assistent 13

157 kr i timmen sen får jag OB på det..Jag har haft ca 170 - 180 timmar i månaden och får ut efter skatt 28 - 30 000. ( kväll / helg ) 

• blomman 2
    Anonym (Anonym1) skrev 2023-02-14 21:08:39 följande:

Jobbar som personlig assistent, i sthlm. Har en lön på 190kr timmen. Ob är inte inräknat i lönen. Utbildad uska. 

Oj vad bra! Vilka är din arbetsgivare? Jag har haft stora funderingar på att byta yrke och är intresserad av arbete som assistent .
Svar på tråden Vad tjänar ni som personligassistent?