Bo i Eslöv?
Hur är det att bo i Eslöv? Bra för barn? Bra skolor? Vilka områden är bra? Vilka områden bör man undvika?
Hur är det att bo i Eslöv? Bra för barn? Bra skolor? Vilka områden är bra? Vilka områden bör man undvika?
Ingen som bor i Eslöv?
Tacksam för svar !
Johan Glans kommer därifrån. Han är rolig. Men jag tror Eslöv räknas som Sveriges tråkigaste stad. Jag åkte förbi en gång, det var inte så muntert. Men det är säkert en bra stad för barn att växa upp i - när de är små.
Det är ganska trevligt här, jag flyttade hit från Göteborg. Är nyinflyttad själv, utan några band här förutom min flickvän. Jag är 24, om det spelar någon roll.
Eslöv tycker jag är bra flytta hitt för hitta min pojkvän här . Bott här 3 år snart och finns ändå en hel del att göra för barnen . Äventyrsbad , Trollsjön , öppen förskola m.m Tycker det är lugnt kommer från Helsingborg så njuter av att det är lugnt här .
Min bror praktiserade som lärare på högstadiet där. De historierna som han kunde återge efter den relativt korta tiden där var rätt sjuka.
Han slutade att plugga till lärare, det var delvis tack vare eslöv
Min syn på Eslöv är lite färgad av de fyra personer jag känner som kommer därifrån. De säger sig trivas och aldrig vela flytta. Men de åker alla till Lund/Helsingborg eller Malmö för att arbeta, handla, gå till tandläkare osv. Min ena bekant pendlade in till Lund varje dag när hon var föräldraledig för att gå på öppna förskola och se lite människor. Det bör ju finnas någon öppen förskola även i Eslöv är min tanke, men min bekant föredrog Lund. Överhuvudtaget har jag fått intrycket att Eslöv lämnar man på morgonen och kommer tillbaka till på kvällen och när man är tillbaka går man inte utanför sin dörr. Inte så många happenings i Eslöv om kvällarna.
Jag och min man bodde i eslöv i tre år medan vi pluggade. Nu har vi barn och har flyttat till min mans hemtrakter i småland. Men vi trivdes jättebra.
Det är relativt billigt att bo där om man jämför med lund eller malmö, bra avstånd till affärer och en mysig liten stadskärna. Och om eslöv inte har något man eftersöker så är pendlingen fantastisk med 10 minuter till lund och det dubbla till malmö. Nu hann vi inte bo särskilt länge i eslöv med barn men det finns bvc, föräldragrpper, öppen förskola, en fin park, flera lekplatser och dagis att välja mellan. Var mycket positiv överraskad av eslöv då jag också hade bilden av det som en riktigt tråkig stad.
Kommunen vill ju precis som de flesta kommuner gärna locka välutbildade och företag. Problemet är att det är svårt eftersom man har tvingats dra ner mycket på till exempel skolorna. Lärarna räcker på en del skolor varken till för att hjälpa dem som behöver extra hjälp eller motivera dem som har lätt för sig och skulle behöva mer stimulans. Det fungerar dock bra för medeleleverna på de flesta skolorna, det här är för övrigt inte bara ett problem för Eslöv utan gäller många kommuner med dåligt skatteunderlag. Klasser med 50 elever och fler förekommer på sina håll. Inne i Eslöv har de senaste decennierna florerat en hel del droger, och även på en del skolor har försäljning skett – är ditt barn skötsamt är det ingen fara, det är dom med problem som ligger i farozonen. Kommunen har tyvärr snålat på pengar för behandling av missbrukare.
Sverigedemokraterna har ett relativt stort väljarstöd i kommunen, medan mer intellektuella partier som Miljöpartiet är betydligt svagare än i övriga landet.
Eslöv är trevligare än sitt rykte, utnämningarna som Sveriges tråkigaste stad är tjugo år gamla och nu finns tråkigare städer. Det rådde till och med en viss överetablering på krogar ett tag, litet bråkigt vissa kvällar.
Tyvärr har stadens centrum utarmats litet, det är svårt driva lönsamma verksamheter här, har många företagare fått erfara.
Nu vill kommunledningen bygga bort ett fint öppet område med park vid det k-märkta Medborgarhuset, och det är litetsynd. De områdena behövs i Eslöv. Området vid Trollsjön är trevligt att promenera i.
Jag är rätt glad att jag flyttade nyligen. Bodde där två decennier nästan. Det blev sämre i kommunen med åren. Det där med knarkförsäljningen som sker vid skolorna är riktigt och mitt barn berättade flera gånger om det, hörde om det av en gammal klasskompis till honom senast igår. Hänger ihop med socialtjänstens misslyckande. Snålar kommunen för mycket och inte lägger pengar på att få folk ur knarket genom riktiga behandlingar utan istället försöker lösa det hela med halvmesyrer, då blir missbrukarna kvar. Och dessa måste försörja sitt eget missbruk med att sälja till andra. På skolorna kan man rekrytera nya kunder.
(Detta kostar naturligtvis oss skattebetalare mycket mycket mer på sikt, liksom att man inte ger resurser att ta hand om barn med problem i skolorna.)
Kommunens nackdel är numera de dåliga resurserna till skolor och en del annat. Kommunen har prioriterat fel, på att stötta inte barnen och invånarna men storslagna hotellprojekt och ett tag på ett köpcenter utanför Eslöv vid den gamla flygplatsen där ungdomar höll på med fallskärmshoppning. Kommunen la pengar på att börja bygga infrastruktur till köpcentret som inte blev av. Vilket kanske var bra för centrum.
Förr hade jag mer positiva saker att säga men efter att ha flyttat till en annan kommun i Skåne är det litet svårare.
Eslöv är inte längre tråkigaste staden i hela landet men de senaste tio åren har det tidvis varit bråkigt på nätterna istället. Det har stått i tidningarna om äldre som inte vågar gå ut på kvällen.
Litet väl magert med affärer inne i centrum. (Nu har jag bott ute i Europa i några år och blivit bortskämd.)
Nytt bibliotek och ett vackert Medborgarhus. Trevligt grönområde väster om centrum, men i övrigt litet knapert.
Fördelen med Eslöv är bra pendling till Malmö/Lund/Köpenhamn. Men jag tror högutbildade i dag hellre väljer en annan kommun om de har barn. Stora skolklasser efter skolnedläggningar.
En hel del missbruk bland unga vuxna och även yngre. (Och kommunen skickade i alla fall för något år sedan missbrukare till ett hem drivet av en religiös sekt, togs upp i Uppdrag Granskning..