• paddan11

Utbuktning på magen på sonen. Bråck?

Min son har sedan födelsen haft en utbuktning på magen. Den börjar ovanför naveln och sträcker sig ca 10 cm upp. ( alltså i princip hela vägen upp till bröstkorgen börjar. Utbuktningen är ca 2-3 cm bredd och alltså ca 10 cm lång. Den kommer när han spänner sig. Det blir som en slags backe/kulle på magen i den storlek jag angivet. Jag vissaste detta på BVC när han var ca 2 mån då jag upptäckt det! BVC sa typ bara att nog inte var något farligt. Sen har jag inte tagit upp det med dem igen. Jag har inte tänt på han utbuktning på många månader. Trodde de "växt bort". Men igår när jag satt med sonen i knät och jag "lutande honom ner" så han fick ta i för att komma upp till sittande igen så var utbuktningen jättetydlig! Jag har googlat. Delade magmuskler? Men det har väl inte barn? epigastricabråck -Men verkar inte vara så stora som sonens? Någon som vet något?

• Svar på tråden Utbuktning på magen på sonen. Bråck?
  • Helena 1990

Har du pratat med BVC en gång till? Säg att du är orolig och vill att ni undersöker honom, kram och lycka till

Cassandra-10 Filippa-12 Noel-13
  • Mercurialis

Mitt andra barn hade ljumskbråck. Det såg ut som en utbuktning/svullnad alldeles till höger ovanför pungen. Det var inte någon stor svullnad. Jag ringde till Vårdguiden som rekommenderade mig att ta sonen till barnakuten och där konstaterades att det var ljumskbråck.

Jag skulle vända mig till någon annan än BVC, om jag var du, till exempel vårdcentralen eller ännu hellre en barnläkarmottagning.

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • Shorona

Det låter som ett medellinjebråck, dvs att magmusklerna inte är helt ihopväxta. Min yngsta föddes med det och läkaren sa att det kan växa ihop av sig själv(vilket det har gjort, han ät ny fyra år).

Ofarligt men kan störa estetiskt.

• Shorona
    Shorona skrev 2014-02-23 13:20:23 följande:

Det låter som ett medellinjebråck, dvs att magmusklerna inte är helt ihopväxta. Min yngsta föddes med det och läkaren sa att det kan växa ihop av sig själv(vilket det har gjort, han ät ny fyra år).

Ofarligt men kan störa estetiskt.

Han är nu fyra år... Sorry, ena ögat var på hockeyn.
  • paddan11

Tack för kommentarer! Shorona - Var din sons utbuktning ungefär lika stor? Hur länge kunde du se bråcket? Alltså när Minskade det och försvann?

• Shorona
    paddan11 skrev 2014-02-23 13:29:24 följande:

Tack för kommentarer! Shorona - Var din sons utbuktning ungefär lika stor? Hur länge kunde du se bråcket? Alltså när Minskade det och försvann?

Ja, det var från naveln upp till bröstkorgen. Det försvann när han var runt 2,5 år.
  • paddan11

Shorona - Okej, då är det ju med all säkerhet det han har. Men det verkar ju inte vara jättevanligt för BVC verkade inte veta vad det var när jag frågade när han var 2 mån. De sa typ bara att navelbråck är det inte för då är det Previa vid naveln och en rund utbuktning. Men fick din son gå på någon kontroll för det? Var det BVC som sa till er att han hade det eller fick ni remiss till sjukhus?

Svar på tråden Utbuktning på magen på sonen. Bråck?