• Anonym (örat)

öroninflammation, hur vet man att man är frisk?

Jag gick med lite ont i örat och försvunnen hörsel i ett par dagar, sedan fick jag penicillin som jag skulle äta 5 dagar. Dagen efter jag hade börjat med antibiotikan började det att klia i örat och har gjort det sedan dess lite från och till. Är detta vanligt vid läkningen så att säga? Nu är kuren över, och smärtan är i princip borta, men det är fortfarande som lock för örat. Jag skulle höra av mig om jag inte blev av med inflammationen efter antibiotikan, men hur vet man det? Gör inte alls så ont längre.

• Svar på tråden öroninflammation, hur vet man att man är frisk?
  • Anonym (örat)
    Miss Flamingo skrev 2014-02-23 13:05:43 följande:
    Gå tillbaka till läkaren, det ska inte göra ont efter avslutad antibiotikakur..
    Alltså, det gör nog inte ont nu, eller bara lite grann kanske, kan vara i halsen/huvudet för jag har en del värk där nu under förkylningen. Har ju blivit van vid smärtan kan man säga, och jag har svårt att känna om smärtan kommer från örat eller halsen. Den starka smärta som bara lindrades lite av värktabletter är borta nu iaf :) Försvann efter någon/ett par dagar av kuren. 
  • MallaL

Hade öronflammation för några år sedan, då satt locket i örat kvar en vecka efter avslutad antibiotikakur om jag minns rätt.

• Anonym (örat)
    MallaL skrev 2014-02-23 13:49:01 följande:
    Hade öronflammation för några år sedan, då satt locket i örat kvar en vecka efter avslutad antibiotikakur om jag minns rätt.
    ok. Blev du av med smärtan under kuren? Eller märkte du på annat sätt att antibiotikan hjälpte?
  • Anonym (örat)
    MallaL skrev 2014-02-23 14:05:29 följande:
    Japp, den skarpa smärtan försvann av antibiotikan
    Ok. Kändes örat lite ömt även efteråt? 
    Känns som att det borde betyda att jag också är av med inflammationen :)

Anledningen att jag frågar är att jag ogärna går till läkaren samt att det är svårt att få tider. 
  • MallaL

Jag skulle avvakta om inte den starka smärtan kommer tillbaka, då skulle jag gå till doktorn igen

• FrökenCarlsson

Avvakta du.. Jag har haft öroninflammation flera gånger o alltid haft locket kvar i örat ett par veckor efter. Även lite ömhet i och runt örat var kvar..

• Anonym (örat 2)

Har haft öroninflammation väldigt ofta och just locket kan sitta i ca 3mån, det du kan göra mot det är att hålla för näsan och blåsa luft med stängd mun och upprepa det ett par gånger per dag så släpper locket fortare. Att det gör lite ont är nog ingen fara, du kan avvakta några dar och håller det fortfarande is sig så hör av dig till vårdcentralen igen. Börjar det göra mycket ont så ringer du på en gång =) Att det kittlas i örat är inte ovanligt om det rinner eller är mer vax i örat.

• Anonym (örat)

Tack för alla svar! Ja det jag känner är nog lite ömhet. Har försökt tryckutjämna mkt sedan jag fick locket men det verkar inte ge ngn effekt alls, men ska fortsätta ändå :)

Svar på tråden öroninflammation, hur vet man att man är frisk?