• Anonym (orolig mamma)

barn som jämt har ont i magen

Suck. Hade hoppats på att kunna lösa det här problemet själv men behöver lite tips. min 4-åring har sen 1,5 år tillbaka ofta klagat på ont i magen. Hon äter väldigt dåligt och bajsar därför även sällan. Hon har inte heller velat bajsa på toaletten utan det är blöjan som gällt. (Trots tjat, bönande, åtsägande och mutor osv) Hon är därför förstoppad och har senaste året druckit movicol för att mjuka upp magen. Har inte hjälpt nämnvärt. För 1 månad sen började vi med att utesluta all komjölksprotein, men fortfarande samma problem. Så det verkar inte vara någon allergi. "Bara" förstoppning. Sen väger hon bara 11 kg.

Hon ägnar säkert utan att överdriva 2 timmar åt att gråta, skrika, gnälla osv över att hon har ont i magen och i pullan. Sen vi började utesluta komjölksproteinet så har hon dessutom fått för sig att hon inte vågar bajsa så hon bajsar i trosorna. Mitt tålamod är slut för hon förstår ju när man pratar med henne om hela grejen. Jag förklarar att hon måste börja äta lite mer och regelbundet så att hon också kan bajsa regelbundet. Så att det blir en bra cirkel istället för ond. Vi har ju alltså haft kontakt med bvc, vårdcentral och nu senast barnläkare på sjukhuset.

Frågan är om det sitter så pass psykiskt att Bup är nästa anhalt? Hon är väldigt känslig av sig och gråter ofta över att jag inte är med henne hela tiden. Hon vill inte att jag ska jobba och hon vill inte gå till dagis för hon vill "ha mig hela tiden". Känns som att något måste göras. Jag jobbar en del och när jag väl är hemma så är hon på mig som ett plåster. Hon vägrar somna utan mig så jag måste gå och lägga mig när hon gör. Går jag sen upp så vaknar hon och är hysterisk och har ont i magen igen. Jag har inte tid för nåt utöver henne och jobb pga detta. hennes lillasyster blir ju lidande tyvärr.

Känner ni igen er i nåt av detta eller har nå bra råd? När det gäller mat & magen så har jag som sagt försökt allt. Att muta, locka, skälla, prata pedagogiskt och verkligen förklara på hennes nivå osv osv... Jag är helt jäkla slut.
  • Svar på tråden barn som jämt har ont i magen
  • LadyBond

Komjölksprotin finns i allt. Även i saker man inte tror det fanns i. Typ leverpastej osv.
    Hade du superkoll på det?

Och Movicol? Det ska kombineras med mängder av vatten. Många gör inte det och då förvärras problemet.
    Testa att utesluta all gluten?

Vi har kört LCHF och det har blivit bättre för vår dotter. Hon fick också extra dryck.. som hon fick när hon var mindre.
    Minns inte namnet på det just nu. Höll på med det i ett halvår. Sen blev det litet bättre.
    Jag är känslig för IBS och min dotter tycks också ha vissa tendenser.
    Minimalt med lök eller äpple osv.. mycket fett är bra för då går det lättare.

Men det låter dom du behöver hjälp av en läkare. Faktiskt.

• Anonym (x)

Separationsångest kan ge symptom som ont i magen?!

• Tida77

Min dotter är lite lik din, dock 3 år. Hennes mage blev nästintill helt bra när vi uteslöt gluten och mjölk. Vi kör strikt diet med henne och nu bajsar hon varje dag!
    Låg vikt hör ofta ihop med glutenallergi. Även om hon testats för gluten kan hon vara känslig. Varför äter hon inte? För att hon är rädd för ont i magen, för att det är äckligt eller vad säger hon för skäl?
    Jag ger dottern smoothie varje morgon. rått ägg, banan, hallon, lite babyspenat, linfröolja, rapsolja och vatten är "grunden". Då får hon i sig fett och protein och lite annat nödvändigt och hon håller sig mätt.
    Även vårt barn bajsade på sig förut. Det var som att när proppen väl släppte så hade hon ingen kontroll, nu sker det sällan.
    Visst kan det vara psykiskt, men har ni inte provat utesluta både mjölk och gluten samtidigt, så gör det! Oavsett vad ev allergiprover säger. Vår dotter är enligt prover inte allergisk, men ändå blev det så stor skillnad när vi tog bort det ur kosten.

• Sous

Jag kan bara hålla med. Uteslut all mjölk och gluten i minst sex-åtta veckor. Och då menar jag verkligen all, inget där det står "spår av" och bara ex ren havre. Det är ganska jobbigt i början, men man lär sig. De får ha stenkoll på dagis så att hon inte äter av de andra barnens mat. Jag kan rekommendera att titta på veganska alternativ för att hitta recept utan mjölk, sen kan ni ändå tillsätta ägg/fisk/kött.

• Tida77

Jag använder mycket recept från paleo, de är fria från både gluten och mjölk.

• Påven Johanna

Ont i pullan? Är det snippan du menar då? 

• Anonym (ja)

Min dotter hade ofta mycket ont i magen, vi var hos barnläkare och de trodde på förstoppning så hon fick äta laktulos. Det kom när hon flyttade till storbarnsavdelningen på dagis. Jag märkte att det var psykiskt då hon akut fick jätteont i magen efter att en kompis cyklat omkull, fem år tror jag hon var då. 

Mycket närhet och trygghet behövde hon och så även nu några år senare även om det magonda är ett minne blott.

Svar på tråden barn som jämt har ont i magen