Äta 2500 kalorier och gå ner i vikt?
Jag lider av en opspecificerad ätstörning och har precis börjat gå i behandling på en ätstöningsmottagning. Min problematik ligger i att jag hetsäter och sen kompenserar jag detta genom att svälta, träna överdrivet och ta laxermedel. Senaste gången jag var där så fick jag en matsedel med olika bilder på som visade hur jag ska äta under en dag och uppnår cirka 2500 kalorier. Jag kan förstå att detta är en matsedel man kanske ger till underviktiga personer, men jag är överviktig och har ett bmi på 26,7 och vill absolut inte gå upp mer i vikt. Jag sökte hjälp för att min bantning gick överstyr, men jag vantrivs som överviktig och vill inget annat än vara normalviktig. Sköterskan hävdar att den här matsedeln ska få mig att gå ner i vikt, men jag känner verkligen att det inte finns en chans att jag gör det och att det kommer sluta med att jag går upp i vikt. Dessutom så innehåller den en massa kokhydrater och man ska äta massor av bröd till både frukosten, lunchen och middagen och det hela går bara helt emot vad jag lärt mig om kost. Därför undrar jag lite hur jag ska bemöta henne när hon försöker få mig att äta såhär? För det är väl helt fel?