• Anonym (Ts)

Äta 2500 kalorier och gå ner i vikt?

Jag lider av en opspecificerad ätstörning och har precis börjat gå i behandling på en ätstöningsmottagning. Min problematik ligger i att jag hetsäter och sen kompenserar jag detta genom att svälta, träna överdrivet och ta laxermedel. Senaste gången jag var där så fick jag en matsedel med olika bilder på som visade hur jag ska äta under en dag och uppnår cirka 2500 kalorier. Jag kan förstå att detta är en matsedel man kanske ger till underviktiga personer, men jag är överviktig och har ett bmi på 26,7 och vill absolut inte gå upp mer i vikt. Jag sökte hjälp för att min bantning gick överstyr, men jag vantrivs som överviktig och vill inget annat än vara normalviktig. Sköterskan hävdar att den här matsedeln ska få mig att gå ner i vikt, men jag känner verkligen att det inte finns en chans att jag gör det och att det kommer sluta med att jag går upp i vikt. Dessutom så innehåller den en massa kokhydrater och man ska äta massor av bröd till både frukosten, lunchen och middagen och det hela går bara helt emot vad jag lärt mig om kost. Därför undrar jag lite hur jag ska bemöta henne när hon försöker få mig att äta såhär? För det är väl helt fel?

• Svar på tråden Äta 2500 kalorier och gå ner i vikt?
  • Anonym (hm)

Alltså, det beror helt på hur lång du är, vad du väger och hur mycket du tränar. Tränar du mycket kan du säkert gå ner på det. Men det är kanske enklare att dra ner på träning och ligga kring 1800 kcal för dig. Däremot spelar det ingen roll om du äter bröd eller kolhydrater, det viktiga är antalet kcal du får i dig och gör av med.

Men för att bryta en hetsätning kan man behöva äta mycket under en period, ibland är det det enda som fungerar och då kommer du ju gå ner på sikt med detta eftersom du slutar hetsäta.

• Anonym (***)

Hur ser du på din mat o ätande på lång sikt?
    Du är ju nästan normalviktig, så det viktigaste är ju nu att få dig att äta som du ska.Utan perioder av svält o överätning.
    jag har ett bmi på 64 o jag har också fått ett matschema på 2500 cal o med en massa bröd.
    Dock äter inte jag brödet, utan äter knäckebröd i stället.

• MsM84

Om du går upp eller ner i vikt på 2500 Kcal beror helt på hur aktiv du är om dagarna. Är du inte speciellt aktiv så kan du väl prata meddem om att det ver vara lite mycket och se om du kan få ett justerat schema. Jag tror att det är viktigt att du förstår varför du ska äta som de säger och att du får förtroende för dem.

• krompa

Bilderna visar vad du ska äta, inte exakt hur mycket.
    Det kan mycket väl stämma att det bara blir ca 1800 kcal så du går ner i vikt ändå. 

Är du jättenervös över att få i dig för mycket kan du använda en hushållsvåg. Då 2 potatisar kan vara olika stora och ge olika mycket energi.
    Nu vet jag inte hur bilderna ser ut, dock är det viktigt att du får i dig både snabba och långsamma kolhydrater då hjärnan behöver snabba kolhydrater och ditt blodsocker blir stabilare av de långsamma. Fetter behöver du inte så mycket av, dock ska det vara omättade eller fleromättade som du ska satsa på och proteiner behöver du till dina celler.

(Jag skulle dock skippa smörgås till lunch och middag eftersom det bara är mättat fett man har på dem.)

• Fitness4u

Du ska absolut inte vara rädd för mat, alla dessa bli smal snabbt hokus pokus grejer funkar tyvärr inte i längden.
    Du kan äta allt och då menar jag allt så länge du har koll på kalori in och kalori ut.

Viktminskning tar tid och tålamod är nyckeln till en lyckad viktminskning, man läser ofta om människor som testar olika diet "program" dom går ner 10kg på 1-2 månader för att sedan gå upp dom lika snabbt och anledningen till att det blir så är för att det inte är hållbart i längden vissa dieter är inte ens mänskliga.

1. Väg dig på tom mage och skriv ner din vikt.

2. Kör matschemat som du fått i 1 vecka.

3. Efter 1 vecka ta och väg dig, har du gått ner så behöver du inte ta bort nåt från schemat. Utan forsätt så tills vikten står still. När vikten står still ta bort mellan 50-100 kalorier. Så rättare sagt justera schemat varje vecka efter vad som visas på vågen, ha absolut inga skuldkänslor om nån vecka vågen står still eller visar några hundra gram mer i vikt det händer alla det kan bero på många faktorer tex att man byggt lite muskler men minskat i fett, att kroppen samlat vätska mm.

Svar på tråden Äta 2500 kalorier och gå ner i vikt?