• Anonym (Ledsen mamma)

Hur hög hyra har jag råd med???

Jag och min man ska separera, han vill sälja huset  och jag har inte råd att köpa loss det:(
    Hur hög hyra kan jag ha råd med?
    Jag tjänar ca 24.000 före skatt/mån
    Vi har 3 barn 2 tonåringar o en 12 åring och jag antar att åtminstone de två yngsta kommer att vilja bo växelvis och den äldsta hos mig på heltid (17 år)
    Det är svårt att få tag i lägenhet här, en mindre stad, i allafall en 4:a som vi skulle behöva,,,,barnen måste åtminstone få egna rum.
    Usch, allt är hur virrigt som helst! Jag har inte haft hand om ekonomin dessvärre, så nu är det dags. Svårt bara att veta vad man har råd med! En 4:a ligger på 7500-8500 kr här i hyra. Får jag bostadsbidrag på 2400?
    Tacksammast på jorden för hjälp..........

• Svar på tråden Hur hög hyra har jag råd med???
  • Katlan

Gå in på försäkringskassans hemsida och gör en beräkning av bostadsbidraget.

• Bleu

Det vanligaste är att hyresvärden kräver en nettoinkomst på 3 x hyran.

• jonma

Själv bor jag med två tonåringar vv. Har ett halvt bb för den ena. Får ut drygt 17000 i lön. Har en hyra (3:a) på 7300. Och övriga räkningar på ca 4000. Har en livsmedelsbudjet på ca 3000kr
    Har ingen bil. Där har du en lite fingervisning om hur det kan se ut. Kan tillägga att det inte är fett.

• Monchichier

Räkna med att du inte kommer att få en lägenhet som ligger på över 8.000kr/mån.
    Som redan nämns så kräver oftast hyresvärden en nettoinkomst som är 3 gånger så stor som din inkomst.
    Då tror jag iofs att bostadsbidrag räknas som inkomst så är du berättigad det så kommer din "högstagräns" att höjas.

• Anonym (C)

Jag hade en hyra på 8000 när jag hade inkomst på 23000 innan skatt (dock inga barn).

Vill du veta vad du får eller vad vi tror att du klarar av? Om du inte har dyra omkostnader så tror jag att du klarar det om du vill/måste.

• Lindis 73

Jag har en hyra på 7700, tre barn, 18, 16 och 6. Växelvis boende så alltså inget underhåll eller så. Mina fasta kostnader är 11500 per månad och sen tillkommer bensin och mat  o kläder till mig och minstingen.... så det är inte fett.. De stora barnen har själva sitt studiebidrag och  lillans barnbidrag täcker i stort sett dagisavgiften och med lite tur barnens försäkring... Bostadsbidrag har jag inte ens vågat söka - för jag äger fortfarande halva huset och det är en överhängade risk att jag får betala tillbaka igen den dagen huset säljs... Ev söker jag bostadsbidrag när huset är sålt.....

Svar på tråden Hur hög hyra har jag råd med???