• Sorkan

    Någon som vill bli Pergopingla med mig?

    För länge sen fanns en tråd här inne som kallades för Pergopinglorna. Det var långt innan jag själv visste att jag en dag själv skulle äta Pergo, men den verkade så trevlig!

    Vi har barn sen tidigare men försöker få till ett syskon. Fick ett missfall i v10 förra våren och har nu fått två kurer utskrivet av min gynläkare. Har ägglossning själv men eftersom jag är "äldre" dvs 37år tyckte hon att man kunde prova att boosta den med Pergo.

    Jag började ta tabletterna på cykeldag 5, det var i måndags. Sen tog jag till fredag och har i ärlighetens namn inte känt ett jotta -inte en biverkning. Möjligtvis att det stramar lite svagt vid äggstocken på höger sida men inte mer än i vanliga fall.

    Någon mer som vill simma i Pergo-träsket med mig? Det är så tråkigt att inte kunna prata med någon i samma sits.

    Vem är du och vilka är dina Pergo-erfarenheter? Jag vet som sagt ingenting mer än det jag läst mig till på nätet.

    Hoppas vi hörs!

    Baby

  • Svar på tråden Någon som vill bli Pergopingla med mig?
  • Edzy

    Hej, Jag vill gärna vara med här..
    Jag är 34år och har två barn som blev på "vanlig"sätt. Vi bestämde oss för en tredje för två år sen men det har inte gått så bra. Har gått igenom två mf, 2 skarapningar och en hystroskopi i höstas för att åtgärda sammaväxningar som orsakades av skrapningarna. Gjorde en utredning privat men de hittade inget konstigt. Nu har jag fortf. en väldigt tunn slemhinna i livmodern och blöder en dag vid mens. Fick äntligen tid hos en duktig och känd gynläkare som skrev ut pergotim när han såg en slemhinna på 5mm och en äggblåsa på endast 12mm. Ska ha mens 26-27/2 och börjar med pergo på dag 5 Väldigt förväntansfull:)

    ...Ska de göra vul innan du har ägglossning för att se hur många äggblåsor du har?

  • Sorkan

    Hej Edzy!
    Vad roligt att du skrev, trodde jag skulle förbli ensam. Låter som att vi har lite liknande erfarenheter i bagaget med syskon och missfall. Förstod aldrig att det kunde vara problem att få barn när man har haft lätt för att bli gravid förr!

    Jag har avslutat min kur nu, tog sista tabletten i fredags. Idag visade mitt ägglossningstest positivt, så jag antar att jag kommer att ägglossa inom 48 timmar. Var inställd på att få en senare äl med pergotime, men jag brukar ha runt cykeldag 11-14 så det blir nästan samma nu (dag 12 idag)

    Min gyn verkar väldigt avslappnad till det här med pergotime eftersom hon inte bokat in något ul eller provtagning. Jag fick recept på två kurer -en enkel och en dubbel om det inte skulle nappa första omgången.
    Jag visste faktiskt inte att många gjorde extra koller förrän jag började googla själv. Jag har tagit alla prover och de är normala, jag har en autoimmun sjukdom men det ska tydligen inte spela någon större roll (men när jag blir gravid kommer jag att få gå på spec mvc)

    Det här med överstimulering, vet du något om det? Känner man av det själv eller kan man få många ägg utan att vara öm osv i magen? Klart jag funderat över att det kanske blir fler än en, hur tänker du runt det?

    Jag och maken måste ligga i som attan nu när testet visat positivt. Typiskt att han har typ årets mest hektiska vecka på sitt jobb just nu :-/ 

  • Edzy

    Hej igen:)
    Jag har ingen aning om man själv känner av en ev. överstimulering då jag inte har tagit pergo innan. Men många skriver att de blir kollade efter sista tabletten. Men kanske tänker din gyn att en enkel kur borde inte ge många äggblåsor på en gång...?
    Min läkare sa att jag skulle ringa in och be om en akuttid någongång på dag 11-14 I min nästa cykel.

    Hoppas på glada besked från dig snart.

  • Saturnus

    Hej! Jag har ett barn sedan tidigare som kommit till naturligt. Blev gravid direkt så jag trodde syskonverkstan skulle bli enkel. Jag har försökt blivit gravid genom insemination i 5 månader. Nu senast fick jag dubbelkur av pergotime och hade först tre ägg men sedan dagen innan insemination hade ett återbildas så jag hade två äggblåsor (19,5 o 18,5). Jag fick då Otrivelle och inseminerades dagen efter. Jag har nu precis plussat, underbart! Funderar nu på chansen till tvillingar? Vad händer med ägget som inte befruktas. Vet ni något om det? Kram och lycka till!

  • Saturnus

    Vill inte oroa dig men om jag vore dig skulle jag be om Vul. Det är förenligt med en hel del risker om du tex skulle få fyra ägg som lossar samtidigt. Det kan bli en komplicerad och svår graviditet. Sedan säger dom att man inte bör äta pergotime månaden efter eftersom hormonerna finns kvar i kroppen en månad efter. Önskar dig stort lycka till!


    Sorkan skrev 2014-02-24 18:41:58 följande:
    Hej Edzy! Vad roligt att du skrev, trodde jag skulle förbli ensam. Låter som att vi har lite liknande erfarenheter i bagaget med syskon och missfall. Förstod aldrig att det kunde vara problem att få barn när man har haft lätt för att bli gravid förr! Jag har avslutat min kur nu, tog sista tabletten i fredags. Idag visade mitt ägglossningstest positivt, så jag antar att jag kommer att ägglossa inom 48 timmar. Var inställd på att få en senare äl med pergotime, men jag brukar ha runt cykeldag 11-14 så det blir nästan samma nu (dag 12 idag) Min gyn verkar väldigt avslappnad till det här med pergotime eftersom hon inte bokat in något ul eller provtagning. Jag fick recept på två kurer -en enkel och en dubbel om det inte skulle nappa första omgången. Jag visste faktiskt inte att många gjorde extra koller förrän jag började googla själv. Jag har tagit alla prover och de är normala, jag har en autoimmun sjukdom men det ska tydligen inte spela någon större roll (men när jag blir gravid kommer jag att få gå på spec mvc) Det här med överstimulering, vet du något om det? Känner man av det själv eller kan man få många ägg utan att vara öm osv i magen? Klart jag funderat över att det kanske blir fler än en, hur tänker du runt det? Jag och maken måste ligga i som attan nu när testet visat positivt. Typiskt att han har typ årets mest hektiska vecka på sitt jobb just nu :-/ 

  • Sorkan

    Saturnus: Hej och tack för att du svarar! Har också läst att vissa fått rådet att inte äta pergo månaderna efter varandra så det kommer jag inte göra. Min läkare verkar osedvanligt virrig... Har gått hos henne under två år och nu när jag tänker tillbaka på det har hon gjort en del missar; blandat ihop år i min journal, skrivit konstigt om när jag var där för uppföljning efter en cysta osv. Hon arbetar på ett välrenomerat ställe i sthlm city så jag litar ändå på att hon har någon form av kompetens.... Jag känner mindre smärta vid äl än vad jag brukar ha (ostimulerad) så jag hoppas på att allt är i sin ordning. Jag vill inte röja min identitet genom att skriva om mina tidigare barn, men jag har själv erfarenhet av multipla foster. Min graviditet räknades som en risk men allt gick bra och vägen även om neonatalen var inblandad 6v. Jag hoppas jag inte behöver fundera mer på det här med många ägg, den här månaden är det så att säga "gjort". Jag sitter med mobilen men kommer in i kväll och skriver mer. Roligt att fler kommit hit! Stort grattis till plusset!!!

  • Edzy

    Saturnus: grattis till plusset:) så roligt!

    Jag fick min mens idag, ligger helt trasig just nu i smärta. Ska ringa och boka tid för vul imorgon, det får då bli runt 1011/3 alltså på dag 13-14
    Förutom dålig ägglossning har jag problem med slemhinnan i livmodern också som är för tunn. Min läkare trodde att en stark ägglossning kunde ev stimulera slemhinnan också...

    Sorkan när har du bim? Håller tummerna för dig.

  • Sorkan

    Edzy: Vad trist med mens, hoppas den blir startskottet på något gott efter ditt samtal till gyn. Jag misstänker att jag ägglossat idag, så jag har bim om 16 dagar -lååång lutealfas! Typ den 12-13e. Länge dit, men just nu är jag mest glad att ägglossningen är över. Har verkligen jobbat med att ha sex ALLA fertila dagar, ganska jobbigt i längden tycker jag. Ska faktiskt bli skönt att slippa sex ett tag! Jag vågar inte tro att det ska gå så fort som på en liten ynklig kur, utan räknar med att behöva några månader till. Jag hoppas vi kan följas åt, det är skönt att bolla med någon. Jag har inte berättat för mer än min bästa vän och min bror att vi försöker få syskon. Har inte sagt något om pergon till dem, det delar jag bara med min man (och er ) Är så orolig för att vara för gammal även om det kanske inte är troligt. Bor ni i Sthlm?

  • Sorkan

    Förresten: Jag fick också bli skrapad efter mitt mf förra året. Det var i v 10+ men fostret hade dött v9+4. Fick först cytotec men det hjälpte inte utan efter ett par dagar hade resterna inte blött ut, fick istället infektion och blev opererad. Visste inte att slemhinnan kunde bli skadad av det på lång sikt. Vet du vad som hände, var det mågot fel? Du behöver inte svara om du inte vill, jag förstår om det känns för privat.

  • Theresan

    Hej, får jag gå med i tråden?

    Jag är något av en pergotime-veteran.

    Jag började med pergotime för ett år sedan, på femte försöket plussade jag men fick missfall. Efter missfallet tog jag pergotime igen och efter tredje försöket kom nästa plus. Tyvärr blev också det ett missfall.

    Jag väntar nu på att få börja med pergotime igen. Jag har två autoimuna sjukdomar som gör att jag så gott som aldrig har egen ÄL. Jag har ätit allt från enkel till trippel dos och har aldrig blivit överstimulerad. Jag har även ätit alla mina kurer på raken, utan månad emellan. Jag har dock gått på vul runt dag 14 varje försök.

    Aldrig fått mer än ett ägg och har dessutom fått väldigt sen ägglossning, från dag 17-23.

Svar på tråden Någon som vill bli Pergopingla med mig?