• Quark

specialkost intyg medicinsk orsak, ej intyg etisk orsak

Jag har nu fyllt i blanketterna inför starten på förskoleklassen.

Är det inte ganska underligt att det krävs läkarintyg vid behov av specialkost av medicinska skäl, men inga intyg krävs om man har etiska eller religiösa skäl?

Jag tycker att det är en underlig inställning att kräva intyg bara i vissa fall.

I ena fallet finns det en biologisk orsak, som. kan vara livsviktig. I andra fallet är det en konstruerad orsak, baserad på ett eget ställningstagande.

Men man måste lämna in bevis för den orsak som inte är självvald.

• Svar på tråden specialkost intyg medicinsk orsak, ej intyg etisk orsak
  • Mamori

Bara en gissning men det kan vara så att specialkost av medicinska skäl kräver specialhantering med olika kärl och handskar etc så maten inte blir kontaminerad. Så noga behöver man kanske inte vara när det är etiska skäl eller annat och därför behövs intyget.

• skpklm

Etiska skäl räcker inte för att förskolan ska ta hänsyn till det   när det gäller kost i förskolan.   Har ditt barn levt som vegan ända till  förskolestarten serveras det ost,  mjölk etc i förskolan;   vegetariskt går att få  -  inte vegansk kost..

• Quark
    Mamori skrev 2014-02-23 18:17:58 följande:
    Bara en gissning men det kan vara så att specialkost av medicinska skäl kräver specialhantering med olika kärl och handskar etc så maten inte blir kontaminerad. Så noga behöver man kanske inte vara när det är etiska skäl eller annat och därför behövs intyget.

Kanske, men om man uppger medicinsk orsak så kan man ju ha specialhantering även utan intyg. Jag skulle inte tycka det vore märkvärdigt att kräva information om hur specialhanteringen skall gå till, att skolan behöver veta vilka hänsyn man behöver ta. Det är kravet på intyg som jag finner märkligt rent principiellt.
  • Kodia

Vilket sorts intyg skulle man ha för etiska skäl, tycker du? Vem skulle skriva det?

När det gäller medicinska skäl vill man veta exakt vad barnet inte tål, och (tror jag) undvika att folk velar fram och tillbaka med egenpåhittade överkänsligheter.

• skpklm
    Kodia skrev 2014-02-24 22:14:48 följande:
    Vilket sorts intyg skulle man ha för etiska skäl, tycker du? Vem skulle skriva det?

När det gäller medicinska skäl vill man veta exakt vad barnet inte tål, och (tror jag) undvika att folk velar fram och tillbaka med egenpåhittade överkänsligheter.
    Är familjen muslimer kan barnen slippa äta gris i förskola och skola -  eller är det en myt?
  • Kodia
    skpklm skrev 2014-02-24 22:29:59 följande:
    Är familjen muslimer kan barnen slippa äta gris i förskola och skola -  eller är det en myt?
    Det stämmer. Det gäller även judar. På samma sätt kan man få vegetarisk kost av etiska skäl.
  • skpklm
    Kodia skrev 2014-02-24 23:17:09 följande:
    Det stämmer. Det gäller även judar. På samma sätt kan man få vegetarisk kost av etiska skäl.

Inte vegansk dock.
  • skpklm

Någon som kan svara på hur de etiska intygen ser ut?   Skriver föräldrarna dem själva?

• Quark
    Kodia skrev 2014-02-24 22:14:48 följande:
    Vilket sorts intyg skulle man ha för etiska skäl, tycker du? Vem skulle skriva det? När det gäller medicinska skäl vill man veta exakt vad barnet inte tål, och (tror jag) undvika att folk velar fram och tillbaka med egenpåhittade överkänsligheter.

Men för etiskt motiverad specialkost kan man ha egenpåhittade ideer? För det är ju det det är.

Jag tycker de skall sluta med intyg om de nu faktiskt tillåter folk att få specialkost utan intyg. Antingen specialkost enbart av medicinska skäl och med intyg eller också specialkost vid önskemål och utan intyg.

Jag tror knappast det kommer att vara en större mängd som missbrukar det.

• skpklm
    Quark skrev 2014-02-25 21:08:13 följande:

Men för etiskt motiverad specialkost kan man ha egenpåhittade ideer? För det är ju det det är.

Jag tycker de skall sluta med intyg om de nu faktiskt tillåter folk att få specialkost utan intyg. Antingen specialkost enbart av medicinska skäl och med intyg eller också specialkost vid önskemål och utan intyg.

Jag tror knappast det kommer att vara en större mängd som missbrukar det.

Vilka får specialkost utan intyg?

För en vegan hjälper det inte hur många intyg man än har.
  • Negon

Vad menar du med att man inte kan få vegansk kost i förskolan? Jag vet flera barn som fått det.

• skpklm
    Negon skrev 2014-02-25 23:00:18 följande:
    Vad menar du med att man inte kan få vegansk kost i förskolan? Jag vet flera barn som fått det.
    I en av landets största kommuner erbjöd sig barnets föräldrar att ta med vegankost eftersom förskolan inte serverar det.  Det gick inte heller,  trots att föräldrarna bokade tid hos dietist för att visa att de är väl insatta i näringslära.  Det var för 2-3 år sedan.  Kanske kommunen har ändrat sig sedan dess?
  • Negon

Jaha, det har jag inte hört om. I Stockholm kan man få det så vitt jag vet iaf.

Svar på tråden specialkost intyg medicinsk orsak, ej intyg etisk orsak