• jagärjagvemärdu

När får jag studiebidraget tillbaka?

Hej!

Började läsa en 15-poängs kurs på högskolan hösten 2013. Kursens upplägg är så att sluttentan ger 15 högskolepoäng, inga delpoäng alltså, eller vad man nu ska kalla det. Min tenta var i januari, men jag hade missat att mitt ID gått ut så jag kunde inte göra provet, vilket ledde till att mitt CSN drogs in. Fick alltså inga pengar i januari månad och kommer inte få i februari heller. Denna terminen började jag läsa en annan 15 poängs kurs och har än så länge fått 2 högskolepoäng. 

Nu undrar jag, när kommer jag få mitt studiebidrag tillbaka? Har för mig att man ska klara en viss procent av poängen för att bara berättigad CSN... Kommer jag inte få något studiebidrag för jag inte klarat tentan på den första kursen, trots att jag börjat på en annan? Måste jag klara den första tentan innan pengarna kommer?Förstår inte riktigt hur det fungerar Obestämd Upplys mig gärna!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-02-23 23:51
    Jag får alltså bara bidragsdelen, har inte lån.

• Svar på tråden När får jag studiebidraget tillbaka?
  • LilyLilja

Jag har för mig att man måste ha 75% inrapporterade HP på föregående termins kurser, alltså 11,25 HP av en 15 HP kurs. Om tentan är på 15 HP så måste du göra den och få dessa poäng inrapporterade på LADOK innan du kan söka CSN lån igen.

• maritbinge
    jagärjagvemärdu skrev 2014-02-24 00:20:27 följande:
    Men om jag inte klarar tenten, får jag aldrig något CSN igen då eller vadå? 
    Du kan ta poäng i andra kurser också. Det behöver inte ens vara högskolekurser utan du kan läsa på komvux (annan poängskala, dock) också. Så ett förslag är att läsa dubbelt ett litet tag så kanske du kan börja lyfta studiestöd snart igen.
  • jagärjagvemärdu

Blir man återbetalningsskyldig för bidrag också??? Trodde bara det gällde lån, shit vet inte hur jag ska få det här att gå ihopSkrikandes

• jagärjagvemärdu

Från CSN:s sida

Får du behålla de studiemedel du redan fått?

Din rätt att behålla studiemedlen beror inte på dina studieresultat, utan på hur många poäng eller kurser du varit registrerad på och läst.

Du får alltså behålla dina studiemedel så länge du varit registrerad på och läst alla kurser du fått studiemedel för, även om du inte klarat studieresultaten. Om du däremot läst färre poäng eller kurser än du fått studiemedel för, måste du betala tillbaka det du fått för mycket.

• jagärjagvemärdu

Min tanke var liksom såhär, om jag inte klarar omtentan (som är om några dagar), går det en omtenta igen om lite mer än en vecka. Klarar jag inte den då heller får jag helt enkelt göra den nästa termin igen. Ångrar mig som fan att jag tog den kursen, den jag läser nu är så mycket bättre.. Men men, tänkte skaffa mig ett jobb och i så fall vara utan studiemedel resten av denna terminen om det skulle vara så att jag inte klarar tentan denna gången heller. Men om jag nu ska bli återbetalningsskyldig vet jag inte alls hur jag ska få det att gå ihop :/

Svar på tråden När får jag studiebidraget tillbaka?