• Anonym (Ledsen mamma)

Skrek och skrämde mina egna barn...har sån ångest!

Hej!

Jag går och bär på mycket funderingar och oro.
    Ibland känner jag att jag inte är närvarande med mina barn som är 8 och 6 år.
    Jag älskar dom över allt annat, men känner mig oduglig som mamma.
    Jag sköter allt perfekt hemma, en yta, en fasad. Men jag är rädd att jag inte räcker till känslomässigt.

Hade själv en uppväxt med en aggresiv far och en ängslig och orolig mor, så jag har själv utvecklat en sorts överlevnadsinstinkt. Den innebär att jag måste ha full kontroll på det jag kan...och helst även det jag inte kan ha kontroll över.

Jag kan ibland ha dåligt med tålamod och kort stubin.
    I helgen kände jag att jag gick över gränsen med mina stackars barn.
    Min son satt och tjatade på mig att han ville ha våran IPad, medan jag äntligen fick ha den några minuter.
    Till slut sa jag åt honom att jag tänker radera alla hans spel om det ska vara sånt bråk.
    Han blev riktigt ledsen och bröt ihop, och sprang in på sitt rum och grät.
    Detta gråtande fick mig till slut att få ett utbrott.
    Jag gick slog i väggen, gick in på hans rum och skällde ut honom fullständigt, varpå han blir livrädd och känner sig hotad.
    Till slut säger han: -Mamma snälla sluta skälla på mig! Och han gråter hjärtskärande.
    Syskonet står nu bakom mig och gråter också hejdlöst då jag även skrämde honom.
    Båda barnen är vettskrämda av mitt utbrott och jag känner först inget.....sen kommer känslan och ångesten ikapp mig och jag lugnar mig.
    När jag sen får honom att gå in på toa och snyta sig så ber jag om ursäkt, säger förlåt att jag skrikit och att det inte är hans fel, jag får även trösta andra syskonet.
    Till slut somnar vi som vänner.

Detta har hänt en gång, men jag är livrädd att jag sätter spår i dom och att jag återupprepar samma gamla mönster i min uppväxt.

Jag har såklart lovat och svurit att aldrig göra om det. Men ångesten är så himla svår.

Jag ville knappt lämna mina barn på skola/dagis i morse med rädsla av att om något händer dom så kommer jag inte kunna leva, då är det mitt straff...

Är det fler som upplevt detta eller är jag ensam?

• Svar på tråden Skrek och skrämde mina egna barn...har sån ångest!
  • Anonym (me2)

Nej, du är inte ensam. Har haft exakt samma uppväxt som du. Har exakt samma känsla av att inte alltid vara känslomässigt närvarande i perioder. Vårt hem är perfekt, jag har kontroll över allt och lite till. Ingen annan får rubba mitt schema eller störa min planering, då rasar min värld.

Jag känner mig konstant oduglig som mamma, fru, vän och arbetskamrat. Jag presterar aldrig bra nog.

Precis som du har jag kort stubin och dåligt tålamod, och jag exploderar precis som du. Så himla onödigt och jag har så dåligt samvete för det. Jobbar varje dag på att minska pressen på mig själv, för det gör att utbrotten när något går mig emot minskar, och att mitt tålamod med barnen är bättre. Jag vill inte överföra min perfektionism på dem, som är lika gamla som dina, 8 och 6 år. De ska få vara barn och busa och stöka utan att jag lägger på dem min stress i ett perfekt uppförande och utseende.

• Anonym (Jagmed)

Vill säga att du inte är ensam. Jag känner igen mig så klockrent...

Drömde i natt att mitt barn fick tag på en stark medicin och slocknade i mina armar innan jag hann få tag på sjukvård. Jag mår inte bra idag. Jag försöker komma ikapp med mig själv för min ångest går ut över mitt barn nu.

Har du fått hjälp med att bearbeta din egen uppväxt?

Hjärta

• Anonym (Ledsen mamma)

Gud vad skönt att jag inte är ensam.... jag blir tårögd när jag läser vad ni skriver.

Jag har inte fått hjälp att bearbeta min uppväxt, och jag tror att jag mest sopar det under mattan hela tiden. Att nu är jag vuxen, och nu får jag ta och gå vidare...försöker peppa mig själv och intala mig att det inte är min barndom som spökar.
    Jag har tänkt tanken att ta hjälp, men så blir det aldrig av. Jag är så rädd att dra upp allt, orkar inte, och inbillar mig då att det är nog inte så farligt.

Jag vill ändra mig, jag vill vara mer närvarande, och hoppas så att jag ska kunna göra det på egen hand, men vet inte om det är någon som lyckats....

• Anonym (En till)

Här är en till.. 

Känner mig som världens sämsta mamma.. 

• UCharlotte

Vad fint med en tråd utan påhopp och annat tråk.
    Hoppas ni kan stötta varandra till förbättring.
    Liknande erfarenheter och utbyte av dessa kan generera massa goda tips :)

• Anonym (Ledsen mamma)

Jag fick aldrig någon ursäkt från mina föräldrar när jag blev livrädd och fick bevittna deras bråk/slagsmål så jag tog på mig hela skulden...trodde allt var mitt fel.

Jag tröstade mina barn och sa att det var mitt fel, men jag är ändå livrädd och har ångest och jag skäms något oerhört över att jag reagerade så orättvist.

• Anonym (me2)
    Anonym (Ledsen mamma) skrev 2014-02-24 11:27:25 följande:
    Gud vad skönt att jag inte är ensam.... jag blir tårögd när jag läser vad ni skriver.

Jag har inte fått hjälp att bearbeta min uppväxt, och jag tror att jag mest sopar det under mattan hela tiden. Att nu är jag vuxen, och nu får jag ta och gå vidare...försöker peppa mig själv och intala mig att det inte är min barndom som spökar.
    Jag har tänkt tanken att ta hjälp, men så blir det aldrig av. Jag är så rädd att dra upp allt, orkar inte, och inbillar mig då att det är nog inte så farligt.

Jag vill ändra mig, jag vill vara mer närvarande, och hoppas så att jag ska kunna göra det på egen hand, men vet inte om det är någon som lyckats....
    Jag har inte heller bearbetat något, men jobbar på att acceptera det förflutna och leva i nuet. Jag tänker som du, vill inte ta hjälp, det är ju inte så farligt.

Kanske vi kan peppa varandra till att bli bättre? Bättre mammor, bättre för oss själva. Må bättre. Jag har faktiskt kommit en liten bit på väg, det är flera år sedan jag mådde så här "lite dåligt" som jag gör nu, och jag gillar det och har fått mersmak. Jag vill inte låta skam och skuldkänslorna, samt alla outtalade krav på hur jag "borde" vara, ta över mitt liv. Det är mitt liv, och jag vill leva det på mitt sätt. Jag vill inte låta omgivningen och det förflutna ha sådan makt över mig.
  • Anonym (Ledsen mamma)
    UCharlotte skrev 2014-02-24 11:36:29 följande:
    Vad fint med en tråd utan påhopp och annat tråk.
    Hoppas ni kan stötta varandra till förbättring.
    Liknande erfarenheter och utbyte av dessa kan generera massa goda tips :)
    Ja, jag hoppas vi kan stötta varandra.

Jag var först rädd för påhopp när jag skrev detta, och då hade jag lämnat tråden direkt....för jag behöver inte slås ner ännu mer till marken när jag redan ligger.
  • Anonym (Jagmed)

Ts, jag tror ändå barndomen kan ligga och spöka. Man kan ha ett inre barn vars behov inte blivit tillgodosedda, så som vuxen saknar man förmågan att se sig själv och sina känslor. Känslorna blir då till knutar, ångest...

Du är modig som vågar se på det, som skriver den här tråden. Var inte så hård mot dig själv.

Svar på tråden Skrek och skrämde mina egna barn...har sån ångest!