Bleka håret med slinghätta hemma?
Hur trixigt är detta att göra på sig själv?
(Har brunt hår nu)
Hur trixigt är detta att göra på sig själv?
(Har brunt hår nu)
jag har gjort det som ung men då hjälpte min mamma mig, för man bör nog vara någon som gör det på en för jag tror inte att man kan lyckas lika bra själv =). Själva hättan var dock väldigt söt, såg ut som en bebismössa haha.
(använd mood så har inga djur fått testa på kemikalierna).
Har inte komponenterna i Moods färg/blonderingsmedel testats på djur?
(Att inte företaget Mood har testat produkten på djur kan bero på att de använder komponenter som andra redan har testat)
Jag slingar mitt eget hår själv utan problem och har gjort i flera år. Fördelen att göra det själv är att man ju känner av när nålen tar i hårbotten och man blir inte lika öm efteråt. Nackdelen är att man blir sjukt trött i armarna =). Har du kort hår och massa speglar så går det nog bra att fixa själv. Har du dock långt hår så skulle jag nog be om hjälp för annars tar det så länge att kleta på blekningsmedlet så resultatet blir ojämnt.
Har du tjockt och långt hår så är det snudd på omöjligt. Men har du tunnare hår och inte så långt så är det inga större problem.
Hade haft brunt hår ett tag (har blont och nordiskt fint hår normalt) men ville bli blond igen. Hade hjälp av en kompis att göra slingor med slinghätta. Allt började bra, man skulle sitta 40 minuter. Efter en koll då så tyckte min kompis att nä, du får nog sitta 5 minuter till. När 5 minuter gått så var resutatet fortfarande inte bra, satt några minuter till tills min kompis säger "du, det luktar bränt!". In i duschen och skölj av, håret är visserligen kvar men det har fått en konstig orange färg, min utväxt är i princip genomskinlig. Ner på stan fort som bara den och köpa helblekning. Resultatet efter det - morotsfärgat med genomskinlig botten, och kvaliteten är som svinto, hårstråna är så torra att de går av om man viker håret.
Dagen efter går jag med schalett på huvudet ner till frisören och ber snällt om hjälp. Hon färgar och donar, tre timmar tar det av färgning i omgångar. Resulatet är att färgen är precis lika brunt som innan jag började (minus utväxt), kvaliteten är fortfarande som svinto och hela hårbotten är full av små sår.
Så nej, jag skulle inte rekommendera blekning av någon sort hemma. Du vet inte hur ditt hår reagerar. För mig blev det väldigt dyrt både med frisörbesöket men också inpackningar jag fick göra sedan för att få tillbaka glans och kvalitet på håret igen och nu hade jag visserligen tur som inte brände av håret för det kan hända när man leker med hemmablekning.
Jag färgade mitt blonda hår brunt en höst men ångrade mig ganska snabbt så efter två månader slingade jag håret med hätta för att det ger ett betydligt mer naturligt resultat än att bleka hela håret som ofta ger ett väldigt onaturligt intryck. Men det är lite trixigt själv och att bara dra igenom håret genom alla hättans hål kan ta 2-3h om du gör det själv. Tänk på att använda alla hål som finns i hättan men att absolut inte dra förmycket hår igenom varje hål. Det finns både för och nackdelar med att be någon annan göra det, risken finns att personen är lite "slarvig" och kanske drar igenom förmycket hår eller något liknande, gör du det själv har du full kontroll. Om du gör små fina slingor kommer det inte göra något om håret blir lite gulaktigt, det smälter fint in med de resternade "bruna" slingorna du har då. Sen efter någon månad kan du slinga det på nytt på samma sätt för att bleka mer av håret. Nu använder jag en vanlig blond hårfärg (ej blekningspulver) och färgar endast utväxten var tredje vecka som jag alltid gjort.
Jag fick iallafall jättefint resultat redan första gången jag slingade från brunt.