• Äldre 24 Feb 12:21
    2201 visningar
    1 svar
    1
    2201

    Långvarig nästäppa

    Hej
    Min son som nu är 8 månader har sedan han var 3 månader haft nästäppa (kom i samband med en kraftig förkylning). Det rinner aldrig från näsan utan vita eller gula snorkråkor.
    Han har kräkts ofta sedan han föddes i princip men det märks att det har minskat iom att han blivit äldre, nu är det väl ett par gånger per dag. BVC skyller nästäppan på kräkningarna men jag är inte så övertygad ?!
    Min oro är att han ska vara allergisk mot våran hund.
    Han har fått exem på halsen sedan 1 v tillbaka, vilket egentligen inte är märkligt då han dreglar massor, annars har huden varit fin.
    Det här med dreglingen känns också lite konstigt då han dreglat sen han var ca 3månader och han dreglar en dregglis full på 1 h så man måste byta, han har även haft klåda i munnen sen han börja dregla.
    Hostar och nyser ca 3-4ggr per dag men aldrig på natten.
    Inga röda ögon eller klåda i näsa el ögon (men han kanske är för liten för att klia sig så) ...
    Andningen låter annars fin inga astma ljud.
    Till saken hör att hans pappa hade svår pälsdjursallergi m m när han var liten. Jag är dock frisk.
    Är så himla orolig att det ska vara allergi o BVC tar det inte på allvar. Vad tror du ?


  • Svar på tråden Långvarig nästäppa
  • Äldre 1 Mar 13:36
    #1

    Hej! Jag tycker du ska beställa tid hos läkare för bedömning av hans nästäppa. Bakom näsan finns en körtel som kan svullna upp. Körteln är aktiv i immunförsvaret och svullnaden kan ge symtom med nästäppa och snarkningar. Barnets nysningar kan bero på känslighet för allergen som finns i omgivningen, exempelvis hundallergen. Eftersom pappan haft svår allergi så finns det en ökad risk att ert barn kan få detta.
    Alla symtom bör bedömas av en barnläkare så min rekommendation är alltså att boka tid för detta.
    vänliga hälsningar Anitha

Svar på tråden Långvarig nästäppa