recept på majstortillas
Ngn som har ett recept på majstortillas?
Jag o min sambo brukar alltid äta sånna när vi gör tacos men nu får vi inte tag på dem i affären längre.
Tänkte om ngn har ett recept så vi kan prova göra dem hemma själv =)
Ngn som har ett recept på majstortillas?
Jag o min sambo brukar alltid äta sånna när vi gör tacos men nu får vi inte tag på dem i affären längre.
Tänkte om ngn har ett recept så vi kan prova göra dem hemma själv =)
275g masa harina (speciell tortillasmjöl,t.ex P.A.N från Venezuela i en gul påse med en teckning av en kvinna med schal på.Kan hittas i välsorterade utländska livs)
2,5-3,5dl vatten
Häll mjölet i en bunke.
Rör i 2,5dl vatten och blanda ihop till en mjuk och smidig deg.
Om den är för torr och smulig, tillsätt lite mera vatten.
Låt stå 15 min.
Dela degen i 14 lika stora bitar.
Rulla ihop till bollar och kavla ut dom mellan smörgåspapper eller Gladpack till tunna pannkakor.
Stek i en het och torr stekpanna (helst gjutjärn) ca 1 min eller tills kanterna har börjat att krulla ihop.
Vänd och stek ytterligare en minut.
Linda in tortillasarna i folie allteftersom de blir klara.
Eftersom majsmjöl inte innehåller gluten så spricker dessa pannkakor lätt. Man kan tillsätta ett ägg till smeten, eller lite husk som får svälla i vattnet först. Men då får man ta lite mindre mjöl. Jag har gjort med ägg, och det gick hyfsat bra, dock inte lika fina som på bilden....
I Mexiko har man en speciell tortillas press som man lägger sin degboll i och pressar platt, men i brist på sådana finesser får man försvenska receptet!
det här hittade jag!
oh, tack så mycket =)
ska prova det där sen!