• Anonym (Tjock!)

Era bästa tips för viktnedgång.

Jag har gått upp runt 25 kg på dryga 9 månader. Det enda jag har gjort i livet som förändring är att sluta röka.

Jag har nu satt igång med dieter osv men jag orkar inte. Bryr mig inte. Tanken på att gå ut och gå gör mig helt förlamad osv.

Därför tänkte jag att ni som har lyckats gå ner i vikt skulle kunna ge mig era bästa tips på vad ni har gjort för att behålla motivationen!
    Jag vill givetvis att det ska gå snabbt (1kg/vecka) men vill samtidigt inte vara för strikt, för då lessnar jag!

Så komigen nu! =)
    Ge gärna tips på bra frukost och mat osv med! =)

• Svar på tråden Era bästa tips för viktnedgång.
  • Anonym (lchf)

Jag har vart överviktig hela mitt vuxna liv men 26 år gammal tog jag tag i det och började med lchf, det enda som funkat för mig! Gick ner 25kg första gången jag var riktigt strikt på ca 4-5 månader och nu är jag påväg mot -30 strecket (har ätit strikt lchf i 3 veckor) Jag är själv en riktig sockerråtta, men det har gått bra! Sålänge man är mätt (och det är du med lchf)

Jag äter inte frukost, behöver inte det, utan äter lunch kl12 och middag kl19 och är aldrig hungrig, jag äter när jag är hungrig och det är dom här tiderna.

Vad tror du skulle passa dig? Ta bort kolhydrater/socker? Räkna kalorier? (jag är alldeles för lat för det)

Kan lägga till att jag gått ner alla mina kilon utan någon som helst träning, inte ens promenader :)

• Anonym (Tjock!)
    Fantasilös skrev 2014-02-24 15:40:52 följande:
    Följer!
    =)
    Det finns ju så många som har varit sjukt duktiga! De borde dela med sig av deras tips =)
  • UCharlotte

Det första du behöver göra är att bli medveten. Medveten om ditt intag och hur dina val där ger resultat - viktuppgång, eller nedgång. Man går inte upp av att sluta röka, iaf inte 25 kilo ...Troligtvis småäter du utan att reflektera över det.

Medvetenhet. Skriv ned under en vecka. Varje måltid, varje gottis, varje extra tugga, varje provsmak.
    Se över om du kan ta bort av det.
    Sen behöver du bestämma inom dig själv hur mycket du är villig att undvara, hur hårt du är villig att slita, när du bestämt det, kan man komma fram till vilka resultat du kan nå på vilken tid.

Mycket proteiner, rätt fetter, men ät fett ..fett skall fett förbränna..

Sen hoppa alla dieter som innebär svält, de funkar inte för annat än att banta och bantare går upp i vikt igen.
    Fundera på vad du gillar i matväg, vad du absolut inte gillar, och styr sen upp en kost du kan tänka dig att hålla år ut och år in utan att du känner att livet suger. 

Viktigast, en viktnedgång bör ta ungefär lika lång tid som det tog att gå upp det. Såvida du inte varit sjuk eller något annat som gjort det extremt.

Lycka till

Ett hälsosamt liv är guld värt.

• Fridayyy

Fördelen med lchf var att jag inte åt nåt godis eller något extra. Och man går ju ner fort i vikt i början och det är ju motiverande. Annars tröttnade jag ganska fort på denna kost. Annars är det väl att skippa allt onödigt och äta mycket mindre portioner än vad man är van vid.

• UCharlotte

Ibland behövs inte äta mindre, tänkte på inlägget ovan
    Utan ät rätt.
    Många supertränade äter MASSOR

• Anonym (Tjock!)

Jag är världens mest kräsna människa. Äter inte fisk, inga ostar osv.
    LCHF testade jag en dag så jag gav det ingen chans, men tanken på att knappt äta något som jag gillar gjorde mig panikslagen och jag åt mer.

Som jag skrev, jag tänker att jag ska gå ut och gå, gör det i 10 min sen blir jag för uttråkad och går hem och sätter mig?! haha jag vet, det är helt sjukt. Men jag blir stressad av allt detta. Sjukt stressad.

Men nu har jag gått upp så mycket att jag inte längre vill gå utanför dörren så nu måste jag göra något åt detta :(

Tack så mkt för era svar! Ni får gärna ge mat tips för någon som är riktigt kräsen :P

Anonym (jag) skrev 2014-02-24 15:45:26 följande:

Tyvärr är det inte så enkelt!
  • Anonym (Tjock!)
    UCharlotte skrev 2014-02-24 15:42:51 följande:
    Det första du behöver göra är att bli medveten. Medveten om ditt intag och hur dina val där ger resultat - viktuppgång, eller nedgång. Man går inte upp av att sluta röka, iaf inte 25 kilo ...Troligtvis småäter du utan att reflektera över det.

Medvetenhet. Skriv ned under en vecka. Varje måltid, varje gottis, varje extra tugga, varje provsmak.
    Se över om du kan ta bort av det.
    Sen behöver du bestämma inom dig själv hur mycket du är villig att undvara, hur hårt du är villig att slita, när du bestämt det, kan man komma fram till vilka resultat du kan nå på vilken tid.

Mycket proteiner, rätt fetter, men ät fett ..fett skall fett förbränna..

Sen hoppa alla dieter som innebär svält, de funkar inte för annat än att banta och bantare går upp i vikt igen.
    Fundera på vad du gillar i matväg, vad du absolut inte gillar, och styr sen upp en kost du kan tänka dig att hålla år ut och år in utan att du känner att livet suger. 

Viktigast, en viktnedgång bör ta ungefär lika lång tid som det tog att gå upp det. Såvida du inte varit sjuk eller något annat som gjort det extremt.

Lycka till

Ett hälsosamt liv är guld värt.
    Jo jag tänkte efter nu och äter en del, främst stora portioner mat. Sedan är jag konstant hungrig (psykiskt) Sjukt svårt detta :(
  • Andrea85

1. Tålamod, 25kg är en hel del, tappa inte sugen för att det inte är borta till sommaren
    2. I början brukar de gå fort pga kroppen släpper vätska. Bli inte nedslagen för att det planar ut 0.5kg/vecka brukar man säga är hälsosam viktnedgång.
    3. Ta kosten i steg: 1 bort med godis/läsk/snacks sen kan du börja fundera på nyttig kost.
    4. Styrketräna, framförallt basövningar (bänkpress, knäböj, marklyft, chins).

Sen tror jag att du måste tänka igenom din plan och kanske vara lite mer realistisk, du vill tappa ett kilo i veckan men inte vara för strikt, tyvärr tror jag det är ganska svårt/omöjligt. I början när du tappat vätska absolut, men inte hela vägen. Mäta istället för att väga är också ett tips då vikten inte säger så himla mycket egentligen.
    Belöna inte med gotta typ "nu har jag varit så duktig hela veckan så då förtjänar jag godis". Alltså ät nått onyttigt en gång i veckan om du vill, absolut. Men använd inte det som en belöning för då tänker din hjärna att hälsosamt är straffet och onyttigt det bra. Det är att få träna som är belöningen ju! :) lycka till!

• UCharlotte
    Andrea85 skrev 2014-02-24 15:50:38 följande:
    1. Tålamod, 25kg är en hel del, tappa inte sugen för att det inte är borta till sommaren
    2. I början brukar de gå fort pga kroppen släpper vätska. Bli inte nedslagen för att det planar ut 0.5kg/vecka brukar man säga är hälsosam viktnedgång.
    3. Ta kosten i steg: 1 bort med godis/läsk/snacks sen kan du börja fundera på nyttig kost.
    4. Styrketräna, framförallt basövningar (bänkpress, knäböj, marklyft, chins).

Sen tror jag att du måste tänka igenom din plan och kanske vara lite mer realistisk, du vill tappa ett kilo i veckan men inte vara för strikt, tyvärr tror jag det är ganska svårt/omöjligt. I början när du tappat vätska absolut, men inte hela vägen. Mäta istället för att väga är också ett tips då vikten inte säger så himla mycket egentligen.
    Belöna inte med gotta typ "nu har jag varit så duktig hela veckan så då förtjänar jag godis". Alltså ät nått onyttigt en gång i veckan om du vill, absolut. Men använd inte det som en belöning för då tänker din hjärna att hälsosamt är straffet och onyttigt det bra. Det är att få träna som är belöningen ju! :) lycka till!
    Tummen upp
  • Anonym (lchf)

Vad brukar du äta? Till middag tex?

Tycker du inte om gratinerad ost heller? Alltså typ tacosgratäng med riven ost över ;)

• Anonym (Secret eaters)

Först och främst medveten om vad och hur mycket man äter. I Secret eaters får deltagarna skriva upp vad de anser sig äta och sen får de veta vad de egentligen tryckt i sig vad gäller mat och kalorimängd. Det kan skilja så mycket som 2000 kalorier per dag! Förvånad Så det felet tror jag alla överviktiga gör-underskattar hur mycket de äter. Allt ska räknas in,all dryck,allt man stoppar i sig för allt är kalorier (utom rent vatten då). Hur man sen väljer att ändra maten spelar egentligen ingen roll så länge kalorierna in är färre än de ut! Motion låter dötrist,men all rörelse är ju motion så även där ska allt räknas in-och kan utökas med inte allt för extrema metoder. Små förändringar,lite mer vardags"motion" så kan alla gå ner. Och det är mycket bättre gå ner långsamt med en metod man kan följa resten av livet än via bantning som är dömt att misslyckas.

• Klonki

Hitta en balans mellan att äta dig mätt och göra av med mer än du stoppar i dig.

Alltså inte nödvändigtvis LCHF, men sno gärna lite kalorier från kolhydrater och byta ut mot kalorier från fett, du blir mätt. Dock om du varit ovan vid att äta normala portioner hela livet kan du nog behöva räkna kalorier i början för att vänja dig vid normala portioner.

• Anonym (MH)

Jag brukar köra flygvärdinnedieten som en slags starter för det håller man på med bara i fyra dagar,sen kan man övergå till en annan diet. 
    På flygvärdinnedieten går man ner typ 3-4 kg ibland också fem på fyra dagar. Är lite gammalmodigt kanske,men funkar om man vill börja gå ner i vikt,och man ser resultat ganska fort. Men då måste man hålla sig strikt till vad som ingår  i de fyra dagarna frukost, lunch och middag och inget småätande mellan måltiderna. Förutom att dricka mycket vatten som de rekommenderar under denna diet.
    Men det är bara ett tips det finns ju så många slag dieter nuförtiden.Men den här passade bra för mig.För att just  början är ju alltid värst, man tycker att det inte händer något.Men när jag testade flygvärdinnedieten så visade sig positivt resultat  efter de fyra dagarna.Och det peppade mig sen att fortsätta viktminskningen, med en annan diet..För man ska åtminstone låta fyra veckor passera innan man börjar en andra snabb-bantning med Flygvärdinnedieten. Om du vill veta mer så googla på flygvärdinnediet så kommer det upp hur man ska gå till väga och vad du ska äta under dessa fyra dagar. Bara ett Tips. ;)

• Monchichier

Jag säger som de flesta andra här.
    För det första måste du börja bli ärlig mot dig själv. Man går inte upp 25 kilo på 9 månader av att bara sluta röka, så länge du inte varit gravid. 

Det tog inte 6 månader för dig att gå upp dessa 25 kilo och då kommer det inte ta 6 månader för dig att gå ner dessa heller. Räkna med att det tar minst 3 gånger så mycket längre tid att gå ner som det gick att gå upp.

Så:
    Steg 1: Börja jobba med psyket, din inställning och bli medveten om ditt beteende.
    Fråga dig själv vad du vill ha, varför du vill ha det, hur du ska göra för att komma dit, Vilka handlingar du behöver göra, Varför du behöver det och Vilka rädslor och begränsningar du behöver släppa för att lyckas.

Steg 2: Sätt upp små, små mål. Det kan handla om att kunna göra två armhävningar och bara äta godis på lördagar. Gör en plan för 1 vecka framåt, 4 veckor och 12 veckor. Bestäm också vad du ska belöna dig med när du klarar målen.
    Beroende på vilka mål du sätter upp så tar du och gör ett kost och träningsschema som hjälper dig att nå målen. Använd sunt förnuft (Du ska tex inte fokusera på situps om du vill kunna göra ett visst antal armhävningar)

3: Ät bra, drick mycket vatten och stretcha varje dag.

• Pipal
    Anonym (Tjock!) skrev 2014-02-24 15:36:21 följande:
    Jag har gått upp runt 25 kg på dryga 9 månader. Det enda jag har gjort i livet som förändring är att sluta röka. Jag har nu satt igång med dieter osv men jag orkar inte. Bryr mig inte. Tanken på att gå ut och gå gör mig helt förlamad osv. Därför tänkte jag att ni som har lyckats gå ner i vikt skulle kunna ge mig era bästa tips på vad ni har gjort för att behålla motivationen! Jag vill givetvis att det ska gå snabbt (1kg/vecka) men vill samtidigt inte vara för strikt, för då lessnar jag! Så komigen nu! =) Ge gärna tips på bra frukost och mat osv med! =)

Min första tanke när jag läste detta är att du kanske fått problem med sin sköldkörtel? Eftersom du inte gjort några mer förändringar än rökningen att en promenad känns övermäktig. Känns som att allt inte står rätt till. Jag tycker du ska kontakta en läkare för detta låter inte alls kul!
  • Anonym (M)

Skriv ner allt du äter under 3-5 dagar. Ät precis som du brukar men väg allt, mät allt och räkna allt. När dagarna är slut kan du kolla kalorier och sånt och se vad dina fällor är. Då brukar man få en rätt tydlig bild av vad det är som gör att man går upp i vikt.

Sen har det funkat för mig att äta lite men regelbundet. Alltså ungefär en knytnävsstor måltid av tex, frukt, sallad, ägg, yoghurt osv ungefär varannan/var tredje timme. Ingen läsk eller saft såklart utan rent vatten i stora mängden.

• Anonym (Hanna)

Mitt bästa tips är att förbereda vad som ska ätas redan dagen (eller en vecka) innan, så ingenting bara råkar slinka in i munnen. T.ex. kan du göra olika sorters matlådor (kaloriberäknade) och frysa in, så blir det dessutom väldigt smidigt.

Svar på tråden Era bästa tips för viktnedgång.