• Anonym (TS)

Någon som blivit inlagd pga lågt järn i blodet och fått blod? Hur lång tid tog det innan du mådde bättre?

Är det någon som blivit inlagd för att få blod pga för lågt järnvärde?
    Hur snabbt mådde du bättre?
    Hur länge behövde du vara kvar på sjukhuset?

• Svar på tråden Någon som blivit inlagd pga lågt järn i blodet och fått blod? Hur lång tid tog det innan du mådde bättre?
  • Charmed92

När jag var 16år så fick jag blod pga lågt blodvärde. Läkarna sa att så fort jag fått blodet så skulle jag börja må mycket bättre. Det skämde, allt var helt normalt efter jag fått blodet. Jag låg inne en hel dag, jag fick åka hem när allt var färdigt och det såg bra ut.

• Anonym (ssk)

Har du lågt järnvärde får du extra tillskott av järn, kan fås i droppform men man behöver inte ligga inne för det.

Har du däremot lågt hb kan man få blodtransfusion, men då måste det ju utredas för varför man har lågt hb (hemoglobin).

• Anonym (TS)
    Anonym (ssk) skrev 2014-02-24 20:45:45 följande:
    Har du lågt järnvärde får du extra tillskott av järn, kan fås i droppform men man behöver inte ligga inne för det.

Har du däremot lågt hb kan man få blodtransfusion, men då måste det ju utredas för varför man har lågt hb (hemoglobin).

Är det inte tvärt om?

Personen har iaf ett järnvärdet i blodet (S-ferritin?) på 68 och får blod inneliggandes på avd...
  • Anonym (TS)
    Charmed92 skrev 2014-02-24 18:02:38 följande:
    När jag var 16år så fick jag blod pga lågt blodvärde. Läkarna sa att så fort jag fått blodet så skulle jag börja må mycket bättre. Det skämde, allt var helt normalt efter jag fått blodet. Jag låg inne en hel dag, jag fick åka hem när allt var färdigt och det såg bra ut.

Tack för ditt svar! Det låter lovande
  • Anonym (ssk)
    Anonym (TS) skrev 2014-02-24 20:58:57 följande:

Är det inte tvärt om?
    Personen har iaf ett järnvärdet i blodet (S-ferritin?) på 68 och får blod inneliggandes på avd...
    Nej det är inte tvärtom. Och dessutom är 68 i ferritin ett normalt värde
  • Cecillia

Hade Hb 77 i början på året och fick blod. Blev genast bättre, men långt ifrån bra. De e väl nu först man är i sitt vanliga skick igen.

Svar på tråden Någon som blivit inlagd pga lågt järn i blodet och fått blod? Hur lång tid tog det innan du mådde bättre?