• Anonym (TS)

Jag ville bara hjälpa honom och han blev tokig! Integritetsbrott?

Min sambo har inte kunnat använda sin dator på ett tag eftersom han/vi båda har glömt lösenordet till nätverket. Han beklagade sig så jag ville hjälpa honom att försöka klura ut lösenordet och tog då hans dator som stack upp ur hans portfölj även om han sagt att jag skulle låta bli då han struntade i det. Han blev tokig! Började skrika könsord och annat och tyckte att jag hade kränkts hans integritet. Han skrek och hade sig i ca 20 minuter och jag försökte lugna honom vilket inte fungerade. Till råga på allt har vi en hundvalp som blev ledsen men som han inte tog hänsyn till även om jag sa åt honom på skarpen att tänka på valpen och sänka rösten. Jag bad om ursäkt ett flertal gånger men han ville inte lyssna. Han har hela tiden anklagat mig för att "ha förstört hans dator" eftersom jag inte kommer ihåg lösen till nätverksanslutningen därför ville jag testa en del olika lösen. Har gett honom olika alternativ men de har inte fungerat så jag ville testa några andra.

Överreagerade han och/eller var felet mitt som ville hjälpa honom med anslutningen även om han sagt att han inte ville det?

• Svar på tråden Jag ville bara hjälpa honom och han blev tokig! Integritetsbrott?
  • Ramborg

Tja...

Jag hade genast undrat vad han har i den där datorn som är så hemligt. Det måste ju vara något väldigt känsligt, med den reaktionen.

42.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE

Han överreagerade, kraftigt. Det var ditt fel att du "hjälpte till" även om han sagt att du inte skulle göra det.

Inte "eller" utan "och".

An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
  • Philippa

Oooooops, vad har han för smaskiga hemligheter där??

• Anonym (M)

Självklart ger man sig inte in i någon annans dator om personen bett en att låta bli. Det ÄR integritetskränkande. Och självklart skriker man inte könsord åt folk, i synnerhet inte nära och kära.

• Anonym (Fråga honom)
    Man reagerar inte sådär om man inte har något att dölja!

Jag reagerade på samma sätt när min gamla mobil kom till användning och i den hade jag sms från mitt x som visserligen var gamla men dem var från en tid då jag och min man var ett par. Så jag tror han döljer något. 
  • Anonym (--)

Jag tål inte när folk ska pilla med min dator. Jag är medlem på flera olika forum (alltid inloggad) och skriver massa känsliga saker, plus att jag har min dagbok i datorn. Så jag tycker du gjorde helt sjukt fel, inte nog med att det är integritetskränkande, du gav dessutom själva fan i att lyssna på vad han sa. Det var riktigt, riktigt jävla taskigt gjort.

• Anonym (tsk)

Jag hade blivit vansinnig och kallat dig både det ena och det andra jag med! Det är hans prylar, inte dina. Det låter ju dessutom som att du gjort detta förr utan framgång och utan att lära dig. Jag har inget att dölja för min partner, men han hade nog kunnat förvänta sig en liknande reaktion. Du måste ju lyssna på vad folk säger, därför du har två öron (!). Om någon avber sig hjälp är det definitivt inte hjälpsamt att göra tvärtemot.

• CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE

För övrigt så är det fullkomligt irrelevant vad som finns i datorn eller vad han kan "tänkas dölja". Det du gjorde var inte acceptabelt.

Inte det han gjorde heller för den delen.

An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
  • Anonym (Yayo)

Jag fattar inte er som tycker han gjort "rätt" det är en reaktion utom proportioner!! Ok han kunde sagt varför han inte vill att du rör den, om han är inloggad här och där osv. Reaktionen är överdriven och jag hade ett ex som betedde sig likadant och anledningen var otrohet, han ville dölja det.

• Petite Chérie

Han döljer något.

Crazy people don't know they're crazy. I know I'm crazy, therefore I am not crazy. Isn't that crazy.
  • studentbruttan29

Oj oj, kanske lite bögporr i datorn eller en annan flickvän som han har bilder på. Smaskiga hemligheter som du måste dela med dig om du får reda på vad det är.

Hans reaktion är helt klart tydligt att han döljer något från dig. 

• Anonym (Inte okej!)

Han verkar väldigt labil! Akta dig han kan bli farlig!

• Polly74

Mja... jag hade nog också blivit arg om jag sagt ifrån om att jag inte ville ha hjälp. Beror mest på att jag har en del saker i datorn som jag är jätterädd om (foton och sånt), inget hemligt eller skamligt men ett stort problem om nån raderar för att de inte fattar det är viktigt för mig. Sen har jag ett ex som kontrollerade min mobil och gick in och raderade sms m.m. på eget bevåg, det vara bara skrämmande ... Sambon kanske har liknande erfarenheter?

• JeanB

Usch sådant där hade gjort mig galen :P Alltså hans reaktion, det hade fått mig att fundera starkt över vad han har att dölja. Det kan vara otrohet, men likväl något helt oskyldigt.
    Men som svar på din fråga....Båda gjorde fel. 

• Anonym (Dra)

Han döljer nåt stort!!!

• Anonym (M)
    Anonym (Dra) skrev 2014-02-24 19:48:28 följande:
    Han döljer nåt stort!!!

Eller så är han rädd om sina saker och vill inte att hans klåfingriga sambo ska förstöra dem. Inte konstigare än att jag inte låter min mamma tvätta mina kläder. Jag vet att hon har dålig koll och riskerar att förstöra dem. Jag tar hellre konflikten (helt utan könsord dock) innan saker och ting gått fel. Det blir bara värre om man väntar tills ens farhågor blivit besannade.
  • Petite Chérie
    Anonym (M) skrev 2014-02-24 20:01:56 följande:

Eller så är han rädd om sina saker och vill inte att hans klåfingriga sambo ska förstöra dem. Inte konstigare än att jag inte låter min mamma tvätta mina kläder. Jag vet att hon har dålig koll och riskerar att förstöra dem. Jag tar hellre konflikten (helt utan könsord dock) innan saker och ting gått fel. Det blir bara värre om man väntar tills ens farhågor blivit besannade.
    Hans reaktion skriker; "Jag döljer något och jag är livrädd att du ska få reda på vad!". Visst, chansen finns att han är rädd om sin dator, men då säger man det. Man får inte psykbryt på det sättet.
    Crazy people don't know they're crazy. I know I'm crazy, therefore I am not crazy. Isn't that crazy.
  • Lindsey Egot the only one

Jag fattar inte varför ni inte bara ringer till nätveksoperatören och begär lösenordet. Det innehåller ju både små och stora bokstäver samt siffror så för att kunna knäcka det måste man vara extremt duktig. Är det ett USB nätverk så är det på fyra siffror men även det kan vara svårt att knäcka.

Så mitt råd. Ring teleoperatören för nätverket och be dom maila alt skicka lösenordet per post. Alt skapa en "mina sidor" hos operatören så får man se alla sina lösen pinkod, pukkod, nätverkslösenord osv.

Har ni en router så står faktiskt lösenordet under den.

• Anonym (Respekteravarann)

Du har gjort fel ts.

Din kille har rätt till sin integritet, du ska respektera hans nej och hans privatliv. Däremot har han inte rätt att skrika åt dig. 

Svar på tråden Jag ville bara hjälpa honom och han blev tokig! Integritetsbrott?