• Anonym (ledsen)

Har man rätt utan båda förälders godkännande att bara ta barnen när det passar den andra föräldern?

Jag har haft en situation i många år nu...Har gemensam vårdnad om mitt barn.
    Efter skiljsmässan så har det varit kaos i omgångar med exet.
    Han har stormat in i lägenheten för att sno åt sig grejer till sin nya bebis. 
    Slitit barnet ur famnen på mig...kastat flaska i huvudet enbart för att jag inte kunde ta emot hans nycklar som han kastade från andra våningen...mm mm

Han har alltid straffat mig genom att låta farmor ta hand om barnet när inte han kan. Trots att jag verkligen har bett om det gång på gång...

För tre år sen tog han med barnet utomlands i två veckor. Med hans ord på att jag skulle få ta "igen" den förlorade veckan när jag bad om det. (vi har varannan vecka).

Tre år har gått och jag har inte fått ha mitt barn extra alls...utan ist åker hen till farmor..

Nu ska dom iväg igen.. till höst. Och utan att diskutera med mig om det passar, eftersom att dom ska åka två veckor, alltså ena veckan är min plus att veckan efter att dom kommer hem är det pappavecka. Så tre veckor utan mitt barn..

Denna gång är det dock jag som håller i passet. Jag har sagt att jag vägrar släppa ifrån mig det innan vi skriver ett avtal.
    Men idag så kom han hit iaf och krävde att få passet. Han vägrade att åka om han inte fick det. Men då hotade jag med polisen. Tillslut efter mycket bråk så åkte han. Barnet hörde allt och blev ledsen..och jag med. 

Det finns många anledningar till att jag inte vill att dom åker...för det första så litar jag inte på honom, Jag kommer ju aldrig att få den tiden tillbaka. Och han skulle aldrig släppa när det är jag som vill åka eller göra något med barnet. Sen så har jag BF precis under dom veckorna som dom är iväg. Vilket betyder att hen inte kommer att få se sitt syskon på flera veckor. 

VAd ska jag göra`???!! 
    När jag sätter mig på tvären nu så blir ju jag den elaka eftersom att pappan redan lovat att hen ska åka. Och idag sa han att hen inte skulle få följa med om inte mamma (jag) gav han passet.

Snälla hjälp! Ge mig råd!

• Svar på tråden Har man rätt utan båda förälders godkännande att bara ta barnen när det passar den andra föräldern?
  • Philippa

Men låt barnet åka iväg, det är ju en semesterresa!

• Anonym (m)

Har ni delad vårdnad kan han inte göra hur han vill, ni måste vara överens om utlandsresor mm, och han har ingen rätt att gå in hos dig hur som helst... Vem av er är boendeförälder? 

• Anonym (Lina)

Varför behöver han passet idag o. Det är i höst de skall åka och varför vill du inte låta barnet åka på semesterresa och ha det bra? Allt är inte milimeterrättvisa du kanske får mer tid när barnet är äldre

• Anonym (abc)

Enda rätta är att du låter barnet åka, MEN då ska du ha barnet på hans vecka INNAN de åker. Du ska alltså också ha tre veckor i sträck.

• Anonym (+1)
    Philippa skrev 2014-02-24 18:39:41 följande:
    Håller med!
  • Anonym (cc)
    Philippa skrev 2014-02-24 18:39:41 följande:
    Även om du inte skulle få se barnet på 3 veckor?

Med den attityden skulle jag inte tillåta något alls.

Eftersom ni har gemensam vårdnad har inte han rätt att göra/åka någonstans under dom veckor som det är meningen att du ska ha barnet, så enkelt är det. Bara att dra in familjerätten direkt. Jösses människan får sin vilja igenom genom att hota och misshandla, då även psykiskt. Borde han få ha barnet överhuvudtaget? 
  • Anonym (sherlock)
    Anonym (ledsen) skrev 2014-02-24 18:37:18 följande:
    Jag har haft en situation i många år nu...Har gemensam vårdnad om mitt barn.
    Efter skiljsmässan så har det varit kaos i omgångar med exet.
    Han har stormat in i lägenheten för att sno åt sig grejer till sin nya bebis. 
    Slitit barnet ur famnen på mig...kastat flaska i huvudet enbart för att jag inte kunde ta emot hans nycklar som han kastade från andra våningen...mm mm

Han har alltid straffat mig genom att låta farmor ta hand om barnet när inte han kan. Trots att jag verkligen har bett om det gång på gång...

För tre år sen tog han med barnet utomlands i två veckor. Med hans ord på att jag skulle få ta "igen" den förlorade veckan när jag bad om det. (vi har varannan vecka).

Tre år har gått och jag har inte fått ha mitt barn extra alls...utan ist åker hen till farmor..

Nu ska dom iväg igen.. till höst. Och utan att diskutera med mig om det passar, eftersom att dom ska åka två veckor, alltså ena veckan är min plus att veckan efter att dom kommer hem är det pappavecka. Så tre veckor utan mitt barn..

Denna gång är det dock jag som håller i passet. Jag har sagt att jag vägrar släppa ifrån mig det innan vi skriver ett avtal.
    Men idag så kom han hit iaf och krävde att få passet. Han vägrade att åka om han inte fick det. Men då hotade jag med polisen. Tillslut efter mycket bråk så åkte han. Barnet hörde allt och blev ledsen..och jag med. 

Det finns många anledningar till att jag inte vill att dom åker...för det första så litar jag inte på honom, Jag kommer ju aldrig att få den tiden tillbaka. Och han skulle aldrig släppa när det är jag som vill åka eller göra något med barnet. Sen så har jag BF precis under dom veckorna som dom är iväg. Vilket betyder att hen inte kommer att få se sitt syskon på flera veckor. 

VAd ska jag göra`???!! 
    När jag sätter mig på tvären nu så blir ju jag den elaka eftersom att pappan redan lovat att hen ska åka. Och idag sa han att hen inte skulle få följa med om inte mamma (jag) gav han passet.

Snälla hjälp! Ge mig råd!
    Håll kvar passet och lämna över det när avtal är skrivet på familjerätten. Att du blir den "elaka", ja sånt får man ta när man är förälder. Sen är det klart att barnet ska få resa, fast du längtar efter det.
    Anonym (cc) skrev 2014-02-24 19:09:13 följande:
    Även om du inte skulle få se barnet på 3 veckor?

Med den attityden skulle jag inte tillåta något alls.

Eftersom ni har gemensam vårdnad har inte han rätt att göra/åka någonstans under dom veckor som det är meningen att du ska ha barnet, så enkelt är det. Bara att dra in familjerätten direkt. Jösses människan får sin vilja igenom genom att hota och misshandla, då även psykiskt. Borde han få ha barnet överhuvudtaget? 
    Så länge inget avtal finns har föräldern alltid rätt att ha barnet. Finns inget avtal, finns heller inget avtalsbrott. Och vårdnaden har inget med det att göra. Sluta ge råd om saker du inte vet något om!

• Anonym (cc)

"gemensam vårdnad innebär att båda föräldrarna ska besluta i frågor som rör barnet. En förälder kan alltså inte flytta från Sverige eller resa utomlands med barnet utan den andra förälderns medgivande. Detta gäller även om barnet bor enbart hos ena föräldern"

Taget ut Utrikesdepartementet " olovligt bortförande och kvarhållande av barn"

Så det behövs inget j*vla avtal mellan föräldrarna. 

• Anonym (ledsen)

Självklart vill jag att barnet ska få resa och ha det gott. Det handlar inte om det.. 

Allt måste ske på lika villkor! Om jag vill resa någonstans så släpper ju inte han ifrån sig sonen... 

Jag har försökt med familjerätten i flera år. Vi var där en gång...sen vägrade han att gå tillbaka. ..

Nu tänkte jag att vi skulle skriva eget avtal utan inblandning av soc. Men det tycks inte funka det heller...

Fadern är manipulativ, skrämmande och hemsk...

Trevlig till det yttre men en ren psykopat på det inre..

Jag vet inte vart jag ska ta vägen...

• Anonym (ledsen)
    Anonym (cc) skrev 2014-02-24 19:28:44 följande:
    "gemensam vårdnad innebär att båda föräldrarna ska besluta i frågor som rör barnet. En förälder kan alltså inte flytta från Sverige eller resa utomlands med barnet utan den andra förälderns medgivande. Detta gäller även om barnet bor enbart hos ena föräldern"

Taget ut Utrikesdepartementet " olovligt bortförande och kvarhållande av barn"

Så det behövs inget j*vla avtal mellan föräldrarna. 
Svar på tråden Har man rätt utan båda förälders godkännande att bara ta barnen när det passar den andra föräldern?