• Anonym (Klant)

Inkassokrav men sen då??

Hej! Jag var för ett tag sedan dum nog och la en faktura i fel hög så att den inte blev betald i tid.

Fick ett inkassokrav och det är betalt. Nu när jag ville beställa en sak från nätet och ta detta på faktura så gick det ej!

Är detta pga mitt inkassokrav trots att det är betalt och isåfall hur länge kommer jag INTE att få välja faktura??

• Svar på tråden Inkassokrav men sen då??
  • Philippa

Det ska inte påverka.... ring företaget du ville beställa från och fråga dom varför det inte gick med faktura.

• sassaa

Inkassokrav betyder INTE betalningsanmärkning - så var inte rädd för det. Har du betalt det nu så är det inga problem. Det med beställningen var ju underligt...

• Anonym (samma?)

Gällde inkassokravet samma företag som du nu försökte få faktura ifrån (många webbutiker använder sig ju t.ex. av Klarna, så även om det är en annan butik kan det vara samma företag som sköter faktureringen)? I så fall kan det vara därför.

• Whitetrash86

det ska inte ha någon betydelse. Men det kan finnas andra anledningar till varför dom säger nej.
    Dom anser att du inte tjänat tillräckligt, att du har för många förfrågningar på en viss tid. Ring och fråga om du vill

• Anonym (eko)

Men man får inte ett inkassokrav för att man glömt att betala en faktura. Jag jobbar med detta. Först skickas det ut påminnelse. Skulle denna också utebli i betalning så går det vidare till inkasso. Så du måste ha missat minst en påminnelse också, utöver originalfakturan.

• Whitetrash86
    Anonym (eko) skrev 2014-02-24 19:27:00 följande:
    Men man får inte ett inkassokrav för att man glömt att betala en faktura. Jag jobbar med detta. Först skickas det ut påminnelse. Skulle denna också utebli i betalning så går det vidare till inkasso. Så du måste ha missat minst en påminnelse också, utöver originalfakturan.
    Faktiskt inte, man behöver inte skicka ut påminnelse längre.. många företag skickar direkt till inkasso eller kronofogden.
  • Anonym (inkasso direkt)
    Anonym (eko) skrev 2014-02-24 19:27:00 följande:
    Men man får inte ett inkassokrav för att man glömt att betala en faktura. Jag jobbar med detta. Först skickas det ut påminnelse. Skulle denna också utebli i betalning så går det vidare till inkasso. Så du måste ha missat minst en påminnelse oc.kså, utöver originalfakturan.

Företagen måste inte skicka ut krav utan kan gå till inkasso direkt. Så jo man kan få ett inlassokrav av att inte betalat en faktura
  • Anonym (Klant)
    Anonym (samma?) skrev 2014-02-24 19:12:57 följande:
    Gällde inkassokravet samma företag som du nu försökte få faktura ifrån (många webbutiker använder sig ju t.ex. av Klarna, så även om det är en annan butik kan det vara samma företag som sköter faktureringen)? I så fall kan det vara därför.
    Nej inte samma företag. Okej, kanske därför jag inte får välja faktura, men de kan väl inte alltid neka det isåfall?
Svar på tråden Inkassokrav men sen då??