• Anonym (Sandra)

Sjukskriven och skydda sgi

Kommer troligtvis operera mig i vår och behöver då minst en veckas sjukskrivning från jobbet. Hur blir det när jag annars jobbar 75% och tar fp resterande 25% blir sgi'n skyddad fast jag är sjukskriven sju dagar?

• Svar på tråden Sjukskriven och skydda sgi
  • Försäkringskassan

Hej!

Om du får sjuklön/sjukpenning under den tiden du är sjukskriven så är din SGI skyddad även under sjukperioden.

Hälsningar
    Isolde, handläggare

• Anonym (Sandra)

Tack :) medan jag har er på tråden. Vet ni hur det är med fl hos arbetsgivaren. Är det Max fyra tillfällen per år man får ta ut och sedan kan dom neka fl? Jag har ju alltid ett ärende liggande hos er då jag täcker upp 25% varje vecka. Ringde er förut då jag hade en fråga om när det en vecka fattas 15min arbetstid för mig vissa veckor och frågade då om 1/8 räckte att täcka upp med. Tjejen var osäker och skulle dubbelkolla men fick aldrig något svar. Vad behöver jag ta som täcker upp det till heltid när det fattas 15minuters arbetstid vissa veckor?

• Försäkringskassan

Hej!

När det gäller frågan om hur många tillfällen man kan söka föräldraledigt per år så måste jag hänvisa dig till din arbetsgivare eller fack. Detta styrs av föräldraledighetslagen o kollektivavtal och är inget som Försäkringskassan beslutar om.

Det minsta som finns att täcka upp med är 1/8 så måste bli det du ska välja dom veckor du inte kommer upp till heltid.

Hälsningar
    Lisa, handläggare

Svar på tråden Sjukskriven och skydda sgi