• Anonym (Slösa?)

Hur kan ni spara så mycket pengar?

Jag är relativt ny här och har suttit och läst lite gamla ekonomitrådar och något som slår mig är att alla sparar så himla mycket
    Att de som har hög lön kan spara är väl inget konstigt, men även de som har rätt låg inkomst sparar flera tusen varje månad OCH har hus, bil, hund, reser utomlands, äter gott osv
    Vi i vår familj måste göra något fel, vi är glada om vi i slutet av månaden har något alls att sätta på sparkontot Obestämd

Hur gör ni??? Hur kan ni leva så billigt???

• Svar på tråden Hur kan ni spara så mycket pengar?
  • Philippa

Många överdriver på det här forumet, så man ska ta allt med en nypa salt

Men visst är många även duktig med ekonomin....

• Stokke

Vi har dragit ner på våra utgifter.
    Har olika sparkonton för olika mål.
    Sparar först och handlar sen.

• Anonym (trumph)

Som Philippa sa; massa överdrifter här. Kolla t ex trådarna om folks inkomster. Enligt dem är majoriteten av FL:s medlemmar riktiga höginkomsttagare...

• SvenGlen
    Anonym (Slösa?) skrev 2014-02-25 08:56:41 följande:
    Jag är relativt ny här och har suttit och läst lite gamla ekonomitrådar och något som slår mig är att alla sparar så himla mycket
    Att de som har hög lön kan spara är väl inget konstigt, men även de som har rätt låg inkomst sparar flera tusen varje månad OCH har hus, bil, hund, reser utomlands, äter gott osv
    Vi i vår familj måste göra något fel, vi är glada om vi i slutet av månaden har något alls att sätta på sparkontot Obestämd

Hur gör ni??? Hur kan ni leva så billigt???
    Lugn i stormen. Det kallas internet. Folk saltar sina berättelser.

Jag tjänar 40 000 brutto. Har räkningar på ca 25 000. Handlar kläder för 15 000. Mat för 10 000. Och sparar ca 20 000. Inga problem.
    Och kom ihåg: man blir intelligent av fisk!
  • SandraP81
    SvenGlen skrev 2014-02-25 09:05:12 följande:

Jag tjänar 40 000 brutto. Har räkningar på ca 25 000. Handlar kläder för 15 000. Mat för 10 000. Och sparar ca 20 000. Inga problem.
    He he
  • sextiotalist
    SvenGlen skrev 2014-02-25 09:05:12 följande:

Du också  Flört
  • Aniiee

När jag KAN spara jag 10 000. Men det är inte ofta..... 2 gånger om året, ungefär.... Annar lever jag, precis som 95% av resten av folket på FL, upp majoriteten av lönen, och kanske lite till, av olika anledningar.

Yaoi is the opiate of the fangirls
  • Anonym (Studenten)

Är en student och får in 9004kr i studiebidrag/lån i månaden. Hyran går på lite över 5000kr och lyckas ändå spara 1000kr i månaden. Inte mycket men det är något, många bäckar små. :) Till sommaren kommer jag ha över 10k på sparkontot som jag ska "få" leka med, eller så jobbar jag bara lite för att det ändå är min sista sommar som student. När kommer man vara ledig 2 månader igen? :)

• Anonym (Student)

Visst, många överdriver säkert men det finns väldigt många sätt att spara pengar. 

Jag och min sambo är båda studenter och lever således på studiemedel (ca 18 000 kr/mån) och ofta lite, lite extrajobb som inringar 2 000 kr netto/månad. Dvs vi har inkomster på 20 000 kr/mån.
    Vi bor i bostadsrätt (som vi, inte våra föräldrar, har köpt, dock har vi (så klart) lån).
    Varje månad lägger vi undan 1 000 kr i sparande och utöver det får vi alltid åtminstone tusen kronor kvar när månaden är slut. 

Saker som vi gör för att tjäna pengar är att utnyttja erbjudanden. Alltifrån studentrabatter till att verkligen utnyttja matbutikernas erbjudanden. De flesta mathandlingarna brukar vara ett par hundra kronor i erbjudande. Säg att det är 200 kr rabatt per gång 4 gånger i månaden 12 gånger om året så blir det 9 600 kr utan direkt ansträngning. Dessutom är det skönt, när man inte är så kreativ, att låta butikerna/ödet bestämma vad det blir för middag :)

• Anonym (halv-vanlig)

Så här ser det ut i min värld.
    Är i dagsläget 29 år gammal och har ungefär 20k kr/mån netto. Runt 10k går åt till fasta utgifter (ränta, amortering, hyra osv) och resterande är fördelat mellan sparande och levnadskostnader. Sparandet ligger alltså på mellan 1000 och 5000 kr per månad.
    Ett av sparmålen är att få till en buffert på minst 3 x nettolön (ifall man blir arbetslös, något händer och man behöver lite större summor snabbt osv). Sen har jag dedikerade sparkonton för specifika ändamål, t.ex. resor och träning. Det första jag gör efter löning är att sätta undan sparpengarna så man inte råkar använda dem (mycket lätt hänt).

En fråga till er som inte har barn men ändå spenderar större delen av lönen varje månad, vad spenderar ni pengarna på?

Svar på tråden Hur kan ni spara så mycket pengar?