• Anonym (Pengar eller ej?)

Havandeskapspenning?

Hej!

Två frågor. 

1. Började arbeta 20 januari-14.  Beräknad BF 15 augusti. Troligtvis havandeskapsledigt från 1 juli. Då har jag inte hunnit arbeta 6 månader. Hade jag inte varit gravid skulle jag fortsatt arbeta. Kommer min havandeskapspenning baseras på min SGI eller bör jag försöka arbeta till 20 juli?

2. Baseras havandeskapspenning på SGI eller krävs 240 dagars villkoret även där?

• Svar på tråden Havandeskapspenning?
  • Försäkringskassan

Hej!

Om man inte skyddat sin SGI behöver man arbeta eller ha som avsikt att arbeta i 6 månader eller mer för att få sin SGI baserad på sin inkomst igen.

Om du ansöker om graviditetspenning (tidigare kallad havandeskapspenning) och du inte hinner arbeta 6 månaderna kan vi heller inte bedöma att det är din avsikt är att arbeta 6 månader eller mer. Detta eftersom graviditetspenning är en planerad "ledighet".

För att vi ska kunna räkna om din SGI behöver du därför ha som avsikt att arbeta minst 6 månader.

Graviditetspenningen baseras utifrån SGI:n och påverkas inte av 240-dagars villkoret.

Hälsningar
    Isolde, handläggare

• Anonym (Pengar eller ej?)

Okej då är enda alternativet att bli sjukskriven för det kan väl ändå inte räknas som planerad ledighet? Har ett tungt arbete och kommer inte klara jobba in i det sista men kan inte heller gå gå utan pengar.

• Försäkringskassan

Hej!

För att vi ska kunna lämna ett korrekt svar på vad som gäller i ditt ärende får jag be dig kontakta oss på

0771-524 524 då vi behöver mer information från dig.

Du kan ställa frågor kring eventuell sjukskrivning här på Familjeliv men under rubriken

Fråga Försäkringskassan – sjukförsäkring eller på Doktorn.com

Hälsningar

Doris, handläggare

Svar på tråden Havandeskapspenning?