• Fröken Frågvis

Gula fläckar

Packade idag fram dotterns gamla bebiskläder, bara för att upptäcka att massor av plagg blivit gulfläckiga. Så himla tråkigt! Finns det något sätt att få dem rena eller är det bara att kassera?

• Svar på tråden Gula fläckar
  • Jag är bara jag

Klorin om de inte ska användas igen och tål det förstås. Annars kanske filmjölk kan funka,det ska tydligen funka på gamla gulnade lakan.

• Fröken Frågvis

Jag hade hoppats kunna använda en del av kläderna till syskonet så klorin funkar nog inte. Hur ska man göra med filmjölken menar du? Tvätta för hand, blötlägga i filmjölk innan tvätt el hälla filmjölk i maskinen? Aldrig hört förut men gillar verkligen husmorstips

• tiigerlilja

Jag hade precis samma problem men använde Vansish och la de fläckiga i blöt innan tvätt. Finns för både vittvätt och färgat. Pulvret funkar bäst vid blötläggning men det finns även en spray för enstaka fläckar.

• Jag är bara jag

Jag har aldrig provat det där med filmjölken,men hört det flera gånger. Tydligen ska man lägga tyget i det minst ett dygn och sen tvätta som vanligt. Funkar det är det ju suveränt miljövänligt! Glad  Jag är annars lite emot starka grejer,men har galltvål hemma. Funkar på rätt mycket.

Svar på tråden Gula fläckar