• livetsmitt

Flytta till Vega i Haninge?

Hej
    Min man och jag har haft ett fruktlöst husletande i tre år. Vi började i Tallkrogen, Hökmossen, Älvsjö och har nu kollat i Huddinge och Tyresö. Men alla budgivningar drar iväg något fruktansvärt! Vi hade tänkt oss ett rymligt hus för oss och vår lilla dotter, pris max 4,5 (litet dyrare i kommuner med lägre kommunalskatt är OK).

Så nu är vi litet inne på Vega. Vi tror att även där kommer priserna att stiga så fort Vegastaden är färdigbyggd med den nya pendelstationen, så om vi ska flytta dit måste vi köpa hus nu!

Kruxet är bara att jag är tveksam. Jag har inte körkort (min man har det så det är alltid han som kör oss) så hur ska jag kunna ta mig därifrån enkelt, t.ex. om jag ska följa vår dotter på fritidsaktiviteter. Jag går mycket på Friskis, men hur kommer man dit från Vega? kan jag cykla? Och hur lång tid tar det i dag med bussarna till Gullmarsplan?

Finns det någon på FL som bor i Vega och som kan berätta hur det är? jag är jättetacksam för all information!

• Svar på tråden Flytta till Vega i Haninge?
  • alice85

Hittade denna tråden när jag googlade "bo i Vega" och skriver för att favorita tråden :). Bor nu i Skogås och funderar på att köpa hus i Vega, tror också att man ska slå till nu innan nya pendeltågsstationen byggs. Har inte heller körkort så undrar samma sak som TS, alltså hur det är med kommunikationerna. Hoppas på att någon Vega-boende svarar!

• IsabelleL

Hej! Vi letar hus i söderort i Stockholm (bor nu på söder) och har börjat titta på Vega i Haninge. Någon som bor där eller planerar att flytta dit? Finns det saker att göra för småbarn som ännu inte går på förskola? Öppna förskolan, Lekplatser m.m.

Undrar också hur smidigt det är att ta sig kommunalt till olika ställen.

Tack på förhand!

• Millan69

Hej

Vi bor i Vega ( på Söderhagssidan) och området utvecklas i rasande takt med förskolor och dagis. Det är många barnfamiljer som flyttar hit, säkert eftersom man fortfarande får hyfsat mycket för pengarna så nära stan. Till gullmarsplan tar det 18 minuter med buss och pendeltågsstationen ska ju vara klar 2017 enligt vad vi fått info om. Till Haninge C resp. Skogås tar det max 7 minuter.

Jag tycker att området är perfekt för barn med närhet till både badplatser, nationalparken Tyresta och även flera lekland samt inte minst till Stockholm. Med bil tar det 15 minuter till stan om man inte åker i rusningen.

• flytt

Blivande Vegabo med äldre tonåringar som hoppas att det inte bara blir småbarnsfamiljer som flyttar dit. känner ingen där men vill ändå ge det en chans då jag köper ett fint radhus

• Vegabo

Jag bor i Vega sedan ca två år och trivs jättebra. 835ans buss kan man ta till Handen och pendeltåget. På morgon och eftermiddag går direktbuss till Gullmarsplan. På helger och under dagen tar det längre tid att ta sig in till stan så då är det fördel att ha bil. Jag brukar ta bil till Hökarängen och ställa mig gratis vid tunnelbanan när jag ska in på stan. Vegaområdet växer mycket just nu så huspriserna går upp. Jag gillar att det är så nära naturen.

Svar på tråden Flytta till Vega i Haninge?