• anony0116

Hjälp behöver konstruktiv kritik ang. namn

Vad tänker ni när ni hör namnet Felitzian? Vilka associationer får ni?

Låter det som ett tjej eller killnamn? Fungerar det att heta så i Sverige?

Jag undrar även vilket av dessa namn som ni tycker är fina:

Nikodem

Émillian

Kordian

Oktawian

Gratzian

Laurent

Cyprian

Nestor

• Svar på tråden Hjälp behöver konstruktiv kritik ang. namn
  • Viktisen

Skulle väl vara Nestor då de andra är bara tillgjorda där Felitzian är värst

• Jag är bara jag

Nikodem-det heter Nikodemus och det vore okey
    Émillian-två L? Nejdu,låter dessutom hittepå-Emilio i så fall
    Kordian -inget namn ö.h.t
    Oktawian -skämtar du?
    Gratzian-skämtar du igen?
    Laurent -heter Laurentius
    Cyprian-nån som kommer från Cypern eller?
    Nestor-enda som ens liknar ett namn,men fint-icke

• I969

Jag associerat till namnet Felix, tänker på ordet glädje. Det låter fint och klingar killnamn i mina öron. Kanske att det är onödigt med ett T före Z? Om man tänker på namnet Tizian så uttalas det ju på samma sätt men med enklare stavning, T:et ingår ju liksom i bokstaven Z när det uttalas. Av de andra namnen tycker jag att Émillian och Laurent är fina namn, frågan är hur Laurent ska uttalas?

• I969

@ Jag är bara jag: Det var värst vad sträng bedömning! Det kan väl finnas olika varianter på samma namn?

• anony0116

Hahaha Kordian är visst ett namn.

Behåll såna komentarer som "skämtar du" och den typen.Skämta är det sista jag gör i det här fallet.Det handlar om mitt barn som jag älskar.

• BlippBlopp

Nestor och Emillian tycker jag är helt okej. Resten låter väldigt pretentiöst enligt mig.

Ang det första så låter det som ett killnamn.

• anony0116

Duktigt gissat.Det är ett killnamn som kommer ifrån namnet Felix.Namnet har egentligen annan stavning men skulle uttalas fel här i Sverige annars.

Laurent uttalas som det låter.Så som Laura.

• IsDimma

Konstruktiv kritik? Okej. Välj något annat namn. Vilket som helst går bra förutom dom i din trådstart.

• Gladskit

Det enda som känns som ett namn är Laurent. Så heter man väl ibland i franskspråkiga länder.
    De andra är inga namn som tilltalar mig alls.

• bobou
    anony0116 skrev 2014-02-25 14:38:56 följande:

Duktigt gissat.Det är ett killnamn som kommer ifrån namnet Felix.Namnet har egentligen annan stavning men skulle uttalas fel här i Sverige annars.

Laurent uttalas som det låter.Så som Laura.

Laurent skulle jag uttala på franskt vis, som i Yves Saint Laurent. Med skorrande r, och stumt nt. Är det så som du menar? Jag tror att många skulle säga som jag eftersom det är ett så välbekant namn på grund av modeskaparen.

Tycker inte det är pretentiösa namn, men det är inte uppenbart hur de ska uttalas. Är det meningen att det ska vara franskt uttal på de andra namnen också? Med ett nasalt ljud på sista -an, för de namnen som slutar så? Jag tycker det är fint. Gillar franska uttalet på namn som t.ex. Florent eller Florian betydligt mer än det engelska.

Många i Sverige väljer engelska eller amerikanska namn till sina barn, men om man tycker om namn från ett annat land utan att ha en koppling dit (?) så är man visst tillgjord och pretentiös? Vilken tråkig och inkonsekvent attityd.
Svar på tråden Hjälp behöver konstruktiv kritik ang. namn