• Anonym (zombie)

Lergigan Mite 5 mg - Sjukt trött! Vanligt?

Igår fick jag Lergigan Mite 5 mg utskrivet av min läkare pga. ångest och oro. Läkaren sa att jag skulle ta en tablett på kvällen och vid behov. Hon sa dessutom att jag skulle vara försiktig med dom om jag skulle jobba eller köra bil, då man kunde bli trött och dåsig av dom. Jag frågade om jag kanske kunde få en annan medicin som inte gjorde en så trött, men då sa läkaren att dom medicinerna är beroendeframkallande och hon sa att vi börjar med dom här för att se hur dom funkar på mig.

Jag tog en tablett vid klockan: 18 och märkte efter drygt en och en halv timme hur hysteriskt trött jag blev! Jag gick och la mig strax efter klockan åtta och sov som en klubbad säl fram till halv sju morgonen efter.

Jag hade ingen ångest under kvällen efter att jag hade tagit tabletten, men på morgonen så började ju ångestattackerna igen och jag skulle dessutom gå och jobba. Så jag vågade inte ta någon tablett pga. oron av att bli så trött och seg att inte kunna sköta jobbet ordentligt. Istället har jag fått gå omkring med ångestattacker halva dagen... Inte särskilt kul.

Ni som har erfarenhet av Lergigan Mite, är denna trötthets-biverkning, är det något man bara får i början av medicineringen eller håller den i sig så länge man tar den? För jag vill ju slippa gå omkring och ha ångest under dagarna, men jag vill ju inte vara en "zombie" heller. Är som att välja mellan pest och kolera!

Finns det annars någon annan medicin, som är ångestdämpande men inte gör en så jävlans trött? Och helst inte beroendeframkallande.

• Svar på tråden Lergigan Mite 5 mg - Sjukt trött! Vanligt?
  • Hallon4

Det brukar bli bättre när man tagit dem några dagar, men jag tar de bara på kvällen för att inte ångesten ska störa min sömn. Atarax är ju en liknande medicin som man också blir trött av. Men inte lika inte siv trötthet som av Lergigan. Du kanske behöver sjukskrivas en tid? Hur klarar du jobbet med all ångest? Märker dina arbetskamrater hur du mår?

Svar på tråden Lergigan Mite 5 mg - Sjukt trött! Vanligt?