• 3llie

Argumenterande tal

Hej!

Jag ska hålla ett argumenterande tal imorgon (jag vet att jag är sent ute) men jag har inget ämne. Jag ska hålla talet i 3-5 minuter och jag ska övertyga läraren och eleverna om att min ståndpunkt är den rätta.

Jag vill nu jättegärna ha tips på ämnen jag kan prata om, och säg inte "Ta något du brinner för" för det finns inget som jag verkligen brinner för! Jag vill verkligen ha ett ämne som ingen annan kommer ha och gärna ett ovanligt ämne (inget måste).

Några förslag?

• Svar på tråden Argumenterande tal
  • elyse

Är det på gymnasienivå? Kanske de rumänska tiggarnas situation? Du kan argumentera att detta borde vara en EU-fråga (då romer bor/tar sig över hela Europa) och att man därifrån, centralt, kan sätta press på länder som Rumänien och Bulgarien att ta hand om sina medborgare. Om man inte ifrågasätter så betyder det att man tyst godkänner vad som pågår. 

• elyse

Du kan kika i FN:s mänskliga rättigheter, det finns bra överblickar om man googlar. 

• elyse

Ta något ämne där du kan ha FN:s konvention om mänskliga rättigheter eller Barnkonventionen som grundkälla. Det är ruskigt svårt att argumentera emot sådant!

• evil eve

När jag läste svenska argumenterande jag om varför man aldrig ska skaffa sommarkatt. :)

• Sisisisi

Argumentera om varför barn ska åka bakåtvända så länge som möjligt. Finns massa faktaargument så kan du lägga till lite känsloargument oxå :)

Keep your child rear facing for as long as possible!

• Jagvillblienvampyrnarjagblirstor

Argumentera för varför de borde höja lönen för alla lärare, haha... eller så inleder du med det och du kommer säkert fånga allas uppmärksamhet och få några garv. Sen kör du nåt seriöst när du sen fortsätter.

• 3llie

Jag funderade ett tag på att skriva ett tal om varför man inte ska tvinga tysta/blyga barn till att prata mer och jag har en hel del egen erfarenhet som jag skulle kunna ta av men jag är så jäkla rädd för följdfrågorna. Jag vet inte om jag verkligen vill få en massa frågor om varför jag är tyst och allt det. Jag vill att de ska veta men jag vill inte berätta (lite komplicerad och lång historia).

Tror ni att det skulle vara ett bra ämne att ta upp? Det är många barn idag som blir retade pga att de är tysta och många ser ner på dem och tycker de är konstiga. Det var det som gjorde att jag blev tystare, för folk retade mig när jag var tyst och de retade mig när jag pratade och lärarna ville hela tiden förändra mig (Det var inte bara min uppfattning - lärarna sa bokstavligen till mig att "vara mer som Amanada").

Svar på tråden Argumenterande tal